RANGGAU
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating

RANGGAU

3.9 of 5 stars 3.90  ·  rating details  ·  227 ratings  ·  15 reviews
Satu pembunuhan bersiri gadis-gadis sedang berlaku di Sabah. Mayat-mayat yang ditemui oleh polis didapati telah hilang mata dan buah pinggang. Ursula Gimbang, anak seorang tokoh korporat begitu risau adiknya, Janet yang tiba-tiba hilang menerima nasib yang sama. Apakah ia perbuatan manusia atau makhluk halus yang dikenali sebagai Ranggau? Oleh kerana Tuan Gimbang seorang t...more
560 pages
Published 2008 by Alaf21
more details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Community Reviews

(showing 1-30 of 345)
filter  |  sort: default (?)  |  rating details
Mahfuzah Abdul


alhamdulillah saya berjaya juga menghbiskan novel ini.
why i give 3 stars to this book?
pertama,kerana saya mersakan watak rusdi tidak berapa menyerlah di dalam buku ini.apa yang saya nampak,rusdi sebenarnya x buat apa2 pun utk menyelesaikan kes bunuh ini.dia boleh dikatakan hanya membantu pihak polis menyelesaikan kes tersebut.
mungkin lebih seronok cerita ini sekiranya rusdi itu adalah polis pencen yang mula berjinak dalam bidang penulisan.dan dia menggunakan kepakaran sebagai bekas anggota poli...more
Hilmi Isa
Feb 18, 2011 Hilmi Isa rated it 4 of 5 stars Recommends it for: Peminat novel thriller bahasa Melayu
Novel Ranggau ini merupakan novel kedua yang dihasilkan oleh Ramlee Awang Murshid (RAM),yang diterbitkan oleh Alaf 21.
Ia sebuah novel yang mengisahkan Rusdi Salleh,seorang novelis sambilan yang telah diupah oleh Ursula,anak kepada seorang ahli perniagaan terkenal Sabah bernama Tuan Gimbang,untuk mencari adiknya yang hilang iaitu Janet. Kehilangan Janet dikaitkan dengan kejadian-kejadian jenayah kejam di mana buah pinggang dan mata mangsa hilang. Tambah menggerunkan,kejadian ini turut dikaitkan d...more
cacinta
Nov 21, 2008 cacinta rated it 5 of 5 stars Recommends it for: everyone!
I've always loved RAM's psycho-thrillers, and Ranggau is one of the first I've read. Introduced to the book by a friend, I was pretty skeptical about reading it. Her copy's cover was torn, so she taped a piece of card on the front of the book and wrote 'RANGGAU' in huge black letters on it. And so, I was like, "Ranggau? Is that even a word?!", and began reading it during recess (was still in school that time) and continued reading through all the other classes. It was just so engaging I couldn't...more
Eimad
maaf cakap,kurang menarik.plotnya juga biasa.mudah diramal.ceritanya terlalu realistik.tidak salah untuk realistik,asalkan jangan membosankan.jikalau dilihat boleh dikatakan Rusdi tidak memainkan apa-apa peranan penyiasatan langsung,cuma dibantu oleh dua orang rakan dan sedikit nasib.

Enggan terlalu mengkritik kerana novel ini kalau tak silap novel kedua Ramlee Awang Murshid,jadi mungkin banyak benda telah diperbaiki,tetapi yang peliknya kenapa diulang cetak sehingga hampir 10 kali?walaubagaimana...more
مستور١ مكنن
cerita ni tertangguh lama sangat. masa baca novel ni sampai termasuk-masuk mimpi. seram sgt ke.? haha..akhirnya berjaya jugak habiskan. cerita berkenaan pencarian seorang adik kepada ursila yang juga anak kepada jutawan di sabah. mereka mengupah rusdi seorang penulis novel untuk menjadi penyiasat persendirian. dan dalam misi pencarian tu banyak sangat insan yang tidak bersalah telah terkorban. sangat tragedi la. lebih kurang cerita psiko jugak la. nebes baca sampai terbawa-bawa ke alam realiti g...more
Hadi_8149
Pada pendapat saya novel ini akan lebih menarik jika dibaca sebelum novel Mandatori. Novel Mandatori merupakan novel terbaik RAM yang saya pernah baca. Disebabkan kedua-duanya mempunyai unsur thriller yang hampir sama dan saya pula membaca Mandatori terlebih dahulu, maka penilaian terhadap Ranggau telah dipengaruhi oleh pembacaan saya terhadap Mandatori. Mungkin keseronokan membaca Ranggau akan lebih lagi jika saya membacanya terlebih dahulu sebelum Mandatori.
Pie Mesnan
ranggau..karya RAM yg awal baru aku baca ni..karya ni lain dr yg lain krana ada perspektif monolog watak utama..karya thriller die yg ni bese je jika dbandingkn karya fiksyen 302...cos misteri kematian wanita2 diceritakan dgn direct tanpa twist dan boleh dijangka pd pndapat saya...
however..dlm ranggau ni byk elemen agama dan tarbiyah diselitkan..itu menarik bg saya..

so..one of the good books from RAM..
Saalanizam
kerana harta manusia sanggup musnahkan apa segala, terbesar rasa kemanusiaan sesama insan, tanpanya kekejaman menjadi raja
Ifan
May 07, 2011 Ifan added it
best... tersangat best. ade macam-macam yang boleh saya pelajari....
Norabaha Rudin
Kejahatan yang tersorok di sebalik topeng kebaikan.
Nor
Feb 20, 2011 Nor added it
sgt menarik....yg paling best leh blaja bahasa sabah.....
Nurfaizzin Ismail
aku dah baca , tapi aku lupa jalan cerita . long time ago .
Rosen
wow!!!!! sangat best!!!
Nasir_cikanosyahoo.com
This review has been hidden because it contains spoilers. To view it, click here.
Yaya
Yaya marked it as to-read
Mar 30, 2014
Aj
Aj added it
Mar 21, 2014
Mohammad Abidin
Mohammad Abidin marked it as to-read
Mar 18, 2014
Zurina
Zurina marked it as to-read
Mar 17, 2014
Mel
Mel marked it as to-read
Mar 10, 2014
Juju  Jai
Juju Jai marked it as to-read
Feb 20, 2014
Nadieja Zan
Nadieja Zan marked it as to-read
Feb 18, 2014
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
569001
Ramlee Awang Murshid (lahir 4 November 1967) ialah seorang novelis dan juga penulis Malaysia untuk Radio Televisyen Malaysia (RTM) sejak 1986. RAMLEE Awang Murshid dilahirkan di Papar, Sabah, pada 4 November 1967 dan pemegang Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Massa, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), bertugas sebagai wartawan penyiaran di RTM Angkasapuri Kuala Lumpur.

Dalam dunia penulisan, Ramlee...more
More about Ramlee Awang Murshid...
Bagaikan Puteri (Bagaikan Puteri, #1) Cinta Sang Ratu (Bagaikan Puteri, #2) Hijab Sang Pencinta (Bagaikan Puteri, #3) Ungu Karmila Cinta Sufi (Bagaikan Puteri, #4)

Share This Book

No trivia or quizzes yet. Add some now »