Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Hijab Sang Pencinta (Bagaikan Puteri, #3)” as Want to Read:
Hijab Sang Pencinta (Bagaikan Puteri, #3)
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating

Hijab Sang Pencinta (Laksamana Sunan #3)

4.44 of 5 stars 4.44  ·  rating details  ·  899 ratings  ·  41 reviews
510 pages
Published August 20th 2008 by Alaf 21 Sendirian Berhad
more details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Hijab Sang Pencinta, please sign up.

Be the first to ask a question about Hijab Sang Pencinta

Community Reviews

(showing 1-30 of 1,380)
filter  |  sort: default (?)  |  rating details
Hajar
4.5*

Alhamdulillah, tamat sudah trilogi pertama ni. *lap peluh* :P

20-07-2014

Setelah berjaya menumpaskan Maharani Kerajaan Pulau Utara dan juga pemergian Ratna, Saifudin tekad untuk pulang ke Tanah Melayu. Kerinduan terhadap keluarga begitu menggamit. Namun, kejahatan Taghut tidak pernah jemu memburunya. Perjalanan pulang Saifudin melalui jalan darat penuh dengan dugaan dan ujian mendatang. Salah satunya Saifudin bakal berdepan dengan Manggala, manusia serigala. Menariknya Manggala ni asalnya cum
...more
Cik Pah
Kali ini RAM membawa kita mengembara bersama Sunan yang ingin pulang ke kampung halaman untuk berbakti kepada orang tua. Dalam perjalanannya, Sunan bakal berdepan dengan Manggala, manusia serigala, khunsa dari Banjaran Tibet yang bersekutu dengan taghut. Siangnya lelaki dan malamnya menjadi wanita dan pabila bulan penuh dia akan bertukar menjadi serigala. Manakala di abad 21 Manggala yang mati dibunuh Sunan pada abad 15 akan dibangkitkan semula. Mempunyai pengikut yang ditawarkan kemewahan. Baka ...more
Gobokairina
"Haryani..bagaikan puteri," kata Saifudin tersenyum sedikit. 'Namun... Ratna tetap ratu dihatiku.' Suara hatinya pula yang berbicara [pg343]


Walau bagaikan puteri, belum tentu dapat menawan sukma sang laksamana. Tahniah sang Ratu! *lompat bintang*

Full review: 07/08/2014

Ambil masa lama untuk habiskan ini. Sajalah, rindu pada Ratna mencengkam sukma... exaggerated! Hahaha

Secara peribadi, aku suka storyline yang ini dalam kesemua siri Sunan. Aku suka cara RAM menyusun jalan ceritanya, teratur dan leb
...more
Rania ahmad
Sebuah epik cinta berlandaskan keimanan,Ashabul Kahfi,perjuangan menentang musuh2 Islam dan membina peribadi diri yg unggul..Banyak mengajar kita kembali mengingati Allah dalam tiap detik hidup kita..Karya yg lain dari yang lain..memartabatkan cinta dan hakikatnya..sesungguhnya,hidupku,ibadahku,amalanku dan matiku hanya demi allah,tuhan sekalian alam..
Nur
mmg best!! mcm nak jmpe je ngn laksamana sunan!! :'))))
Hilmi Isa
Dendam Itu Bara...Marah Itu Api ! Itulah tagline untuk novel ketiga dari siri Saga Laksamana Sunan. Berikut adalah sinopsis yang ditulis berdasarkan hasil pembacaan saya:

Selepas Sang Ratu/Ratna meninggal dunia,Laksamana Sunan/Saifudin nekad untuk berbakti kepada ibu-bapa dan keluarganya di Kampung Punggor,Johor. Tambahan pula,kerinduannya kepada keluarga tercinta yang sudah lama ditinggalkan sepanjang dirinya di perantauan,menambahkan lagi keazamannya untuk kembali kepada pangkuan keluarga. Nam
...more
Mathew Mandi
Tajuk: Hijab Sang Pencinta (Bagaikan Puteri #3)
Penulis: Ramlee Awang Murshid
Penerbit: Alaf21
Genre: Fantasi/Thriller
Bilangan muka surat: 503 muka surat
Cetakan: 2012
ISBN: 978-983-124-385-5

