Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “حلقة الرعب” as Want to Read:
حلقة الرعب
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

حلقة الرعب (ما وراء الطبيعة #10)

4.23  ·  Rating Details ·  2,853 Ratings  ·  116 Reviews
اجتمعوا فى تلك الليلة يتحدثون عن الرعب .. الرعب الوحشى الأولى الذى لا تدرى له سببا، كانت لدى كل منهم قصة .. وكان لكل قصة مستمعون، وهكذا دارت حلقة الرعب، لكنهم لم يدركوا أن خيوط الفجر الأولى ستنتج لهم قصة أكثر هولا من كل ما حكوه وسمعوه.
Paperback, 199 pages
Published July 11th 1999 by المؤسسة العربية الحديثة للطبع والنشر والتوزيع
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Community Reviews

(showing 1-30)
filter  |  sort: default (?)  |  Rating Details
Raghad Frehat
j 0

البرد..الظلام...الأمطار كل ما يلزم قصة رعب جيدة

أخيرًا حلقة الرعب التي لطالما سمعت عنها
"حلقات الرعب"
حلقة الرعب هي العدد الأخير في كل حلقة أعداد , تحمل طابع عدد ممتاز على غلافها.
وهذه اول حلقة رعب في السلسلة

كعادته احمد توفيق يمتعك بأسلوبه الرائع والمشوق , بعض القصص في الحلقة كانت ساذجة لكن ممتعة وبعضها مخيف

تبدأ القصة حينما يجتمع عدد من الأصدقاء من بينهم رفعت وخطيبته هويدا في فيلا الدكتور سامي أستاذ الأمراض النفسية وزوجته ثريا ,لسوء الحظ تتغير الأحوال الجوية وتصبح سيئة , فيضطر الأصدقاء للبقاء عند
...more
Mohammed Arabey
Oct 27, 2012 Mohammed Arabey rated it it was amazing
Shelves: pocket-books
مقدمه لابد منها
لقد كانت الحلقه كعدد من الكوابيس المتتاليه بحق
اتذكر عند شرائي هذا الكتاب سبتمبر 1994 لم البث ان انهيه ثم قصصت كل رواياته الصغيره كاني احكي احداث حقيقه قرائتها في الجريده لامي واختي الصغيره
ربما الكتابه بطريقه دقيقه وصغر سني"11عاما"جعلني اتخيل ان هذه الاحداث قد تكون بالفعل حدثت من قبل
اتذكر اني ظللت سنتين تقريبا متصورا ان رفعت اسماعيل حقيقيا وذلك "السمج"المدعو احمد خالد توفيق هو من ياخذ الاجر الذي يستحقه العجوز رفعت والذي روي له حكاياته
============

description

أولا:مقدمه حول الرواية

الروايه تا
...more
حسام عادل
Apr 26, 2016 حسام عادل rated it it was amazing
Shelves: الروائع
مفيش أحلى من قراءة العدد ده بالذات - للمرة العاشرة - في ليلة شتاء ممطرة :)))
Ayman Gomaa
Mar 13, 2016 Ayman Gomaa rated it really liked it
حلقة الرعب كم كنت اتمنى ان اعيش مثل هذة الليلة و شكرا لدكتور رفعت فقد عشتها اخيرآ و لكن كمستمع و الحمدلله على هذا :)
رواية رائعة و شيقة الى ابعد الحدود على الرغم من عدم اقتنعاعى بالحبكة فى بعض القصص و رايتها ساذجة اكثر من مرعبة ولكن طريقة السرد مع استخدام , موثرات الرعب الازلية "المطر , الظلام , العاصفة ,البرد " اللى خلتنى احس احساس انى جالس معاهم فى حلقة الرعب
الخوف الخوف الخوف هو المحرك الاساسى لرعب الانسان و جعله يرى او يتخيل اشياء ليست لها وجود و بالتالى تسيطر عليه
هذا ما تدور عنه هذة الحلقة و
...more
Raya  Ka'abneh
Mar 19, 2017 Raya Ka'abneh rated it it was amazing
من أمتع الأعداد التي قرأتها إلى الآن
تشويق، رعب وحبس للأنفاس!
أكثر ما أخافني قصة المرآة!

