Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Travelog Haji (Edisi Jimat)” as Want to Read:
Travelog Haji (Edisi Jimat)
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Travelog Haji (Edisi Jimat)

4.48  ·  Rating Details  ·  342 Ratings  ·  46 Reviews
“Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya. Dan sesiapa yang ingkar, sesungguhnya Allah maha kaya dan tidak berhajatkan sesuatupun daripada sekalian makhluk.” (Surah Ali Imran, ayat 97)

Travelog Haji; Mengubah Sempadan Iman bukan semata-mata catatan pengembaraan insan yang menunaikan fardu haj
...more
paperback, 172 pages
Published 2009 by PTS PUBLICATIONS & DISTRIBUTIONS SDN. BHD. (first published 2007)
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Travelog Haji, please sign up.

Be the first to ask a question about Travelog Haji

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

(showing 1-30 of 726)
filter  |  sort: default (?)  |  Rating Details
Cik Aini
[Re-reading this again...:]

Dalam kesempatan masa yang sedikit semalam, saya sempat singgah di Pustaka Mukmin unuk membeli sedikit bahan bacaan. Kebetulan, tangan saya mencapai buku Travelog Haji tulisan Dr Muhd Kamil Ibrahim untuk cenderahati program yang akan dilaksanakan. Dalam keadaan yang hanya sebegitu, rupanya Allah berikan lagi saya keluangan masa untuk membacanya dalam perjalanan pulang ke rumah.

Mula-mulanya saya menyelak bab pertama, sedikit demi sedikit, terasa hati sudah bertaut denga
...more
Cik Pah
Dec 23, 2013 Cik Pah rated it it was amazing
"Ya Allah, tunaikanlah permohonan hambamu ini. Aku teringin menunaikan fardu haji. Jemputlah daku, ya Allah. Berikanlah kecukupan wang ringgit. Berikanlah tubuh badan yang sihat. Berikanlah kelapangan masa. Berikanlah keringanan hati untuk menghadapmu , ya Allah" - pg 108
Jaimejaimeeee
Sep 21, 2011 Jaimejaimeeee rated it it was amazing  ·  review of another edition
Shelves: travelog
Buku yang akan membawa kita menyusuri kisah benar hidayah mengetuk hati seorang hamba dan kekuatan hidayah yang Allah berikan yang boleh mengubah segala-galanya dalam kehidupan. Buku yang sangat baik untuk tujuan rujukan dan teladan kepada mereka yang merancang untuk ke Tanah Suci.
Khairul H.
Jun 22, 2009 Khairul H. rated it it was ok
Shelves: religion
Exactly what it says on the cover. It's the personal experience of the author in his travel to Makkah to perform the Hadj. I give it only two stars because I've read better Hadj travel books (like The Hadj An American's Pilgrimage to Mecca) but by itself Travelog Haji is not a bad read.

Mine is the abridged edition ('Edisi Jimat'). I don't know if the unabridged edition deserves a higher rating since I've never, and don't plan to, read it.
Shahrulrock
Aug 28, 2009 Shahrulrock rated it really liked it  ·  review of another edition
Secara berdikit, buku ini mengasuh jiwa saya.Saya mula berimpian mengembara ke bumi mulia ini, mengerjakan rukun ke lima.
Antara sedar dan tidak, jiwa saya di tarik-tarik agar segera ke sana, mencari redhaNya dalam perjalanan panjang yang kian pendek.

* Terima kasih untuk Muhd Kamil Ibrahim.Buku nipis ini cukup tebal dengan ilmunya.
Peesha Pishaposh
Feb 15, 2009 Peesha Pishaposh rated it really liked it  ·  review of another edition
I bought 2 copies and read. I purchased the 2nd copy because it quotes my comment and put it on the blurb. So excited! Read my review @ http://apayangfishabaca.blogspot.com/...