Sinopsis:
Kesinambungan dari pada siri novel ‘Bagaikan Puteri’ dan ‘Cinta Sang Ratu’ diteruskan dengan pengembaraan Laksamanan Sunan, Haryani dan Dani dalam ‘Hijab Sang Pencinta’. Laksamana Sunan yang dalam perjalanan dari Aceh ingin kembali ke Tanah Melayu menghadapi pelbagai dugaan di sepanjang perjalanannya. An
...more
Fatin
Finally I managed all three books! :D This trilogy is truely awesome. I love Laksamana Sunan very much. :) After all, I couldnt feel satisfy when it comes to the ending part of this book. I was kind of fascinated when Saifuddin is going to marry Haryani. But he was killed then and were throwed back to fifteenth century. Anyway,gonna look for another thriller novels by RAM next time :)U guys should try.
Aina Dayana Hilmi
Oct 27, 2008 Aina Dayana Hilmi rated it 5 of 5 stars
Recommends it for: all
Shelves: read-in-2008
hebatnya watak Sunan. lebih hebat kuasa Allah yg memberi penulis ilham untuk berkarya :) byk yg dpt dipelajari dr novel ini. keyakinan kpd RABB, tawakal yg tinggi, kesungguhan beribadah, serta m'dekatkn diri kpd ALLAH mampu menjadi benteng pertahanan dr segala unsur jahat di muka bumi. kisah ashabul kahfi yg berulang juga mengujakan...
Eimad
lebih logik apabila kali ini Sunan yang ke abad 21 bukan Haryani atau Dani ke kurun ke 15.apatah lagi ditambah dengan hujah Ashabul Kahfi.walaupun tema perjalanan masa banyak digunakan di dalam filem dan novel tapi yang ini mempunyai kelainan diselitkan pula dengan sirah dan hujah naqli.syabas RAM.
Salbiah Sulaiman
Penulis membawa pembaca dalam pengembaraan yang mencabar dan penuh dugaan. Elemen islamiah diolah dengan begitu baik sekali. Kekuatan watak utama adalah tunggak penceritaan ini.
Ajako
Siri terakhir trilogi epik RAM ini adalah peleraian segala persoalan yang ditinggalkan daripada Bagaikan Puteri dan Cinta Sang Ratu. Sesuai dengan tajuknya, segala hijab akhirnya terbuka namun diceritakan mengikut batas logika akal. Dan kali ini musuh utama adalah Manggala, manusia serigala berasal dari Tibet yang diangkat oleh Taghut. Sedikit kelainan pada Hijab Sang Pencinta (HSP), Sunan mengembara bersendirian tanpa teman dan berlatar belakangkan belantara Sumatera. Selain itu, HSP masih sara ...more
Lann
Masih menghiburkan walaupun ini merupakan buku ke-3 atau terakhir dalam trilogi Bagaikan Puteri. Bagaimanapun aku tak berapa suka part Saifudin transported into the future - terlalu idealistik rasanya. Siri seterusnya Cinta Sufi dah ada, tapi rasanya aku kena stop sekejap from Laksamana Sunan ni. Kepala pun dah ting tong teringat dialog-dialog dalam buku-buku ni...haha. Time for English literature
Mazuin Abd Basha
Agak lama menghabiskan novel epik thriller Bagaikan Puteri #3 ini. Banyak kekangan masa. Akhirnya dpt jugak habiskan di hari raya kedua di asrama kolej vokasional tawau.