هذا العدد حقّاً يصلح للقراءة في ليالي الشتاء الطويلة
لكن لا بأس من قرائته في هذه الأيام الصفراء المُغبرّة :D
...
Osama Nour
Sep 27, 2016 Osama Nour rated it it was amazing
لم يكن الخوف معنا .. لانه كان احدنا !!
لو حقا كنت توجد اسطوره حقيقيه لكانت اسطوره د . احمد خالد توفيق المبدع دائما .. :)
...more
Mohamed Khaled
لم يكن الخوف معنا ، لأنه كان أحدنا
العدد العاشر من سلسلة ما وراء الطبيعة ، في هذا العدد يدعونا د/أحمد إلي جلسة سمر ليلية تتحدث عن الرعب ، ورغم ذلك ستتقبل دعوته بكل رضا :D
في هذا العدد ستقرأ 6 قصص أو من المُمكن أعتبارهم 7 من د/رفعت إسماعيل ورفقته .. فلك حُرية التخيل عن مدي روعة هذا العدد !
في البداية نذهب مع قصة " أنعكاس " والتي تحكيها " سهام " أخت "هويدا " وقصتها المُرعبة مع المرآة التي يسكنها الشيطان !
ثم قصة " لماذا أرتجف القط " مع د/محمد والذي يُشبه د/رفعت إسماعيل في ذعره الدائم وشكه في الجميع
...more
Rola
Apr 14, 2011 Rola rated it it was amazing
البداية دائما هامة
و المحتوى أهم و لكن لتحصل على خمس نجوم " الرك على الفينيش"
عذرا للعامية و لكننى اعجبت بتلك الجملة التى أشار بلال فضل بها إلى أهمية أن تكون للثورة نهاية مشرفة تناسب بدايتها

و نعود لدكتور أحمد خالد توفيق
مجموعة قصصية هائلة و دون ثغرات
و أعجبتنى قصة دكتور رفعت عن الحشرات و قصة " العو" ربما نهايتها تبررها و تمنعها من ان تكون قصة رعب و لكن ما الذى يبرر حديث الطفل الواعى الذى لا يصدر إلا عن طفل عمره اربعون عاما على الأقل :)

اذن كان الطفل " عوا " بجد

ممتعة و لابد من قراءتها


Doha AhMad
عدد ممتاز و مميز و مبهر و رائع فعلا
حتى فكرته فريدة من نوعها
قرأت قصص رعب قصيرة كتير قبل كدة ولكنها كانت منفصلة و كل قصة مستقلة بذاتها و بشخصياتها
لكن القصص دى غيرعادية تماما
فى حلقة الرعب دى حسيت انى موجودة مع شخصياتها بالفعل و بسمع من كل واحد فيهم حكايته و كمان حسيت بالرعب زي زيهم :D

و على عكس معظم القصص القصيرة اللى ديما بنلاقى فيها بعض القصص حبكتها ضعيفة او النهاية ساذخة او مبالغ فيها
كل قصص العدد دا كانت قوية و مدهشة جدا و خاصة الحكاية الاخيرة
"لم يكن الخوف معنا... لانه كان احدنا"
د/احمد خالد توف
...more
Amira Mahmoud
Jan 23, 2014 Amira Mahmoud rated it really liked it
عدد ممتع ومختلف،وبه أكثر من قصة وأكثر من أسطورة
أغلبها تم تشكيله بواسطة خيال الإنسان الذي يهوى خلق الأشياء من ثم تقديسها أو الخوف منها
وكأنها حقيقة!!