AND
@ http://apayangfishabaca.blogspot.com/...
Bukhari
Feb 16, 2010 Bukhari rated it it was amazing  ·  review of another edition
Berusahalah melengkapkan diri dengan ilmu, iman dan amal untuk menjadi insan yang paling baik di sisi Allah. Saat dan peluang sentiasa ada, cuma kadang-kadang kita yang mensia-siakannya dengan pelbagai alasan lain yang menjadi keutamaan.
Yana
Nov 20, 2013 Yana rated it really liked it  ·  review of another edition
Review dipetik dari blog saya,
Ini linknya..

http://wajahsejuta.blogspot.com/2012/...

Sekarang dekat Kelantan ada Pesta Buku,walau tak sebesar Pesta Buku KL apatah lagi Kolkata Book Fair mahupun Frankfurt Book Fair idaman saya itu..tapi kalau pandai mencari..insyaAllah terjumpa jugak yang berkenan di minda dan di hati sanubari! Banyak buku saya beli,tapi yang satu ini memang lepas habis baca,saya tak sabar2 nak review,nak kongsi pengalaman saya baca buku ini, buku Travelog Haji:Mengubah Sempadan Im
...more
CekMoNSter
Ironiknya, buku ini buku kedua daripada Muhd Kamil Ibrahim yang saya baca. Pertama kali adalah buku sekuel Travelog Haji.Tapi, tak ingat tajuk apa.

Buku ini pasal kembara haji seorang professor sekaligus perubahan diri kepada menjadi lebih baik. Menceritakan bagaimana saat-saat manis pengalamannya sepanjang menunaikan ibadat rukun Islam kelima itu.

Pendapat peribadi, permulaan yang biasa, namun apabila tiba di Mekah, hati turut terasa kehebatan pengalaman sang penulis. Saya baca buku ini dalam kel
...more
Izzah
Jul 23, 2012 Izzah rated it it was amazing  ·  review of another edition
Allah..

membaca buku tulisan Prof Muhd Kamil ini benar-benar menginsafkan diri.
benarlah kata mak ayah, pergi haji masa muda.
sebelum ini, bila ayah kata dia sudah mendaftarkan haji untuk kami adik-beradik, "oh, biasalah tu, orang Islam wajib pergi haji. tanggungjawab mak ayah untuk uruskan tanggunggan mereka..."

baru sahaja beberapa helaian buku dibaca, rasa insaf akan kebesaran Tuhan menusuk naluri & mencabar minda.
" oh, alangkah indahnya jikaku mendapat jemputan Illahi untuk mengerjakan haji
...more
Yusri Wahab
Jul 20, 2014 Yusri Wahab rated it it was amazing  ·  review of another edition
Shelves: travelog
Buku ini dicadangkan untuk sesiapa yang masih tercari cari haluan hidup beragama. Pengalaman yang ditulis dari hati yang ikhlas oleh Prof bermula dari zaman jahil beliau yang langsung tidak tahu membaca Al Quran akhirnya dengan izin Allah beliau benar benar berubah.

Allah telah memberi hidayah kepada beliau yang akhirnya dapat khatam Al Quran di Mekah semasa menunaikan haji.

Buku ini sangat memberi motivasi agama kepada saya. Alhamdulillah semoga Allah memberkati Profesor Kamil dan isterinya Kak
...more
Fussy Reader
Mar 10, 2016 Fussy Reader rated it it was amazing  ·  review of another edition
Shelves: owned, 2016
Tajuk : Travelog Haji : Mengubah Sempadan Iman
Penerbit : PTS
Penulis : Prof Dr. Haji Muhd Kamil

Resensi saya :

Buku ini antara buku yang menghiasi barisan rak buku di rumah. Berkali-kali mummy mengesyorkan saya untuk menelusuri buku ini. Setiap kali itulah saya selalu memberikan alasan; insya-Allah bila punya waktu senggang.

