Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul” as Want to Read:
Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul

4.39  ·  Rating Details ·  741 Ratings  ·  60 Reviews
Novel ringkas ini mengisahkan Qaniah, seorang wanita yang sangat berhati-hati dalam menetapkan pasangan hidupnya. Keimanan yang tinggi dan kepercayaan yang menyeluruh terhadap Islam membuatkan beliau menggunakan segala pendekatan yang diajar Rasulullah SAW untuk hanya menerima pasangan hidup yang benar-benar dapat mendidik beliau dan keluarga ke jalan rahmat. Berkat ...more
87 pages
Published by Telaga Biru

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul, please sign up.

Be the first to ask a question about Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul

Community Reviews

(showing 1-30)
filter  |  sort: default (?)  |  Rating Details
Plainqoma
Feb 25, 2012 Plainqoma rated it it was amazing
Shelves: favorites
Masa mula-mula beli buku ini ingatkan buku pasal motivasi rupa-rupanya novel pendek berunsur motivasi.

Kalau pernah baca "Denyut Kasih Medik" ini adalah kisah isteri doktor Muslih iaitu Qaniah.

"Aku mencintaimu kerana agamamu, jika hilang agamamu, hilanglah cintaku padamu"

Menceritakan kisah Qaniah yang amat diminati oleh kaum Adam yang seringkali menyatakan keinginan untuk menyuntingnya sebagai teman hidup. Lamaran demi lamaran ditolak kerana solat Istikharah dan musyawarah kurang menyakinkan Qan
...more
Zuraimah Ismail
Mar 01, 2010 Zuraimah Ismail rated it it was amazing
Recommends it for: all
Membaca buku ini, rasa jauhnya level iman aku dan watak wanita itu...
Membaca buku ini, rasa jauhnya 'baitul muslim' yang kuidamkan...
Membaca buku ini, aku rasa bersalah dengan semua org yang aku sayang...
Membaca buku ini, aku memang menangis, tangisan keinsafan...

Betapa banyak peluang yang telah aku lepaskan...
dan kini,
ku harap ianya belum terlambat...
Untuk ku mula kembali...kepada fitrah diri manusia yang sebenarnya..

Ya Allah, hanya Engkau yang mengetahui kesan pembacaanku kali ini...
Ya Allah,
...more
Fadilah Tahir
Feb 06, 2011 Fadilah Tahir rated it really liked it
Buku ini membuatkan aku memasang impian menjadi sepertinya, solehah sepertinya, suami yang soleh didapatinya semuanya membuatku membina impian setinggi langit tanpa menyadari diri ini punya iman yang sedikit cuma. Ku kira mungkin belum terlambat untuk ku berjodoh dengan yang soleh seperti yang didapati Qaniah itu. Sebab Allah pasti menemukan kita dengan apa yang kita ada. Allah itu maha adil. jika solehah diri kita, InsyaAllah soleh lah separuh dari jiwa kita itu..

Ku hanya mampu memperbaiki diri
...more
Siti Izzati
Jan 06, 2010 Siti Izzati rated it it was amazing
Pemilik hatiku selepas ALLAH dan Rasul adalah suamiku yang sah...
buku nie memang bagus sebagai peringatan untuk gadis,perempuan,wanita islam agar menjaga adab pergaulan dengan lelaki asing...Allhamdulillah,lega rasenye lepas baca buku nie sebabnye?...
lega sebab hati ini tak pernah dimiliki oleh sesiapa selain ALLAH dan Rasul...harapan,agar ia kekal tak dimiliki sebelum waktunya...
Wan Siti Fairuz
Apr 19, 2010 Wan Siti Fairuz is currently reading it
Dari lubuk nurani, syukur buat Ilahi,
rahmatnya melimpah tak bertepi,
terjalin mesra dua hati,
mendamba cinta hakiki,
moge kekal ke firdausi
(nukilan Fatimah Syarha dari bukunya pemilik cintaku)
حزا ليني
Nov 22, 2012 حزا ليني rated it it was amazing
My first impression : cloud nine :)

