Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Syabab Musafir Kasih” as Want to Read:
Syabab Musafir Kasih
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating

Syabab Musafir Kasih

4.32 of 5 stars 4.32  ·  rating details  ·  377 ratings  ·  32 reviews
cerita syabab (pemuda) yg yatim,miskin, sering dihina, dari kelurga yg sering diumpat keji, namun tetap mampu bangkit sebagai syabab kebanggaan agama.
jadi,syabab2 sekelian????
Published (first published 2008)
more details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Syabab Musafir Kasih, please sign up.

Be the first to ask a question about Syabab Musafir Kasih

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

(showing 1-30 of 670)
filter  |  sort: default (?)  |  rating details
anahashim
Watak dan perwatakan dalam Syabab Musafir kasih:

SYABAB: watak utama,merupakan seorang anak yatim yang hidup dalam kesusahan.Abang dan kakaknya hanyut denagn melakukan kerja sia-sia.mempunyai potensi besar untuk berjaya kerana pandai dalm menguruskan lembu,BAQAR kesayangannya.Pandai berenang,cekap memanjat pokok kelapa,bijak mengendalikan lembunya,seorang yang kuat dan pandai berdikari mencari rezeki di usia muda,7 tahun.akhirnya menjadi seorang yang berjaya dan kuat agama.

NUR MUMTAZAH:Seorang wa
...more
Faqir_ilallah
Novel ini merupakan sebuah lagi karya mantap dari kak Fatimah. Fikrah jelas memberi tempias pada gaya penulisannya yang hebat dan mudah untuk difahami. Ia berkisar tentang syabab yang melalui pelbagai liku hidup, pernah hanyut, namun bangkit semula sebagai syabab harapan Islam yang sangat dikagumi. Sehingga Jiha yang suatu ketika dulu membencinya turut jatuh hati pada pemuda ini. B'iznillah, didikan Kak Zah, jiran yang sentiasa mengambil berat tentang mereka sedikit sebanyak memberi kesan pada p ...more
Syamil A Samad
Buku ini adalah antara novel islamik terbaik yang pernah saya baca.berkisar berkenaan perjuangan seorang pemuda yang melawan dengan nafsunya beserta kehidupan yang penuh dengan kehinaan dan dipandang rendah oleh masyarakat. sesungguhnya itu bukan pengakhiran. pemuda itu bangkit menangkis segala onak cabaran dengan bantuan seseorang yang amat istimewa di hatinya. mengajar kita erti kasih sayang dan silaturrahim dalam islam, aspek percintaan yang dihuraikan dengan baik oleh sang penulis memberikan ...more
Adziah Aziz
Apr 24, 2010 Adziah Aziz rated it 4 of 5 stars
Recommended to Adziah by: My son,Afiq.
Quote:Dengarlah isteriku, abang tak mungkin duakan isteri semulia Zah. Rasulullah tak pernah duakan Khadijah ketika hayatnya.Ali tak pernah duakan Fatimah ketika hayatnya.Isteri pertama istimewa.Tak mungkin diduakan."
Syabab bersuara yakin .
Mujahidin
Ketabahan seorng ank muda yg mengharungi liku2 hidup..
Cinta xmengenal usia..
Azreana_ Anna
MasyaAllah.. ini adalah salah satu novel yang pernah saya baca.. sebelum ini saya telah membaca novel cinta high class. dan dari novel itu saya telah menjumpai novel ini.. alhamdulillah dengan isi. nasihat dan motivasi serta olahan kata bicara dan peyusunan ayat yang mantap segala nasihat dan mesej dapat disampaikan melalui sebuah kisah yang mengisahkan tentang seorang pemuda yang bernama Syabab.watak adalah seorang yang begitu tabah dalam mengharungi segala ujian yang telah Allah turunkan kepad ...more
Hani
Paling suka, bila kakak yang disayangi sedari kecil ni akhirnya dikahwini syabab walaupun jarak perbezaan umur yang ketara, status pendidikan yang jauh berbeza serta keturunan menyebabkan semuanya tidak menjadi penghalang & kayu ukuran jika berlandaskan ketetapan iman juga ketakwaan menerima jodoh pertemuan yang ditentukan Allah.

Nilai2 kemanusian, keagamaan yg ada memang meresap dlm diri utk dijadikan contoh. Best, super diooper best..

P/S : Siapa yang anda akan pilih, lelaki/wanita berkerj
...more
Aidanadia
one of the best from fatimah syarha!this is suitable for guys..
Ismaizzah Aliah
This book is AMAZING.
I was crying the whole time especially the first few chapters.
Masya Allah! It's an awesome book, awesome story. Can't believe I've been putting off reading this book all these time -,-
This book is REALLY a good book to awaken any sleepy or dying soul out there. To remind you that there are a lot of people in need out there. Poor people. Poor money or poor love... Don't take for granted what you have now.

Personally, this book let me realize that I must do and give with all I
...more
Nur Asilah
Membaca buku ini saya melihat daripada sudut kegigihan dan situasi semasa. Dalam meladeni kebobrokkan masyarakat, cara pendekatan begitu berhasil untuk diaplikasikan. Pendekatan pula berkait dengan kreativiti untuk mengajak seseorang itu kembali kepada fitrahnya.