من أفضل الأعداد وأكثرها رعبًا
Emad
Aug 20, 2012 Emad rated it really liked it
ذكريات جميلة مع روايات د.احمد خالد توفيق...........سهرات ممتعة في وسط ليالي الدراسة المذاكرة.......بجد متعة قرايه القصص زي ما كنا بنسميها كانت بتبقي مضاعفة لما كنا بنقراها وقت المذاكرة ..انا فاكر اني كنت بخبي القصة في قلب الكتاب.....بصراحة جو البيت عندي مكانش مشجع خالص علي القراية فترة الدراسة عالاقل.............بس علي رأي المثل الممنوع مرغووب.....
Nojoud
Feb 05, 2017 Nojoud added it
أدب الرعب لغرض الرعب فقط، لا يعجببني
هنا عم رفعت اسماعيل يتخلى عن دوره - الذي أعجبت به بسببه- ك هادم للأساطير إلى اللاشيء، فقط محاولة ﻹثارة الرعب التي لم ترعبني :|
نجمتين أو نجمة ونصف أو نجمتين ونصف، مااعرفش :/
عجبتني قصة هويدا مع العاو فقط :D

استفدت من عرضه لنظرة عامة لأدب الرعب وأسباب خوف النفس البشرية ..

إلى لقاء قادم أجمل كما عودتنا يا عم رفعت : ))
Araz Goran
زخم من الرعب متراكم في هذا العدد بالذات.. انها القصة الافضل من السلسلة لحد ألان،، الرعب مقسم الى قسمين في هذه القصة:-
1 - رعب خارجي.. صنعه الكاتب من خلال الاجواء المحيطة بالاشخاص المجتمعين لسرد القصص،، البرد، الامطار،صوت الرياح،،صوت طقطقة الخشب المحترقة،، رقصة اللهب في المدفأة،، ضوء الشمعة الكئيب، الليل الشتوي الغامض... عناصر مكتملة لتشكل الرعب على اكمل وجه...
2 - رعب داخلي... يتمثل في سرد القصص المرعبة وجعلها قريبة من الواقع.. كل شخصية تسرد القصة بطريقة رعب مختلفة،، وكأنك امام عدد من الكتاب وليس
...more
AhmEd ElsayEd

لم يكن الخوف معنا , لأنه كان أحدنا

عدد ممتاز
Ema
Oct 25, 2012 Ema rated it really liked it
اعجبتني معظم قصص حلقة الرعب
لكن افضلها علي الاطلاق كانت القصة الاولى :إنعكاس
بالاضافة إلي خاتمة الحلقة
Sara
May 14, 2013 Sara rated it really liked it
عدد ممتاز فعلاً
طريقة السرد جميل ومقنعة و واقعية جداً
قصة انعكاس كانت جميلة جداً حبيت فكرتها وطريقتها
قصة لما يرتجف القط كانت مملة جداً يمكن كانت أرخم قصص العدد
قصة حشرة الشيطان جميلة ومبتكرة وطريقة سردها ونهايتها رائعين
قصة الزائرة حلوة جداَ الرعب النفسي نوع مثير وجميل جداً و يشد أي قارئ
قصة أنا والعاو كانت لذيذة ومضحكة جداً الرعب الساخر كان بيان وسط سطور القصة
قصة الليلة الواحدة كانت حلوة إلي حد ما و مثيرة في نهايتها ومحيرة
خاتمة الليلة كانت مميزة
حبيبت العدد جداً لأنه جامع بين كل أنوع الرعب في ال
...more
عمرو الشافعي
علي عكس اغلب المعلقين هاهنا اراها رواية عادية جدا ان لم تكن مملة في بعض الاحيان ومفتعلة ربما لتفضيلي لتيمة هادم الاساطير علي تيمة الرعب الفعلي المؤكد
فقط افادني منها المقدمة النظرية عن ادب الرعب وانواعه
مَيّ حَمْزَة
الحقيقة كنت فاكرة القصص هتخلص وهيروحوا بيوتهم وخلاص ، بس فعلاً فعلاً النهاية كانت بديعة ، وأنا بحب الكاتب اللي بيخلف ظني :D
أكتر القصص اللي عجبتني -بعد شكري طبعاً- كانت سهام لإن في لحظات الإنسان بيقلق من المرايا لوحده أصلاً ، ومحمد شاهين ، عشان عيشتني إنه شيطان وتوقعت كده وطلع بريء
غزل أدم
Dec 27, 2016 غزل أدم rated it it was ok
2.5
من أجل النهاية المميزة وقصة أنعكاس
ثم لماذا أرتجف القط
Ahmed Ibrahim
اول قصه رعب فى السلسله

