Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Warkah Cinta Berbau Syurga” as Want to Read:
Warkah Cinta Berbau Syurga
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Warkah Cinta Berbau Syurga

4.01 of 5 stars 4.01  ·  rating details  ·  114 ratings  ·  19 reviews
Amir Mukhlis seorang mahasiswa yang membesar dalam atmosfera agama yang subur. Hidupnya mula teruji apabila Wardah mengharapkan sebuah keputusan. Lalu Balqis muncul membawa harapan. Akibatnya, salah faham tercetus antara Amir dan teman serumahnya. Dalam kegetiran menjadi mahasiswa tahun akhir, Amir perlu menyelesaikan konflik perasaan dan persahabatan. Kesihatannya turut t ...more
Paperback, 544 pages
Published October 17th 2008 by PTS Publications & Distributors
more details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Warkah Cinta Berbau Syurga, please sign up.

Be the first to ask a question about Warkah Cinta Berbau Syurga

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

(showing 1-30 of 221)
filter  |  sort: default (?)  |  rating details
Haryati Abd. Halim
ini kisah cinta. Cinta monyet mungkin. Cinta di alam persekolahan yang berantaian hingga ke universiti. Namun, demi prinsip, Amir melepaskan Wardah berkahwin dengan pilihan kelurga. Didoakannya wardah berbahagia namun, seperti surat terakhirnya ketika beliau sakit, wardah masih menanti Amir yang berada di bumi Mesir. kematian wardah mengakhiri semua cerita dukanya.


Di Mesir, Amir banyak menulis untuk melepaskan stress dan kerinduan pada tanah air. Tulisananya menarik minat Balkish seorang siswi
...more
Snj
I'm done! It's a good reading journey... a good company when lonely..<3.

As the book is mainly based on writing letters, some of the language usage is quite sophisticated for normal readers. but can't deny that the author has a very fast vocabulary.

The author touched on a variety of issues. The story may be plain at a point, but the author knows when and how to spice up the plot, till the reader can't wait to finish the story.

I'm glad he wrote a book 2, (Tika cinta dan wahyu bersatu) sequel f
...more
Az Zahra  Islam
When I read this book, I always not patient to know what happen next. It's a good book contain a little bit element of love, but the most important is, how life as a university student would be when we involve in any union in our university... that is what I learn
Nadia
Ada yang mengatakan permulaan novel ini membosankan tetapi berbeza bagi saya kerana belum 100 muka surat lagi, emosi dah bermacam2.

There's so much I can relate to.

Saya jatuh cinta pada hubungan Wardah dengan Amir.

Also, banyak nasihat and VERY Islamic. Boleh dijadikan panduan hidup semasa bercinta, di Sekolah Menengah ataupun di Universiti.

Bagi mereka yg berminat dengan lifestyle yang Islamik, buku ni memberikan contoh cara kehidupan seorang pelajar tahfiz dan mahasiswa Universiti al-Azhar.

