Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Konserto Terakhir” as Want to Read:
Konserto Terakhir
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Konserto Terakhir

3.83  ·  Rating Details  ·  338 Ratings  ·  40 Reviews
Hilmi berhijrah dari Kedah ke Kuala Lumpur untuk mencari pekerjaan. Dia menumpung di rumah sepupu bapanya iaitu, Datuk Johori. Kehadiran Hilmi tidak disukai oleh Datin Salmah kerana Datin Salmah memandang hina kepada orang kampung yang miskin. Hilmi bekerja sebagai tukang kebun. Kerajinan dan sifat artistik yang dimiliki oleh Hilmi telah mengubah pekarangan rumah Datuk Joh ...more
Paperback, 277 pages
Published 1991 by Marwilis Publisher & Distributors (first published 1971)
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.
Ranjau Sepanjang Jalan by Shahnon AhmadImam by Abdullah HussainSalina by A. Samad SaidJibam by UjangAnak Mat Lela Gila by Ishak Haji Muhammad
100 Novel Melayu Yang Mesti Dibaca
9th out of 104 books — 10 voters
Travelog Haji by Muhd Kamil IbrahimKisah Dua Beradik Ibrim & Towa Ular Gergasi Tasik Raga by Amiene RevCara Mengadu dan Mendapat Hasilnya by Persatuan Pengguna Pulau Pi...Al-Quran Dalam Hidupku by Anas ZubedyCelik Mata dan Jiwa by Muhaya Mohamad
Buku Bahasa Melayu Terbaik
53rd out of 72 books — 15 voters


More lists with this book...

Community Reviews

(showing 1-30 of 602)
filter  |  sort: default (?)  |  Rating Details
Laili
Nov 23, 2010 Laili rated it it was amazing
konserto terakhir adalah novel sastera tingkatan 5 yang saya baca semenjak berusia 12 tahun. pada waktu itu saya baca buku abang saya. dan asyik baca berulang kali sampai sy masok tingkatan 5, dan boleh terangkan setiap chapter dekat kawan2 yg blom bace.. sy tak ingat brape kali sy bace.

saye sgt suke ngan tulisan abdullah hussain. kemudian sy terjumpa buku beliau bertajuk Masuk Ke Dalam Cahaya dekat library sekolah. that one was just as good if not better than Konserto Terakhir. he is just plain
...more
Sàbrina
Jan 21, 2015 Sàbrina rated it really liked it
The ending, the feels, the climax.
Hani
Aug 20, 2011 Hani rated it really liked it
Shelves: malay-book, on-shelf
Baca buku ni sebab ada pengajian Bahasa Melayu untuk SPM tahun 2001 dulu. Nak tak nak kena baca juga sebab nak jawab SPM. Jalan cerita mengenai seorang pemuda miskin bercita-cita tinggi untuk menjadi pemain muzik dang pengubah lagu yang berjaya. Membawakan dia sentiasa berusaha keras sehingga dia dipertemukan dengan seorang guru piano yang bersedia membantu dan mengajarnya.

Sepanjang hidupnya itu, beliau melalui saat-saat suka, duka dan penuh cabaran sehingga akhirnya beliau berjaya mengetuai da
...more
Ainunsailah Nordin
May 30, 2015 Ainunsailah Nordin rated it liked it
Buku ini saya baca dengan expectation yang tinggi. Benarlah kata orang. Semakin tinggi harapan semakin besar kekecewaan. Ternyata ia tidak lah berbisa sebagaimana dikatakan. Bagi saya. Hanya pada pendapat saya. Jalan cerita adalah biasa. Cuma, penggunaan bahasa, gaya penceritaan yang sangat kemas menjadikan ia karya yang sangat bermutu. Apakah masih ada lagi warisan yang mampu menghasilkan karya yang berkualiti sebegini. Misi menggali warisan sastera Negara tak akan berhenti. Sedia menerima cada ...more
Mary
Jan 31, 2015 Mary rated it liked it
Had to read this for school, Form 5 Malay literature.. It was meh ~ Somehow I find the book to be hilarious and fucked up!! Hahahahahaha it's not supposed to be like that though.. *sigh* Malay books are so shitty...
Siti Salha
May 11, 2010 Siti Salha rated it it was amazing
Shelves: malay, sasterawan
Sebuah cerita tentang kehidupan. Saya sangat suka cara pengarang mengimaginasikan segala latar dalam buku ini. Kesemuanya nampak serasi. Apabila membaca buku ini, saya rasa seperti ingin merasai Malaysia 20 tahun yang lampau. Bagaimana tambang bas hanya 10 sen, dan segala perbelanjaan yang murah. Muzik. Semuanya tentang muzik. Perjalanan seorang pemuda dalam mempelajari muzik.