روايه مختلفه عن سابقاتها روايه مثيره وشيقه ومخيفه احياناً, اتخذت شكل جديد
عباره عن مجموعه من القصص المرعبه , بعضها اخافنى والبعض لأ

ذكرتنى بروايه قرأتها لاجاثا كريستى من نفس الطراز
اعتقد ان الفكره منها مع اختلاف النوع الادبى

فراس عالم
Dec 10, 2010 فراس عالم rated it really liked it
المفضلة لدي من قائمة رفعت اسماعيل أجمل ما فيها أنها قصص متداخله بثيمات رعب غربيه ولكن في قالب مصري حميم و مقنع إلى أبعد حد
Ghada Rustom
Jan 13, 2013 Ghada Rustom rated it it was amazing
رائعة جدآ
!..ببساطة .. لم يكن الخوف معنا.. لأنه كان احدنا
دينا ممدوح
Jun 02, 2011 دينا ممدوح rated it it was amazing
من أحب و أقرب الأعداد لقلبي
فيها متعه خالصه , مفيش صفحة فيها مملة
بتجبرك انك تقرأها مرة واتنين وعشرة
فاكرة اول مرة قرأتها كانت من فترة لا تقل عن 10 سنين تقريبا
في دماغي لسة كل قصة منهم بتفاصيلها
وتقريبا العدد ده اللي خلاني احب كل الأعداد الخاصة عموماً
الكتاب ده بحب اخده فاصل كده بين كل فترة والتانية عشان علي اد ما بحس بالرعب اللي فيه
علي اد ما بكون مبسوطة جدااا بيه
Esraa
Jan 06, 2011 Esraa rated it it was amazing
مجموعه قصص قصيره لاحداث غير عاديه فى جلسه أصدقاء
افضلها قصه د/رفعت (( الحشرات التى توحشت ))
وقصه المرآيا أعتقد انها ممكن تعملى هسهس فى دماغى :D:D
النهايه جميله وغير متوقعه
Zahra
من احلى حلقات الرعب طبعا
باكورة كتابات د.احمد لتيمة البورتمنتو :)
Shaimaa Ashour
Mar 08, 2017 Shaimaa Ashour rated it really liked it
لم يكن الخوف معنا.... لأنه كان أحدنا!
****************************
حلقه الرعب الأولى و تعتبر م الأعداد المميزه و اعجبتني كثيراً.... 8 افراد يجتمعون و كل منهم يحكي قصه مرعبه حدثت له.... اكثر قصه مرعبه بالنسبه لي كانت قصه سهام عن المرآه... اما اكثر قصه مشوقه كانت قصه د.رفعت......قصه هويدا مرعبه ايضا اذا عشت حكايتها....
****************************
.لقد كانت مجرد حلقه يحكي فيها كل شخص حكايته و لم يعلموا انهم سيعيشون داخل احد الحكايات حقيقياً.....كانوا 7 أفراد و ثامنهم هو شبح الذي كان مستمتع بالقصص الم
...more
Ahmed Ali
عدد ممتاز فيه اكثر من قصة على لسان اكثر من شخص
" اعجبتنى قصة " انعكاس - المرآة الملعونة " وقصة " الزائرة - الفصام
وطبعاً حشرة الشيطان والخاتمة كانت جيدة