Buku
...more
Intan  Musa
Cerita yang penuh dengan unsur nasihat. Banyak yang dapat. di pelajari.
Amir Mukhlis dan Wardah bagai Romeo dan Juliet yang jiwa bertaut. Tersiksa semasa berpisah. Dan bila satu meninggal, lagi satu menyusul.
Amir dan Wardah bertemu dan mula berhubung melalui surat dan talifon. Amir menetapkan bahawa persahabatan mereka tidak lebih dari untuk saling ingat-mengingati dan nasihat-menasihati. Namun, rasa cinta telah hadir walaupun ia tidak pernah diungkapkan. Mereka saling setia. Malangnya, bapa Wa
...more
Barukisu (Balqis)
Tema biasa.
Klise. Klimaksnya di hujung-hujung cerita. Inikah novel antiklimaks?
Plot yang berkembang dengan agak perlahan. Tetapi, ada waktu penulis bijak menarik perhatian pembaca kembali.
Permulaan cerita yang sangat membosankan. Mujur, setelah watak menyambung belajar ke Mesir, baru jalan cerita menjadi agak menarik. Baru terlihat sentuhan kreatif penulis sebagai qalam hazin. Pun begitu, masih ada kelewahan pada menyampaikan perasaan. Sehingga akhirnya hilang terus rasa untuk merasa perasaan y
...more
Ummu Auni
Permulaan cerita masih boleh menarik minat, cuma pabila bertemu watak Wardah, Amelia & Balqis sedikit-sebanyak timbul persoalan "Mengapa terlalu ramai meminati Amir?" Tema yang biasa-biasa, saya sendiri banyak menyelak muka surat yang penuh dengan surat/kalam untuk makalah yang mana untuk saya agak berjela-jela. Saya kurang gemar juga dengan watak Amir yang ditimpa penyakit tanpa banyak petanda (itu tandanya seolah penulis seperti mengambil jalan senang tanpa mwnyelidik sesuatu perkara hingg ...more
مستور١ مكنن
Aku beli sebab cerita ni dah dijadikan cerita. Jadi harapan aku semoga cerita ni menarik la kan.. Secara kasarnya jalan cerita tak menarik hati sangat. Tapi aku tak kisah la sebab bila baca banyak ilmu aku dapat. Tapi bila si Amir dah pergi Mesir macam lawak je bila tibe-tibe ramai yang suka Balqis. Tajuk pun dah warkah so dalam novel ni banyak sangat warkahnya. Tapi bila baca penulisan Amir masa kat mesir tu macam aku baca je tapi tak faham sangat. Aku je kot lambat. Dan biasa la.. aku tak suka ...more
Syahir
MasyaALLAH. Buku ini penuh dengan ilmu yang diselit di bawah bait-bait irama syahdu yang sungguh romantis dan menyentuh jiwa. Rugi kalau x baca
Nor Azzah
Kisah cinta yang dilandasi syariat Islam.
Cuma ada kalanya penulis terlalu naratif ketika bercerita tentang sekolah2 di Kelantan.
Akif Abdullah
Cerita yg sangat best..byk pengajaran... boleh amek iktibar ni..lg2 cerite die berlaku di MESIR....FUUHHHHH
Harishah Halim
cinta hanya untuk Allah dan Rasul
kasih sayang pula untuk manusia
Rda
Jun 04, 2009 Rda added it
i love diz book because of da quality of the words n the meaning.
Anieslyya
subhnallah buku yang indah dan menarik
Yuuki
I'm start to reading it...
Yulia
Dari sampul belakang :
Amir Mukhlis seorang mahasiswa yang membesar dalam atmosfera agama yang subur. Hidupnya mula teruji apabila Wardah mengharapkan sebuah keputusan. Lalu Balqis muncul membawa harapan. Akibatnya, salah faham tercetus antara Amir dan teman serumahnya. Dalam kegetiran menjadi mahasiswa tahun akhir, Amir perlu menyelesaikan konflik perasaan dan persahabatan. Kesihatannya turut terjejas. Mampukah Amir membuat keputusan tepat untuk keluar dari kemelut ini.
Sinopsis saya :
Kisah mahas
...more
yatie
mcm best jew...
Muaz
Muaz marked it as to-read
Apr 17, 2015
Lu'Im
Lu'Im marked it as to-read
Mar 20, 2015
Mr_istikharah
Mr_istikharah marked it as to-read
Feb 25, 2015
Halawatul Iman
Halawatul Iman marked it as to-read
Feb 19, 2015
« previous 1 3 4 5 6 7 8 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
  • Tautan Hati
  • VT
  • Bilal bin Rabah: Pengumandang Seruan Langit
  • Salju Sakinah
  • Denyut Kasih Medik
  • Saasatul Ibaad
  • Pei Pan
  • Aku Mahu Superbibik
  • Surat Ungu untuk Nuha
  • Secangkir Teh Pengubat Letih
  • Untuk Awak Teja Aulia
1983868
A. Ubaidillah Alias adalah anak kelahiran Cabang 3 Pendek, Kota Bharu. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Dewan Beta. Meneruskan pelajaran di peringkat SPM dan STAM di Maahad Tahfiz Al-Quran, Pulai Condong. Turut melanjutkan pelajaran di peringkat Diploma Qiraat di Darul Quran, JAKIM, Kuala Kubu Bharu. Seterusnya berjaya mendapat ijazah (Hons) dalam jurusan Usuluddin, Syukbah Ta ...more
More about A. Ubaidillah Alias...
Kala Cinta & Wahyu Bersatu Cinta Kembali Bertasbih Mengintai Cinta Khalifah Ingin Menjadi Penulis? Sekudus Nur Ilahi

Share This Book