This book is the first of my read of its kind. A muslimah love story that gave insights of how a real Islamic way to be in love and in marriage. We all have been exposed to be in love like how everybody does but we were never taught or told, how beautiful marriages and being in love after marriage are in the Islamic way. Sweet, pure intentions and enveloped with the love of Allah. When we have good faith with Allah, we just don't have to worry how to find our t
...more
Nanadhoi
Apr 28, 2014 Nanadhoi marked it as to-read
Habiskan dalam masa beberapa jam.
Bila baca, rasa seolah-olah baca diari penulis sendiri.
Sepanjang membaca, perasaan kagum tak hnti-henti,
asyik tersenyum.
Bahagia sungguh rumahtangga mereka,
kerana menghidupkan sunnah sunnah baginda Rasulullah SAW.

Hingga kini, aku masih tertanya-tanya,
masih adakah lelaki seperti Dr. Muslih yang begitu
rapi menjaga pergaulannya dengan kaum wanita.
Tidak bersms, tidak mengutus emel.


Ah,Qani'ah pun tak kurang hebatnya,
kuat menghadapi ujian,
dalam dunia penuh godaan.
Maka
...more
Aisyah Safiee
subhanallah..wanita solehah itu sebaik-baik perhiasan di dunia ini. tidakkah setiap lelaki menginginkan wanita solehah sebagai pasangan hidupnya? hormatilah wanita-wanita ini dengan cara yang sebenarnya... "bantu"lah antara satu sama lain untuk menjadi hamba Allah yang soleh dan solehah.

basah hati membaca buku ini..
Ummu Ulya
Jan 02, 2011 Ummu Ulya rated it liked it
membaca buku ini seolah-olah membaca seluruh diary hidp penulisnya..dari kehidupan bujangnya n bagaimana Allah aturkan jodoh yg terbaik buatnya!!

dapat menjadi panduan buat yg masih single utk menjadi yg terbaik agar dijodohkan dengan yg terbaik dan juga utk yg telah berumah tangga agar mempraktikkan nilai2 murni didalam kehidupan berumah tangga :)
Nur Fatin Atiqah
Jul 01, 2012 Nur Fatin Atiqah rated it it was amazing
Jangan dipandang sebelah mata ketipisan buku ini, sesungguhnya ia memberikan sebuah panduan dan motivasi buat ummah. Terus diri ini berkobar-kobar ingin membentuk jati diri seorang muslimah nan sejati. Buat jodohku kelak, insya ALLAH :')
Ctriko
Jul 07, 2014 Ctriko rated it it was amazing
Subhanallah. Setinggi-tinggi penghargaanku dan ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada penulis hebat ini kerana telah berkongsi ilmu dan berjaya menghasilkan bingkisan yang cukup lengkap dan sempurna tidak kira untuk gadis remaja, wanita, isteri, ibu, lelaki bujang, suami atau ayah. Banyak ilmu dan maklumat berguna yang aku perolehi setelah membaca bingkisan cinta ini. Pendapat peribadi aku, karya ini antara bingkisan penulis yang memberi kesan yang amat mendalam dalam jiwa aku. ...more
Hafilah Mohamed
Nov 30, 2014 Hafilah Mohamed rated it it was amazing
Truly, a good read and beyond my expectations.
Berdakwah dalam berbentuk cerita adalah sesuatu yang sangat menarik.
Banyak perkara yang telah saya belajar dari buku ini, terima kasih Ustazah Fatimah Syarha.

Antara nukilan dari karya ini yang mengetuk jiwa saya:

"Kalau suka, jumpalah ibu bapa. Sayangnya, tiada yang berani, tanda tak bersedia. Kalau tak setia kenapa nak bercinta? Bukankah itu pintu zina semata-mata?"

