Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Bagaikan Puteri (Bagaikan Puteri, #1)” as Want to Read:
Bagaikan Puteri (Bagaikan Puteri, #1)
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Bagaikan Puteri (Laksamana Sunan #1)

4.47  ·  Rating Details ·  1,730 Ratings  ·  128 Reviews
' Awan... Kalau dapat kucapai, maka saktilah hamba '

Bagaikan Puteri
" Apabila hujan turun, melimpahlah air dari perbukitan, aliran
menujah batu, melekuk tanda waktu beralib, seiring nyawa
menghanyut usia, sejalan nafas melangkah ke hujung,
"

Haryani dan Laksamana Sunan... saling jatuh cinta.
Pertemuan kedua insan ini dalam satu dimensi di luar batas
jangkauan manusia, malah suka
...more
Paperback, 13rd edition (2005 - 2012), 578 pages
Published 2012 by Alaf 21 Sendirian Berhad (276419-A) (first published November 14th 2005)
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Community Reviews

(showing 1-30)
filter  |  sort: default (?)  |  Rating Details
Cik Pah
Mar 20, 2014 Cik Pah rated it really liked it
Membaca kisah berkaitan ragut, buat Cik Pah trauma. Ya Cik Pah juga mangsa ragut. Apabila melihat parut-parut luka yang hodoh rasa sakit hati dengan peragut yang bertopengkan manusia. Tapi tak sampai la koma macam Haryani watak utama dalam Bagaikan Puteri. Alhamdulillah.

Kisahnya, Haryani dan sahabatnya Rita telah menonton teater Puteri Gunung Ledang. Perbualan mereka masih lagi berkisar mengenai PGL dan Hang Tuah sehinggalah satu tragedi ragut telah membuat Haryani koma dan rohnya telah terlonta
...more
cacinta
Nov 21, 2008 cacinta rated it it was amazing
Recommends it for: The guys
I usually borrow Malay novels from the multitude of friends that read them, and finish with a "Well...it was OK..". But I actually ended up buying 'Bagaikan Puteri'. It has an honoured place on my bookshelf right now.

Firstly, I'm not a big fan of all the different types of romance out there, but I was so love-struck with Laksamana Sunan, I ended up sighing about him with the rest of the girls. I've heard some say that the story was too fantastic, but what's wrong with a little fantasy? It takes
...more
Asmar Shah
Mar 19, 2014 Asmar Shah rated it really liked it
4.5* Untuk buku sunan pertama ini!
Nantilah review... :)

27hb March 2014

Bagaikan Puteri... Hmm, rasanya saya orang yang lambat membaca naskah ini dikalangan sahabat-sahabat rapat yang memang gila buku. Maklumlah di kawasan tempat tinggal saya memang kurang didedahkan dengan buku-buku thriller dan sewaktu dengannya melainkan buku-buku cinta yang berlambak. Untuk mencari koleksi RAM yang lama, memang agak sukar kecuali pergi ke Kota Kinabalu. Kat sana pun, memang sangat terhad berbanding di tanah se
...more
Don ツ
Feb 06, 2013 Don ツ rated it it was amazing
Shelves: bacaan-bm, mine
mengenang kembali saat debut Sunan...hihi
Syahira Sharif
May 25, 2011 Syahira Sharif rated it liked it
Shelves: fantasy, romance, malay
It was during 2007 that I picked up this book in Berjaya Megamall Kuantan's Popular bookstore before a ride back to my matric college. While in Rahmat Alam's old and very crowded bus, I began to read.

For the first time in my life, I was suitably impressed that finally Alaf 21 able to publish this enchanting tale of 16th century historical time-travelling fantasy romance. I was captivated and finished the book in record time since I can't put it down!

Every chapter was flowing flawlessly. Every wo
...more
Hilmi Isa
Sep 18, 2013 Hilmi Isa rated it it was amazing
Ini merupakan kali kedua saya membaca novel epik kepahlawanan Melayu Islam ini. Saya perlu mengakui bahawa saya masih menyukainya seperti mana ketika pertama kali saya membacanya beberapa tahun yang lalu.
Sedikit kisah sejarah antara saya dan novel yang bertajuk Bagaikan Puteri (BP) hasil karya penulisnya, Ramlee Awang Murshid (RAM). Saya mula berminat untuk membeli dan membaca BP pada tahun 2010 (jika saya tidak silap). Tidak dinafikan,sebelumnya,terdapat seorang kawan saya yang memperkenalka
...more
Hajar
May 24, 2014 Hajar rated it really liked it
11-06-2014

Kalau disebut nama Laksamana Sunan, memang pengetahuan Haryani sifar berbanding jika disebut nama Laksamana Hang Tuah lima bersaudara. Sungguh pun kata mereka Laksamana Sunan itu terkenal di Aceh, Haryani tak peduli. Jadi, tak hairanlah jika mushaf yang diberikan oleh salah seorang teman ayahnya hanya dipandang sepi walaupun bait-bait ayat di dalam mushaf yang ditulis oleh Laksamana Sunan itu seolah-olah ditujukan untuk Haryani.