“ !! لم يكن الخوف معنا .. لأنه كان احدنا ”
، كان (شكرى) موجودا فى كل هذا .. لأنه هو الخوف الاولى البكر
.. " وفى تلك الليلة لم نكن ثمانية .. بل كنا سبعة " والخوف ثامننا
Nesma Ahmed
Oct 29, 2012 Nesma Ahmed rated it it was amazing
د.احمد خالد دايما كاتب رائع .. اكتر من متميز بجد
في كل روايا بيبهرني عن الروايا اللي قبلها و بيخليني عايزة اخلص السلسلة كلها في ليلة واحده.
عنده قدره غريبة بيقلب بيها احداث الروايا كلها في اخر كام ورقه بعد ما بنكون احنا استنتجنا النهايه و بنقرأ الباقي منها تحصيل حاصل .. فبيجي هو باسلوبة يغير سير الروايا خااالص و بتكون النهاية خارج التوقعات
استمتعت جدااا بكل قصص الرعب دي و عيشتها قصه قصه بالرغم من انها فيها شويه افكار من روايات تانية ليه زي حسناء المقبرة و بيت الأفاعي ودا حسيته في قصه الزائرة و لم
...more
semsma
Jan 16, 2015 semsma rated it liked it
قريت الروايه دي ف وقت عصيب بالنسبه لي لاني بدات فيها قبل محاكمه مبارك ما تبدا .. مش عارفه ليه كنت مستنيه الحكم مع انه معروف :/ بس يمكن كان عندي امل :/ .. عموما لما عرفت الحكم طبعا انهياااار ;D ومكملتهاش وقتها ومقراتش حاجه لمده اسبوع او اتنين كدا لان مكنش ليا نفس لاي حاجه :/ اليوم دا كان فعلا عار علينا كلنا ودم ال راحو بجد خساره فينا لاننا مقدرناش نحافظ عليه عشان خوف البعض وجهل البعض وياس الاغلبيه من الشباب :( ..
عموما عشان مش اتكلم كتير كملت الروايه انهارده وكانت جيده اكتر القصص ال عجبتني (انعكاس
...more
M. Ashraf
بما أن النور ناوي يقطع كتير في الصيف دا فقررت مع كل قطعة الواحد يستفيد بحلقة من الحلقات :)
حلقة الرعب :) أحلى حاجة فيها انها كانت اكتر من قصة مش كلهم حلوين و تقريبا الرعب قليل
عجبتني بتاعت المراية و الحشرة
النهاية كانت غريبة و خلتني اقرا اخر قصة تاني يمكن كان في حاجة تاهت في النص :/ لكن مفيش معرفش اذا كان هنشوفه تاني قدام ولا لأ
بس يا ريت :)
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
  • سم الكوبرا
  • خلف جدار النوم
  • 1984 ج1
  • قطار الجحيم
1479015
Arabic Name: أحمد خالد توفيق
Finnish Transliteration: Ahmed Khaled Towfik

ولد بمدينة طنطا عاصمة محافظة الغربية فى اليوم العاشر من شهر يونيو عام 1962، وتخرج من كلية الطب عام 1985، كما حصل على الدكتوراة فى طب المناطق الحارة عام 1997. متزوج من د. منال أخصائية صدر في كلية طب طنطا – وهي من المنوفية - ولديه من الأبناء (محمد) و(مريم).

بدأ أحمد خالد العمل فى المؤسسة العربية الحديثة عام 1992 ككاتب رعب لسلسلة
...more
More about أحمد خالد توفيق...

Other Books in the Series

ما وراء الطبيعة (1 - 10 of 89 books)
  • مصاص الدماء وأسطورة الرجل الذئب
  • أسطورة النداهة
  • أسطورة وحش البحيرة
  • أسطورة آكل البشر
  • أسطورة الموتى الأحياء
  • أسطورة رأس ميدوسا
  • أسطورة حارس الكهف
  • أسطورة أرض أخرى
  • أسطورة لعنة الفرعون
  • أسطورة الكاهن الأخير

Share This Book



“إن الرضا كوب من الحليب تكفي ذبابة انتقاد واحدة كي تعكره إلى الأبد ...” 15 likes
“لم يكن الخوف معنا .. لأنه كان احدنا !!” 14 likes
More quotes…