"Jika kau belum berkahwin, kejarlah Allah SWT sebelum mengejar cinta lelaki. Tanpa
...more
Zimah
Jul 15, 2012 Zimah rated it it was amazing
Pemilik Cinta Setelah Allah dan Rasul mengisahkan tentang perjalanan penulis mencari cinta yang membawanya lebih dekat dengan Cinta kepada Rabbnya. Sesuai dibaca oleh mereka yang sedang merancang untuk mendirikan mahligai cinta ataupun melayari bahtera rumah tangga dalam usia yang muda. Sesuai juga dibaca oleh mereka yang sudah pun berkahwin di usia yang sangat muda. Kisah percintaan penulis dan suami doleh dijadikan pengajaran kepada kita semua.
Mimosa
Jul 05, 2013 Mimosa rated it liked it
A short story about Qani'ah & her husband, Dr Muslih.
Perjalanan cinta y diberkati y ptut dicontohi.

'Jodoh utk mu adalah pilihan. Pilihan ttg sesusuk peribadi dan akhlak y mdampingimu. Nama si dia tlh pn tercatat di lofmahfuz utk mu, namun peribadinya dtentukan oleh peribadimu. Allah akn mjadikannya kufu pd kebiasaannya. Jika kau mngimpikan peribadinya soleh, soleh & solehahkanlah dirimu' -Qani'ah-
Fariz Danial
Feb 27, 2012 Fariz Danial rated it really liked it
Dirakemen oleh Mad Shah.

walaupun nipis tetapi isi buku ni berjaya menyampaikan dengan sebuah cerita yang sangat tersirat maksudnya.

Aku tak tahu mengapa aku terasa sedih bila baca buku ni, rasa diri ini belum cukup layak lagi bila dipertanggung jawab sebegitu.

Hidup ni bukan sekadar bercinta sahaja, tapi diri kita sendiri tu kena banyak improve kalau nak bercinta. Layakkah kita kalau kita memilih orang yang soleh/solehah tetapi diri kita tu masih lagi teruk ?
Putra Aatif
Oct 31, 2010 Putra Aatif rated it it was amazing
buku ini amat menarik...
boleh sy katakan bahawa buku ini merupakan buku "kisah cinta" yg sgt2 menarik dan menyentuh jiwa. selain itu, beberapa sisipan info atau maklumat yg telah diselitkan dlm buku ini menjadikan nya sebuah buku yg ringkas dan padat..