Sesekali terusik juga dengan adegan kehidupan yang nyata memaparkan realism dalam kehidupan itu sendiri. Ustazah Fatimah berjaya membawa saya untuk menyelami kehidupan Syabab yang tidak mengenal erti putus asa. Ujian demi ujian yang men
...more
Sorfina Semsubhari
Buku ini sememangnya akan menyentuh hati anda kerana terdapat banyak peristiwa-peristiwa yang menyedihkan,menggembirakan,mengharukan dan sebagainya...buku ini telah banyak membuka mata saya kepada pelbagai aspek kehidupan...BACALAH !!!
Xans Viera
gempak...buku berteraskan islam-romance dan cabaran hidup...sesuai untuk self-buliding!
Nanadhoi
Those yang nak beli preloved punya,
boleh visit ig @ithnaan
Amer Kamil
May 22, 2011 Amer Kamil rated it 4 of 5 stars
Recommended to Amer by: sofia kamil
This review has been hidden because it contains spoilers. To view it, click here.
Khairul Ikhwan
Belum pernah lagi sepanjang aku membesar menghabiskan sebuah novel.Tapi novel ni yang pertama aku habiskan sepanjang aku meniti hidup sebagai seorang PEMUDA novel telah membakar semangat aku untuk menjadi seorang daie yang gagah dan hebat pada usia yang muda.Banyak ilmu yang boleh dikutip dari novel ini.Saidina Ali Karamallah Wajhah berkata,"jika mahu melihat pemimpin masa pada hadapan lihatlah pada syabab sekarang".Novel yang menarik.LAILAHAILLAH MUHAMMAD RASULULLAH
Eimad
novel yang memenangi Sayembara Novel Remaja Jubli Emas DBP 2006, mengisahkan anak kecil terbiar debenci sekampung dengan hanya satu tempat bergantung kasih menaruh harapan.kisahnya sewaktu kecil sungguh menyayat hati.juga suspens cerita ini sungguh berkesan.jalan cerita yang tidak dijangka.sehingga ke helaian terakhir penulis masih mampu memberi kejutan.juga lengkap dengan glosari untuk pembaca yang asing dengan istilah yang digunakan.Tahniah!
Najibah Kazmin
mengisahkan tentang syabab, seorang anak kampung yang kurang bernasib baik. keluarga porak-peranda tetapi mempunyai kak mumtazah, penduduk sekampung yang prihatin padanya. novel yang realistik, menunjukkan jatuh bangun iman watak-watak di dalamnya. pengakhiran yang sukar di jangka =)
Mohamad Syahir
Ruhul Syabab, jiwa pemuda dalam mengharungi ujian daripada Allah S.W.T. pahit getir ujian di tempuhi sejak kecil dan mengajar menjadi insan yang hidup hanya untuk mengharapkan keredaan Allah, dengan usaha untuk mengajak Muslim ke landasan syariat yang sebenar.
Amar Haziq
Olahan yang hebat menceritakan seorang pemuda yang membesar dan hidup berdikari. Unsur-unsur suspen juga menarik perhatian ana. Sarat dengan mesej Islam.
مستور١ مكنن
Novel nipis ni baca kejap je dah habis. Kisah perjuangan syabab dalam mengejar cita-cita. Jalan cerita best. Lain daripada yang lain.
Mursyidah
best.. kehidupan seorang anak dari keluarga susah dan berpecah, bersemangat tinggi dan cintakan ilmu..
Zulhilmi Zakaria
novel pertama aku baca selain dari novel yang dekat sekolah2 tu. sangat menarik :)
Penduga Arus
Buku ini dihadiahkan oleh Ustaz Mohd Akmal Othman al-Hafiz (Abu Nuha).
Siti Sholihah
banyak bagi pengajaran kat sye..hmm.. syabab mmg lelaki yang tabah..
Bashir IbnDzul
Best cerita dalam ni. Tapi sayang buku ni dah hilang pulak.
Ana Jannah
cerita hati seorang anak kecil yang gagah
Mohd Firdaus
suka sangat cara penulisan dia...:)
Bawang
padat dengan isi yang berguna.
Zahrina
ayuhai syabab, bangkitlah!
najihahiman
inspire..n inspire!
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 22 23 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
  • Denyut Kasih Medik
  • Aku Terima Nikahnya
  • Nota Hati Seorang Lelaki
  • Versus
  • VT
  • Bagaikan Puteri (Bagaikan Puteri, #1)
  • Tunggu Teduh Dulu
  • Salju Sakinah
  • Tariq: Menang Ataupun Syahid
1685031
Dilahirkan pada 17 Oktober 1984 di Terengganu. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Bukit Apit, Sekolah Bukit Diman, S.M.A Mahmudiah dan S.M.A (Atas) Sultan Zainal Abidin dalam aliran Thanawi. Berkelulusan UIAM jurusan Kulliyyah Ilmu Wahyu & Sains Kemanusiaan, pengkhususan Fiqh & Psikologi.

Karya pertama beliau ialah 'PETUA MEMBUAT ORANG JATUH CINTA' bersama Dato' Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah
...more
More about Fatimah Syarha Mohd Noordin...
Tautan Hati Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul Cinta High Class Sebarkan Cinta-Mu Seindah Mawar Berduri

Share This Book