Tiada yang mustahil di dunia ini. Semua berlaku atas keizinan-Nya dan kehendak-Nya. Itu pengajaran yg saya dpt dr novel ini :)
Hani
Novel ke-3, trilogi laksamana Sunan, terbuka hijab laksamana sunan ke abad-21. Di sini, banyak cabaran menanti tetapi penuh debaran dalam menghayati penceritaan. Memang tak menghampakan. Terasa kalau cerita ni difilemkan aku orang pertama nak tengok. Tak pun diteaterkan, wahhh.. gituu!!
Pie Mesnan
kisah laksamana sunan brsama haryani dan dani berakhir di sini...tetapi perjalanan laksamana sunan tetap tidak berakhir..
byk plot n kejahatan telah berlaku dlm buku ni..kebaikan jua yg memenangi segalanya..
karya yg bagus dan adventur di luar jangkaan..next chapter lak..
Nyzanyz
Subhanallah, ALLAH telah kurniakan ilham kepada penulis untuk berdakwah melalui novelnya...
kalimah ALLAH senantiasa disebut-sebut...sangat terkesan dalam hati...
terasa aku terlalu jauh daripadaNya...


Pengembaraan yang masih belum tamat...Cinta Sufi mesti baca!!

Raihanhassan
aplikasi kisah ashabul kahfi..sangat menarik!
jalan ceritanya juga mengetengahkan peristiwa2 penting yang memang berlaku dalam kehidupan kita.
walaupun ada unsur magik, namun ada penjelasan yang jelas..
Phet
1st wa jumpa buku neh ingat cerita kejiwangan...tp bila start bace aku mula suka dr satu muka surat hingga satu muka surat sampai habis.....akhir kate dari Gua..."DENDAM ITU BARA..MARAH ITU API'.......
Hana
Sunan time travel to abad 21 n jumpa haryani. Dah dah bila dorang nk kawin but in the end huwaaaa sadd.. I really want them to be together.
Norain
Gaya yang berbeza daripada Ramlee Awang Murshid yang biasa. Siapa yang tidak sukakan 'thriller' boleh cuba ini.
Norabaha Rudin
Sambungan buku cerita "Bagaikan puteri". Watak utama mengembara. Mengungkap dunia misteri menentang dunia hitam.
YuSRuL
Sep 05, 2013 YuSRuL rated it 4 of 5 stars
Shelves: 2013
Nampaknya pengembaraan Sunan masih belum berpenghujung dan perjuangan belum berkesudahan...
Farihah
last edition...
ending yg bole tahan...
tak sempat jgk dieorg kawen...
Radzi
woooww.............!best sebuah kesinambungan epik yg hebat.
Noral
Sep 03, 2010 Noral added it
one of the "BESTEST" malay novel eva....................
Faiq Roslan
i feel so hppy when i read this book....
Si Kandil Hijau
like jgk!walaupun pinjam yg org.
Ier
awesome!!!!!!!!!!!!!!!
sangatx300 suka
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 45 46 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
  • Manikam Kalbu
  • Contengan Jalanan
  • Jaja & Din
  • Ombak Rindu (Ombak Rindu, #1)
  • Pelangi
  • Salju Sakinah
  • Bicara Hati
  • Travelog Dakwah: Meniti Hari Esok
  • Konserto Terakhir
  • Adam & Hawa (Adam & Hawa, #1)
  • Gemersik Kalbu
569001
Ramlee Awang Murshid (lahir 4 November 1967) ialah seorang novelis dan juga penulis Malaysia untuk Radio Televisyen Malaysia (RTM) sejak 1986. RAMLEE Awang Murshid dilahirkan di Papar, Sabah, pada 4 November 1967 dan pemegang Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Massa, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), bertugas sebagai wartawan penyiaran di RTM Angkasapuri Kuala Lumpur.

Dalam dunia penulisan, Ramlee
...more
More about Ramlee Awang Murshid...
Bagaikan Puteri (Bagaikan Puteri, #1) Cinta Sang Ratu (Bagaikan Puteri, #2) Cinta Sufi (Bagaikan Puteri, #4) Ungu Karmila Mikhail

Share This Book