kepada yg ingin bercinta, sedang bercinta, dan yg seangkatan dengannya... sy syorkan anda dapatkan buku ini sebagai inspirasi sampingan(coz yg utama semestinya AL-Quran)...
Sn Hakimah
Apr 05, 2013 Sn Hakimah rated it it was amazing
buku ni sangat menarik dan tidak memboringkan.banyak unsur-unsur kebahagiaan rumah tangga yg diterapkan.buku ni juga menyelitkan cara hidup islam dan batas pergaulan antara bukan mahram yang perlu dijaga.very interesting sebab banyak sunnah Rasulullah s.a.w yang diamalkan oleh watak dalam novel ini :)
Dila
Dec 25, 2012 Dila rated it really liked it
tulisan ini seperti diari seorang isteri. cerita dari mula bagaimana Qaniah dan suaminya taaruf hingga lah pelbagai cubaan seperti rumah mereka dimasuki pencuri. part yang saya suka adalah time suami Qaniah mengajar isterinya memandu, walaupun Qaniah sesat sampai berjam2, namun suami nya tetap bersabar dan tidak memarahi Qaniah. banyak ilmu yang dikongsikan. bacalah yer.
FatimahAzzahra
Sep 20, 2010 FatimahAzzahra rated it really liked it
Aturan Allah itu yang terbaik.. telah Allah tetapkan di Luh Mahfudz jodoh kita, namun sesuci mana usaha kita untuk memperolehnya. Serahkan seluruh hati dan cinta pada Allah, nescaya yang terbaik akan menjadi pemilik cintanya :)
Siti Sholihah
Jan 14, 2013 Siti Sholihah rated it it was amazing
bukan shaja cerita, tapi terselit nasihat dan bimbingan cthnya.. kewajiban seorang muslim dengan dikuatkan lagi drpd sumber al-quran dan hadith dan operasi yg perlu di lakukan.. rase nak hadiah je kat kakak kalau dy dah kawin nanti,, hehe ..inyaAllah sya
Amal Hayati
Dec 29, 2010 Amal Hayati rated it it was amazing
Sebagai seseorang Muslimah yang ingin memperbaiki diri, buku ini telah memberi inspirasi untuk memperbaiki lagi diriku. turut dapat mengintai keindahannya sebuah perkahwinan jika sesuatu keputusan itu dibuat berlandaskan agama. =)
Izza
Feb 04, 2011 Izza added it
Sebagai Panduan...Suri Tauladan yang menarik buat semua pembaca..
Motivasi kepada setiap pembacanya supaya sentiasa perihatin dengan setiap tindak tanduk yang hendak dilakukan seharian...
Istimewa buat Adik-adik remaja, pasangan Suami Isteri yang baru berumahtangga ^^,
Nurshafiqah Rezduan
Nov 15, 2012 Nurshafiqah Rezduan rated it it was amazing
dah banyak kali jugak lah ulang baca. buku ni memang an eye-opener to me. sangat suka dengan cara penulis menggarap buku ni, seolah olah saya sedang membaca diari seseorang :)
Najibah Kazmin
Mar 26, 2010 Najibah Kazmin rated it really liked it
membaca buku ini membawa satu keyakinan tentang janji Allah.. cinta insan yang tidak halal bagimu adalah dusta. serahkan hatimu kepada Allah, nescaya di temukan pemilik terbaik
Ainun1205
penghargaan buat para suami yg menghargai isterinya,
penghormatan buat isteri yg memuliakan suaminya
Nur Adlin
Jan 12, 2011 Nur Adlin rated it it was amazing
i think, this book is a a good book for everyone and have a special message even this book not thick. i like to read again and again.
Sara
Oct 26, 2009 Sara rated it it was amazing
Some says that its impossible, the story is too ideal. But what ever it is, it shows that a marriage that starts well, is bound to go well, smoothly.. and to me, its not impossible.
Noormaziera Mohd
Oct 31, 2010 Noormaziera Mohd is currently reading it
i love this book...it's tue...a women should only love her husband...she should not have any boyfriend before get married...
Siti Maisarah
Feb 12, 2012 Siti Maisarah rated it it was amazing
as salam...
pertama kali saya membaca buku ni, rasa kagum sangat dengan diri Qaniah... tahniah kpd penulis :) Fatimah Syarha Mohd Nordin.. (:
Ainaa Akemi
Apr 27, 2014 Ainaa Akemi rated it it was amazing
Buku yang amat menarik dengan pengisian begitu bermakna.
Gembira memilih untuk membaca buku ini. :D
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
  • Denyut Kasih Medik
  • Aku Terima Nikahnya
  • Nota Hati Seorang Lelaki
  • Langit Ilahi: Tuhan Tidak Lupakan Kita
  • Versus
  • Salju Sakinah
  • Indahnya Hidup Bersyariat (Panduan Fardhu Ain Lengkap Bergambar)
  • Pelangi
  • Jaja & Din
1685031
Dilahirkan pada 17 Oktober 1984 di Terengganu. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Bukit Apit, Sekolah Bukit Diman, S.M.A Mahmudiah dan S.M.A (Atas) Sultan Zainal Abidin dalam aliran Thanawi. Berkelulusan UIAM jurusan Kulliyyah Ilmu Wahyu & Sains Kemanusiaan, pengkhususan Fiqh & Psikologi.

Karya pertama beliau ialah 'PETUA MEMBUAT ORANG JATUH CINTA' bersama Dato' Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah
...more
More about Fatimah Syarha Mohd Noordin...

Share This Book