Kembara pendek yang lalu, rupa-rupanya memberikan ruang untuk saya membaca travelog Haji; tulisan Prof. Dr Haji Muhd Kamil.

Sepanjang pembacaan, air mata saya menitis jatuh deng
...more
Fariza Nurbaya
Aug 06, 2012 Fariza Nurbaya rated it really liked it  ·  review of another edition
Kali pertama membaca buku ini adalah pada tahun 2007 iaitu 2 tahun selepas menunaikan ibadat haji. Pembacaan pada waktu itu tidaklah memberi banyak kesan kepada perasaan saya. Bacaan kali kedua adalah pada bulan Julai 2012 iaitu selepas bersua muka dengan Prof Dr Kamil sendiri dan menyebabkan saya menyelongkar rak buku mencari buku ini. Bacaan kali kedua lebih menyentuh hati saya, dan pada bahagian-bahagian tertentu, saya sangat tersentuh. Bersambung..
WZulhilmi
Oct 08, 2012 WZulhilmi rated it it was amazing  ·  review of another edition
Buku yg bukan hanya khusus untuk bakal-bakal jemaah haji ataupun yang sudah bergelar haji/hajjah. Semua orang boleh membacanya.

Buku ini mostly menceritakan pengalaman penulis sebelum semasa dan selepas menunaikan haji, bukan buku berkisar tentang perkara-perkara semasa khusus ibadat haji. Tapi sangat berbaloi dibaca.
Hasanah HM
Wajib dijadikan salah satu manual untuk persediaan mengerjakan haji. Diri ini semakin bertambah semangat untuk menyiapkan diri untuk mengerjakan haji walaupun dari segi kewangan belum mencukupi. Keikhlasan pengarang menulis travelog ini benar-benar dapat dirasai, Alhamdulillah.
Asfarina
Jul 01, 2012 Asfarina rated it it was amazing  ·  review of another edition
Recommends it for: as fr now, Nikneez :)
Recommended to Asfarina by: My ibuu
He left his written words so that we might discover them at exactly the right time :')
very well-written book, sebuah travelog perkongsian ikhlas dari hati, selepas yakin dgn petunjuk Ilahi, demi memburu cinta hakiki, biar Mekah dan Madinah menjadi saksi.
muhammad Danie
pengembaraan seorang hamba yang baru ingin mencintai agamanya.
P/S: saya tak reti bagi ulasan, cuma saya nak kata, berbaloi membacanya. penulisan yang ringkas dan mudah difahami pada masa yang sama, terpampang kerendahan hati penulisnya
Lia Suhaida
Aug 20, 2011 Lia Suhaida rated it it was amazing  ·  review of another edition
Buku yang sangat jujur & ikhlas setakat ini yang pernah saya baca...Sangat sesuai di baca oleh semua lapisan masyarakat muslimin & muslimat....
Nor Azzah
Jan 26, 2011 Nor Azzah rated it really liked it  ·  review of another edition
Shelves: zamri-norazzah
Buku yang amat menyedarkan saya tentang apa sebenarnya peranan niat & kesungguhan kita berdoa untuk mencapai apa yang dihajatkan.
Ainul
Dec 25, 2008 Ainul rated it really liked it  ·  review of another edition
a very good book for those searching for the meaning of haj, and the best way to reap good deeds from the fifth Rukun Islam
Saifulhaziq Noorman
ok not bad..tp aku sukakan logik dan sbb kukuh dalam beragama..tp buku nie lebih kearah perasaan dalam beragama...
Izlin
Aug 29, 2012 Izlin rated it it was amazing  ·  review of another edition
A truly humbling experience reading this book...It just touches you to the core.
Asue
May 19, 2010 Asue rated it really liked it  ·  review of another edition
Pengalaman haji beliau..benar-benar mengubah sempadan iman saya..Alhamdulillah
Rozas
Jan 22, 2009 Rozas rated it really liked it  ·  review of another edition
Wonderful book. I wished I had read this book before I performed my haj.
Shud
Jun 09, 2009 Shud rated it it was amazing  ·  review of another edition
Superb Book.... Banyak menyedarkan dan menginsafkan saya
Faa
Nov 13, 2011 Faa rated it liked it  ·  review of another edition
Recommended to Faa by: Goodreads readers
Buku ini berkisar tentang catatan perjalanan peribadi penulis dan lebih menjurus kepada pengalaman beliau sepanjang di sana. Jika anda seorang yang mahu mengerjakan ibadah haji di Tanah Suci dan memerlukan bimbingan lengkap, ini bukan bukunya. Jika anda mahu tahu 'do & don't' di Tanah Suci, saya juga rasa ini bukan bukunya. Tetapi jika anda sekadar mahu tahu, apakah erti sebuah Haji buat seorang insan biasa, inilah bukunya.