Namun, sesuatu yang ajaib telah berlaku bila Haryani di
...more
Ain
Jul 31, 2012 Ain rated it it was amazing
Tajuk buku : Bagaikan Puteri
Penulis : Ramlee Awang Murshid
Keluaran : Alaf 21
Halaman : 574 m/s

Ulasan Ain Sabrina :

Bagaikan Puteri , kisah fiksyen yang ada dua zaman. Satu kisah di penghujung kurun ke-15 dan satu lagi kisah di abad-21. Kisah yang tak terjangkau akal.

Kisah di penghujung kurun ke-15, dikisahkan seorang laksamana hebat yang digelar Laksama Sunan yang nama sebenarnya adalah Saifudin. Di sebalik kehebatannya sebagai laksama, ada kisah lama yang tersembunyi. Kisah lalu yang menyebabkan
...more
Gobokairina
Sebagai manusia..aku sayang padamu - pg 565


Dalam buku pertama ni diulang 2 kali..ewah! Ewah!
Kenyataan:- aku memang sokong Ratna tanpa berpaling hahaha :P

Full review: 02/07/2014

Misi untuk ulang baca sebab kemunculan prequelnya. Kebetulan, di GR aku masih belum update bukunya selain Sunan Musafir. Jadi apa salahnya aku mencapai naskhah ini semula ;))

Hasilnya -- perasaan yang sama, untuk kesekian kalinya. RAM dan Laksamana Sunan memang ‘serasi’ bersama. Tolak si ‘puteri’ Haryani, aku memang suka s
...more
Juliza
Jun 18, 2014 Juliza rated it it was amazing
(4.5 bintang)

“Tidak sehelai daun pun yang gugur ke bumi tanpa pengetahuan Allah.”

Ini kisah epik yang dilatari dua zaman dengan berciri kemistikan serta kependekaran tapi tetap bertunjangkan agama. Dan, ini buku pertama RAM yang hamba benar-benar suka. Gerabak bahasanya lebih bagus dari beberapa buah buku RAM yang hamba baca sebelum ini.

***
Dia bukan bad boy. Dia juga bukan jutawan pewaris syarikat besar. Dia adalah seorang Saifudin di penghujung kurun ke-15. Dia juga seorang Laksamana Sunan yang
...more
Naim AlKalantani
Jun 22, 2016 Naim AlKalantani rated it it was amazing
Plot asal novel ini hanyalah bagaimana Laksamana Sunan ingin membunuh Nyi Burga Kelara. Tetapi plot telah 'dipesongkan' dengan;
1. Bagaimana (kisah) Laksamana Sunan bertarung dengan Hang Tuah.
2. Bagaimana Haryani ingin kembali ke abad 21.

Tuan RAM sangat berprestij untuk menulis naskah sebegini. Rata-rata memang memuji naskahnya. Tuan RAM menyelitkan ketamakkan Sultan Melaka dan 'kebodohan' Hang Tuah – menjadikan jalan cerita begitu segar, walaupun (Laksamana Sunan) hanyalah rekaan, tetapi ada men
...more
Faizah Roslaini
Mar 10, 2009 Faizah Roslaini rated it really liked it
Ahh.. Saya kini cukup terpana dengan Laksmana Sunan. Hati mana yang tidak terpaut kepada insan yang teguh beragama dan handal pula berpencak melawan musuh?

Namun pada saya yang lebih istimewa adalah latarbelakangnya yang mengambil zaman kegemilangan Melayu. Saya cukup gemar karya-karya sebegini kerana ia mengingatkan diri kepada keagungan dan kekuatan bangsa. Karya-karya FT seperti 1515 turut memberikan impak yang serupa. Ia mengingatkan kepada keindahan budaya, kehalusan santun, adab sopan serta
...more
ALIA
Aug 08, 2015 ALIA rated it really liked it
Shelves: read-2016
"Sebagai manusia... aku sayang padamu..." -Laksamana Sunan. Ayat paling 'berhantu' dalam novel ni! Seperti Ratu Sulaman, hatiku juga bergetar bila membacanya. Hahaha...

