Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman” as Want to Read:
Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating

Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman

4.52 of 5 stars 4.52  ·  rating details  ·  281 ratings  ·  46 reviews
“Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya. Dan sesiapa yang ingkar, sesungguhnya Allah maha kaya dan tidak berhajatkan sesuatupun daripada sekalian makhluk.” (Surah Ali Imran, ayat 97)

Travelog Haji; Mengubah Sempadan Iman bukan semata-mata catatan pengembaraan insan yang menunaikan fardu haj
...more
Paperback, 278 pages
Published 2007 by PTS Islamika
more details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Travelog Haji, please sign up.

Be the first to ask a question about Travelog Haji

Community Reviews

(showing 1-30 of 564)
filter  |  sort: default (?)  |  rating details
Ummu Auni
[Re-reading this again...:]

Dalam kesempatan masa yang sedikit semalam, saya sempat singgah di Pustaka Mukmin unuk membeli sedikit bahan bacaan. Kebetulan, tangan saya mencapai buku Travelog Haji tulisan Dr Muhd Kamil Ibrahim untuk cenderahati program yang akan dilaksanakan. Dalam keadaan yang hanya sebegitu, rupanya Allah berikan lagi saya keluangan masa untuk membacanya dalam perjalanan pulang ke rumah.

Mula-mulanya saya menyelak bab pertama, sedikit demi sedikit, terasa hati sudah bertaut denga
...more
Cik Pah
"Ya Allah, tunaikanlah permohonan hambamu ini. Aku teringin menunaikan fardu haji. Jemputlah daku, ya Allah. Berikanlah kecukupan wang ringgit. Berikanlah tubuh badan yang sihat. Berikanlah kelapangan masa. Berikanlah keringanan hati untuk menghadapmu , ya Allah" - pg 108
Jaimejaimeeee
Buku yang akan membawa kita menyusuri kisah benar hidayah mengetuk hati seorang hamba dan kekuatan hidayah yang Allah berikan yang boleh mengubah segala-galanya dalam kehidupan. Buku yang sangat baik untuk tujuan rujukan dan teladan kepada mereka yang merancang untuk ke Tanah Suci.
Khairul H.
Exactly what it says on the cover. It's the personal experience of the author in his travel to Makkah to perform the Hadj. I give it only two stars because I've read better Hadj travel books (like The Hadj An American's Pilgrimage to Mecca) but by itself Travelog Haji is not a bad read.

Mine is the abridged edition ('Edisi Jimat'). I don't know if the unabridged edition deserves a higher rating since I've never, and don't plan to, read it.
Shahrulrock
Secara berdikit, buku ini mengasuh jiwa saya.Saya mula berimpian mengembara ke bumi mulia ini, mengerjakan rukun ke lima.
Antara sedar dan tidak, jiwa saya di tarik-tarik agar segera ke sana, mencari redhaNya dalam perjalanan panjang yang kian pendek.

* Terima kasih untuk Muhd Kamil Ibrahim.Buku nipis ini cukup tebal dengan ilmunya.
Peesha Pishaposh
I bought 2 copies and read. I purchased the 2nd copy because it quotes my comment and put it on the blurb. So excited! Read my review @ http://apayangfishabaca.blogspot.com/...

AND
@ http://apayangfishabaca.blogspot.com/...
Bukhari
Berusahalah melengkapkan diri dengan ilmu, iman dan amal untuk menjadi insan yang paling baik di sisi Allah. Saat dan peluang sentiasa ada, cuma kadang-kadang kita yang mensia-siakannya dengan pelbagai alasan lain yang menjadi keutamaan.
Yana
Review dipetik dari blog saya,
Ini linknya..

http://wajahsejuta.blogspot.com/2012/...

Sekarang dekat Kelantan ada Pesta Buku,walau tak sebesar Pesta Buku KL apatah lagi Kolkata Book Fair mahupun Frankfurt Book Fair idaman saya itu..tapi kalau pandai mencari..insyaAllah terjumpa jugak yang berkenan di minda dan di hati sanubari! Banyak buku saya beli,tapi yang satu ini memang lepas habis baca,saya tak sabar2 nak review,nak kongsi pengalaman saya baca buku ini, buku Travelog Haji:Mengubah Sempadan Im
...more
CekMoNSter
Ironiknya, buku ini buku kedua daripada Muhd Kamil Ibrahim yang saya baca. Pertama kali adalah buku sekuel Travelog Haji.Tapi, tak ingat tajuk apa.