Buku ini memberi kita cerminan eksklusif kepada rupa sebenar seorang
...more
Muna Zaen
This is a different kind of read, a mind opener, that can make us think deeper about the meaning of things that we usually take for granted. It is a hope from the author, and also myself after reading it, that when we finally become the guest of Allah, we really give it all out, learn the lessons and pray that it really shifts the border of our iman, to the better side. In fact, we don't have to wait for the call, we have to start from now on. InsyaAllah.

Read here: http://2010rantings.blogspot.
...more
Liya71
Sep 23, 2014 Liya71 rated it really liked it  ·  review of another edition
Good info for new travellers doing hajj
Eimad
Sep 13, 2013 Eimad rated it really liked it  ·  review of another edition
Saya tertarik dengan kisah Prof Kamil apabila terbaca di dalam sebuah majalah betapa beliau menceritakan keajaiban tahajud dan berdoa di larut malam walau tanpa adab. Buku ini menceritakan perjalanan rohaniah seorang insan. Sungguh ini adalah bertepatan dengan pesan Imam Ghazali bahawa harus bersangka baik kepada si jahil. Prof Kamil membuktikan bahawa taubat dan amal seorang jahil yang bersungguh dengan ikhlas boleh mengatasi yang lain. Sungguh terkesan dengan kisahnya apatah lagi sekarang adal ...more
مستور١ مكنن
sebenarnya dah sangka buku ni best, memang best sangat. bila baca rasa macam nak pergi haji sekarang jugak. bila baca rasa tak ada apa2 yang mustahil sebab kita ada DIA. yang Maha Berkuasa atas segala-galanya, nak ape2 boleh mintak. wah. betapa pemurahnya kan. kita manusia ni kadang2 sombong. belagak tak nak mintak. macam semua yang kita ada ni kita yang punya. astagfirullah. nasihat yang lebih untuk diri sendiri :(
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 24 25 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
  • Secangkir Teh Pengubat Letih
  • Nota Hati Seorang Lelaki
  • Indahnya Hidup Bersyariat (Panduan Fardhu Ain Lengkap Bergambar)
  • Aisyah the True Beauty
  • Biografi Muhammad bin Abdullah: Perjalanan Hidup Seorang Nabi
  • Cinta di Rumah Hasan al Banna
  • Nyanyian Tanjung Sepi
  • Manikam Kalbu
  • VT
  • Imam
  • Kembara Sastera Nisah Haron : United Kingdom & Dublin
  • Bagaikan Puteri (Bagaikan Puteri, #1)
  • Salju Sakinah
2906052
As published in Value Relevance of Accounting Numbers (2005)

Muhd Kamil Ibrahim was born on May 19, 1964 at Kampong Bintang, Besut, Terengganu. Universiti Teknologi MARA has conferred him a Professorship in Accounting at the age of 39. He completed his primary education in five years, instead of six; as best student. Subsequently, he was offered to go to three elite residential school; Sekolah Mene
...more
More about Muhd Kamil Ibrahim...

Share This Book