Tidak kisah la kalau buku ini diangkat sebagai karya klasik yang dihargai penulisannya dan dijadikan buku komsas tingkat
...more
Azreena Shah ⚡
Jan 06, 2015 Azreena Shah ⚡ rated it it was amazing  ·  review of another edition
Shelves: romance, malay
Abdullah Hussain menggunakan gaya bahasa yang cukup indah dan menarik untuk menarik minat para pembaca. Buku ini memang layak mendapat semua bintang yang ada!
Myra
Feb 18, 2015 Myra rated it it was ok
idgaf
Ahmad Arba'in Ali
Nov 04, 2013 Ahmad Arba'in Ali rated it really liked it
Sudah 6 tahun berlalu, tetapi ini antara novel yang paling memberikan kesan pada saya. Ia mengajar saya merasa bahwa, "reading is fun!".

Garapan yang baik, storyline yang bagus, tulang belakang cerita ini sendiri sudah cukup utuh.
Terima kasih Abdullah Hussein.
Chindian
Jun 25, 2014 Chindian rated it liked it
This book is missing a warning label - "Warning: MAY CONTAIN INCEST". Otherwise it was funny and shit. This is considered VERY VERY GOOD for a MALAY book. (Trust me, Malay books are shitty)
I was almost tempted to give it 3 stars - oh wtheck i'll give it 3 stars just because it managed to exceed all my expectations of it. I had really low expectations btw. Omg and the ending (not exactly the ending more of the climax).... AHAHAHAHAH you'll never see it coming. Its so fucked up i swear. Hillariou
...more
salmi shakirah
Jan 30, 2016 salmi shakirah rated it it was amazing
Shelves: literature
Abdullah Hussain, sasterawan negara yang tidak asing namanya daripada cuping telinga marhain Malaysia. Kisaran latar masyarakat yang dipenakan, menggarap konflik yang pelbagai, namun rentaknya harmoni. Seusai usia 10 tahun, aku menghadam kisah kekeluargaan yang agak unik metodologi penceritaan, di samping nilai murni yang ku kira melimpah ruah.

Absurd, penulis menggunakan bahasa melayu yang mudah dicerna. Kekuatan novel terletak pada jalan cerita yang mudah diikuti, diserikan bersama permainan ka
...more
Adhi Bh.
Feb 03, 2014 Adhi Bh. rated it it was amazing
antara novel melayu terawal yang saya baca sejak pulang ke Malaysia. read it when i was 13 though it was meant for form 5 students. my bahasa enhanced and i never regret reading it early. penyusunan plot dan penggunaan bahasa yang tidak sarat dan mudah difahami, tetapi unsur indah itu tetap ada. kudos !
Ayyub Aza
Aug 09, 2016 Ayyub Aza rated it really liked it
Sebuah novel yang mana isi ceritanya mengingatkan saya kepada sebuah filem klasik, Ibu Mertuaku arahan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee. Cerita yang berkisar tentang dunia muzik , antara bezanya Hilmi lebih difokuskan kepada piano pada permulaan cerita berbanding Kassim Selamat, seorang pemain saksofon. Ceritanya mudah difahami dan seperti biasa akan mempunyai pengajaran bagus dan mantap kerana novel ini pernah dijadikan sebagai novel sastera tingkatan 5. Pada saya, plotnya berjalan dengan kemas da ...more
Hariz Said
Mar 03, 2015 Hariz Said rated it really liked it
Banyak sangat isu dalam cerita ini. Sangat relevan tetapi banyak main stereotype
Karsnajini Devesa
Jan 13, 2013 Karsnajini Devesa rated it it was amazing
tiz novel is really awesome
n also make me cry b'coz hayati n hilmi couldnt
get 2gether and have 2 suffer towards their love
which they couldnt express or show
at the end of the part hayati get to knw tat hilmi is her stepbrother
which her father datuk johari 1st wife son
who he left at kampung wif his cousin brother named karim
karim who raised hilmi send him 2 johari hse
to find wrk
and hilmi got interested towards music ....and his insprition was hayati
who is clever 2 play piano
and athe the end par
...more
Haziq Hamzah
Jan 27, 2015 Haziq Hamzah rated it really liked it
menarik ...more
Nurina Izzati
Nov 22, 2012 Nurina Izzati rated it it was amazing  ·  review of another edition
kisah ini akan mengetuk minda masyarakat bahawa pangkat dan darjat itu tidak akan membawa kita ke mana-mana. kegigihan hilmi yang dipaparkan mampu menjadi pendorong kepada anak-anak muda untuk terus berjuang dan mencapai cita-cita mereka sehingga ke hembusan nafas yang terakhir. pengarang berjaya meletakkan emosi ke dalam minda pembaca dan membawa pembaca untuk berasa teruja, saspens, marah dan sedih. tahniah kepada abdullah hussain kerana berjaya melahirkan sesuatu yang unik dan membawa kelaina ...more
Ferhadija
Jul 29, 2016 Ferhadija rated it it was amazing
Shelves: buku-melayu
Masterpiece.
Syafiqah Salehuddin Al-Ayubbi
Dec 20, 2015 Syafiqah Salehuddin Al-Ayubbi rated it really liked it
Ah! mengapa cerita-cerita yang bagus mesti berakhir dengan kesudahan tidak menggembirakan.
Emily Iliani
Oct 28, 2012 Emily Iliani rated it liked it
Walaupun saya dipaksa membaca novel ini untuk Silibus Tingkatan 5, namun penceritaan yang pedih mengingatkan betapa Melayu itu hitam walaupun ada putihnya, membuatkan pembacaan menjadi menarik.