Buku ini pasal kembara haji seorang professor sekaligus perubahan diri kepada menjadi lebih baik. Menceritakan bagaimana saat-saat manis pengalamannya sepanjang menunaikan ibadat rukun Islam kelima itu.

Pendapat peribadi, permulaan yang biasa, namun apabila tiba di Mekah, hati turut terasa kehebatan pengalaman sang penulis. Saya baca buku ini dalam kel
...more
Izzah
Allah..

membaca buku tulisan Prof Muhd Kamil ini benar-benar menginsafkan diri.
benarlah kata mak ayah, pergi haji masa muda.
sebelum ini, bila ayah kata dia sudah mendaftarkan haji untuk kami adik-beradik, "oh, biasalah tu, orang Islam wajib pergi haji. tanggungjawab mak ayah untuk uruskan tanggunggan mereka..."

baru sahaja beberapa helaian buku dibaca, rasa insaf akan kebesaran Tuhan menusuk naluri & mencabar minda.
" oh, alangkah indahnya jikaku mendapat jemputan Illahi untuk mengerjakan haji
...more
Yusri Wahab
Buku ini dicadangkan untuk sesiapa yang masih tercari cari haluan hidup beragama. Pengalaman yang ditulis dari hati yang ikhlas oleh Prof bermula dari zaman jahil beliau yang langsung tidak tahu membaca Al Quran akhirnya dengan izin Allah beliau benar benar berubah.

Allah telah memberi hidayah kepada beliau yang akhirnya dapat khatam Al Quran di Mekah semasa menunaikan haji.

Buku ini sangat memberi motivasi agama kepada saya. Alhamdulillah semoga Allah memberkati Profesor Kamil dan isterinya Kak
...more
Fariza Nurbaya
Kali pertama membaca buku ini adalah pada tahun 2007 iaitu 2 tahun selepas menunaikan ibadat haji. Pembacaan pada waktu itu tidaklah memberi banyak kesan kepada perasaan saya. Bacaan kali kedua adalah pada bulan Julai 2012 iaitu selepas bersua muka dengan Prof Dr Kamil sendiri dan menyebabkan saya menyelongkar rak buku mencari buku ini. Bacaan kali kedua lebih menyentuh hati saya, dan pada bahagian-bahagian tertentu, saya sangat tersentuh. Bersambung..
WZulhilmi
Buku yg bukan hanya khusus untuk bakal-bakal jemaah haji ataupun yang sudah bergelar haji/hajjah. Semua orang boleh membacanya.

Buku ini mostly menceritakan pengalaman penulis sebelum semasa dan selepas menunaikan haji, bukan buku berkisar tentang perkara-perkara semasa khusus ibadat haji. Tapi sangat berbaloi dibaca.
Hasanah HM
Wajib dijadikan salah satu manual untuk persediaan mengerjakan haji. Diri ini semakin bertambah semangat untuk menyiapkan diri untuk mengerjakan haji walaupun dari segi kewangan belum mencukupi. Keikhlasan pengarang menulis travelog ini benar-benar dapat dirasai, Alhamdulillah.
Asfarina
Jul 01, 2012 Asfarina rated it 5 of 5 stars
Recommends it for: as fr now, Nikneez :)
Recommended to Asfarina by: My ibuu
He left his written words so that we might discover them at exactly the right time :')
very well-written book, sebuah travelog perkongsian ikhlas dari hati, selepas yakin dgn petunjuk Ilahi, demi memburu cinta hakiki, biar Mekah dan Madinah menjadi saksi.
muhammad Danie
pengembaraan seorang hamba yang baru ingin mencintai agamanya.
P/S: saya tak reti bagi ulasan, cuma saya nak kata, berbaloi membacanya. penulisan yang ringkas dan mudah difahami pada masa yang sama, terpampang kerendahan hati penulisnya
Lia Suhaida
Buku yang sangat jujur & ikhlas setakat ini yang pernah saya baca...Sangat sesuai di baca oleh semua lapisan masyarakat muslimin & muslimat....
Nor Azzah
Buku yang amat menyedarkan saya tentang apa sebenarnya peranan niat & kesungguhan kita berdoa untuk mencapai apa yang dihajatkan.
Ainul
a very good book for those searching for the meaning of haj, and the best way to reap good deeds from the fifth Rukun Islam
Saifulhaziq Noorman
ok not bad..tp aku sukakan logik dan sbb kukuh dalam beragama..tp buku nie lebih kearah perasaan dalam beragama...
Izlin
A truly humbling experience reading this book...It just touches you to the core.
Asue
Pengalaman haji beliau..benar-benar mengubah sempadan iman saya..Alhamdulillah
Rozas
Wonderful book. I wished I had read this book before I performed my haj.
Shud
Superb Book.... Banyak menyedarkan dan menginsafkan saya
Faa
Nov 13, 2011 Faa rated it 3 of 5 stars
Recommended to Faa by: Goodreads readers
Buku ini berkisar tentang catatan perjalanan peribadi penulis dan lebih menjurus kepada pengalaman beliau sepanjang di sana. Jika anda seorang yang mahu mengerjakan ibadah haji di Tanah Suci dan memerlukan bimbingan lengkap, ini bukan bukunya. Jika anda mahu tahu 'do & don't' di Tanah Suci, saya juga rasa ini bukan bukunya. Tetapi jika anda sekadar mahu tahu, apakah erti sebuah Haji buat seorang insan biasa, inilah bukunya.

Buku ini memberi kita cerminan eksklusif kepada rupa sebenar seorang
...more
Muna Zaen
This is a different kind of read, a mind opener, that can make us think deeper about the meaning of things that we usually take for granted. It is a hope from the author, and also myself after reading it, that when we finally become the guest of Allah, we really give it all out, learn the lessons and pray that it really shifts the border of our iman, to the better side. In fact, we don't have to wait for the call, we have to start from now on. InsyaAllah.

Read here: http://2010rantings.blogspot.
...more
Liya71
Good info for new travellers doing hajj
Eimad
Saya tertarik dengan kisah Prof Kamil apabila terbaca di dalam sebuah majalah betapa beliau menceritakan keajaiban tahajud dan berdoa di larut malam walau tanpa adab. Buku ini menceritakan perjalanan rohaniah seorang insan. Sungguh ini adalah bertepatan dengan pesan Imam Ghazali bahawa harus bersangka baik kepada si jahil. Prof Kamil membuktikan bahawa taubat dan amal seorang jahil yang bersungguh dengan ikhlas boleh mengatasi yang lain. Sungguh terkesan dengan kisahnya apatah lagi sekarang adal ...more
مستور١ مكنن
sebenarnya dah sangka buku ni best, memang best sangat. bila baca rasa macam nak pergi haji sekarang jugak. bila baca rasa tak ada apa2 yang mustahil sebab kita ada DIA. yang Maha Berkuasa atas segala-galanya, nak ape2 boleh mintak. wah. betapa pemurahnya kan. kita manusia ni kadang2 sombong. belagak tak nak mintak. macam semua yang kita ada ni kita yang punya. astagfirullah. nasihat yang lebih untuk diri sendiri :(
حزا ليني
As of his other books, He always writes through his heart. Love this book a lot. Based on his real true journeys of Hajj and his personal tips of the best way to get the fullest performance in performing the Hajj pilgrimage. Though it took me a while to finish it up, there's no regrets in getting this book for our personal collection. We'll end up referring to this book one day to refresh our hearts, mind and soul for the journey.
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 18 19 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
  • Secangkir Teh Pengubat Letih
  • Nota Hati Seorang Lelaki
  • Indahnya Hidup Bersyariat (Panduan Fardhu Ain Lengkap Bergambar)
  • Aisyah the True Beauty
  • Cinta di Rumah Hasan al Banna
  • Nyanyian Tanjung Sepi
  • Bagaikan Puteri (Bagaikan Puteri, #1)
  • Advencer Si Peniup Ney
  • VT
  • Salahudin: Penakluk Jerusalem
  • Imam
  • Salju Sakinah
2906052
As published in Value Relevance of Accounting Numbers (2005)

Muhd Kamil Ibrahim was born on May 19, 1964 at Kampong Bintang, Besut, Terengganu. Universiti Teknologi MARA has conferred him a Professorship in Accounting at the age of 39. He completed his primary education in five years, instead of six; as best student. Subsequently, he was offered to go to three elite residential school; Sekolah Mene
...more
More about Muhd Kamil Ibrahim...
Travelog Dakwah: Meniti Hari Esok Bersyukur Saat Diuji Anekdot Madinah: Benar Dia Maha Mendengar PhD Kecil Tapi Signifikan Travelog Haji Mengusik Hati

Share This Book