Kalau dijadikan pembacaan hanya sekadar penceritaan sebuat kisah memang bosan kerana kekadang penulisan mendatar. Namun jika diambil masa untuk menyingkap penceritaan tauladan di sebalik kisah, memang berbaloi.
Fariz Danial
Feb 07, 2012 Fariz Danial rated it liked it
First ever novel and still the last novel i have finished. I realize that i have read it as to completing Bahasa Melayu's literature. But actually i have done it because most of my friends recommend this book very well.

Novel yang baik, bermula dengan hidup susah, kemudian bakatnya terselah apabila dia meningkat dewasa. Dan akhir sekali dia mati dengan pilunya.
Izzat Zainal
I did not finish it. I ended up reading the summary.

Gahh. It's good, only a little bit outdated, I guess. Reading this now makes this book 10000x cliched and predictable, but hey it's not the book's fault.
Meor Muslih
May 05, 2011 Meor Muslih rated it it was amazing
Dulu masa aku beli buku ini, aku ingat buku ini tentu membosankan. Jadi aku biarkan sahaja. Satu hari, aku tengok ayah aku angkat buku ini dan membacanya. Satu hari sahaja dia habiskan. Seronok sangatkah?
Aku terus membacanya sampai habis.
Novel Melayu pertama yang aku seronok baca.
Amira
Sep 09, 2013 Amira rated it it was ok
Paling banyak plot. Kalau keluar apa apa soalan pasal buku ni InsyaAllah ada idea apa nak bedal time exam. haha. Bahasa memang formal. Sesuai la untuk komsas. Tapi memang banyak nilai murni dalam buku ni. Rindu nak belajar balik buku ni. :)
Hamizah
Apr 03, 2012 Hamizah rated it really liked it
Recommended to Hamizah by: Teachers and siblings
Read this book for my Malay Literature class.

I had a hard time reading this without getting spoiled by my friends. Alas, I managed to do so.
The story's good. I wish I could write one like it. About music, love, life experiences. That.
Syuhadaa
Oct 30, 2013 Syuhadaa rated it it was amazing
Thank God this novel was chosen for Malay Literature component during my time for SPM on 2005. I'm not sure whether the current syllabus using the same novel or not.

It was awesome. Page-turning. Tragic ending. So dramatic. That's it.

Deviki
Feb 20, 2011 Deviki rated it liked it
I read this book when i was in form 5, for school. I think this story was great read but i really didn't understand/confuse about the ending...this is my first malay cerpen book i read
Hana Jimi
Apr 03, 2012 Hana Jimi rated it really liked it
novel wajib baca time di tingkatan 5!tapi saya baca waktu form 3.hehehe
suka dengan kisah cinta,pengorbanan dan usaha majukan diri watak utama.beri saya motivasi terus kejar mimpi. :)
Hakimi Rosli
Aug 01, 2013 Hakimi Rosli rated it it was amazing
baca dalam satu malam je. buku ni memang power gila.

masa tu tak minat pun membaca tapi buku ni buat aku boleh dan habiskan dalam masa singkat.
Eugene Kok
May 21, 2012 Eugene Kok rated it it was amazing
A darn good Malay novel, it's a mixture of rags to fame, overcoming challenges and respecting family ties.
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 20 21 next »
topics  posts  views  last activity   
Prolifik 1 12 Jun 22, 2011 05:33PM  
  • Ketupat Cinta [Musim Pertama]
  • Hijab Sang Pencinta (Bagaikan Puteri, #3)
  • Seorang Tua di Kaki Gunung
  • Ranjau Sepanjang Jalan
  • Kembara Sastera Nisah Haron : United Kingdom & Dublin
  • Anak Mat Lela Gila
  • Salju Sakinah
355468
National Laureate, Dato' Abdullah bin Hussain, was born on 25 March 1920 at
Sungai Limau Dalam, Yan Kedah. In 1926, he received his early education at the Malay School until he passed his standard five in 1931 and continued his education at the St. Michael School, Alor Setar, Kedah from 1935 till 1933. Later in 1935, he continued his studies at the Anglo Chinese School, Alor Setar, Kedah until he p
...more
More about Abdullah Hussain...

Share This Book