Originality & plot memang superb. First time baca cerita macam ni. Tapi mungkin cara penulisan bukan my cup of tea. Ada sesetengah ayat (banyak rasanya) yg sukar utk dihadam. Jadi bila tak faham kenalah ulang baca ayat yang sama 2-3 kali utk memahamkan apa yg hendak disampaikan. So agak penat disitu. Yup.. Memang penat nak hab
...more
Yana
Nov 04, 2015 Yana rated it it was amazing
Buku pertama dalam siri Sunan..harapan Yana nak memenuhkan rak di Mini Pustaka dengan 8 siri Sunan yang lain..
MamaErra
Jan 20, 2009 MamaErra rated it it was amazing
Semenjak membaca Rahsia Perindu dan Hatiku di Harajuku, aku terpanggil untuk membaca novel-novel karya RAM yang seterusnya.

Sekali lagi RAM memberikan satu kelainan di dalam novelnya kali ini. Beliau mengajak pembaca meneroka ke dua alam yang berbeza melalui watak Haryani iaitu ketika dia terlantar koma di hospital. Jasadnya berada di dunia masa kini manakala rohnya berada di zaman penghujung kurun ke-15. Di zaman itulah Haryani bertemu dengan Laksamana Sunan yang terkenal di Acheh, lalu jatuh ha
...more
CekMoNSter
Apr 06, 2011 CekMoNSter rated it really liked it
Mengulit buku ini ibarat membaca satu legenda yang boleh dikatakan setara dengan legenda melayu yang lain.

Kepintaran sang penulis dalam mengolah bahasa dan fakta supaya seiring turut menambahkan lagi rasa bahawa buku ini bukan sekadar satu rekaan.

saya mula mencari buku ini sejak beberapa tahun yang lalu. Pencarian bagaimanapun berakhir di sebuah perpustakaan.

Memang tak disangka..

Melalui perwatakan yang ditampilkan dapat dirasa bagaimana watak haryani berkembang dan menjadi matang.

Dari seorang g
...more
Nuur
Dec 14, 2015 Nuur rated it it was amazing
' Awan... Kalau dapat kucapai, maka saktilah hamba '

Buku ini membawa saya terpesona dengan watak laksamana sunan :)
Aina Dayana Hilmi
Aug 20, 2008 Aina Dayana Hilmi rated it it was amazing
masih ada lagikah orang seperti Sunan? Subhanallah! tertarik sungguh dengan watak Laksamana Sunan. He inspires me to be a better person! insya Allah
Ajako
Mar 20, 2013 Ajako rated it it was amazing
RAM membawakan mesej yang amat serius di dalam trilogi kali ini. Ya, trilogy bermaksud tiga buah novel yang saling berkait dan perlu dibaca bersama. Untuk itu, aku telah mempersiapkan diri dengan membaca lima buah karya beliau terlebih dahulu. Ibarat appetizer sebelum menyantap hidangan utama.


Laksamana Sunan, sebuah nama yang mendominasi Bagaikan Puteri (BP) dan dua buah novel kembarannya selepas ini. En Fakerol dulu pernah berkata beliau amat tertarik dengan karekter Laksamana Sunan dan mahu hi
...more
Ulya
Jun 14, 2009 Ulya rated it really liked it
Lenggok bahasa yang bersahaja, tapi menyentuh aspek2 islamic yang mendalam dan menonjolkan sifat2 kepahlawanan Melayu yang unggul.. kehalusan budi perkerti dan tatatertib Melayu juga terserlah..

However, i'm not too keen on the fact that Laksamana Sunan, a sufi, could fall for Haryani, a modern girl, who loves the night life. I mean, i'm all for the you-can't-help-who-you-fall-for line, but as a sufi, i would have thought that he would pick a girl based on Islamic conditions - religion over beaut
...more
©lukisan athirah espada
Feb 24, 2012 ©lukisan athirah espada rated it it was amazing
"Apabila hujan turun, melimpahlah air dari perbukitan, aliran menujah ke batu, melekuk tanda waktu beralih, seiring nyawa menghanyut usia, sejalan nafas melangkah ke hujung.Awan... kalau dapat kucapai maka saktilah hamba. Kamu bagaikan puteri, Haryani"........ Kalimat yang sungguh berpuitis ini membuatkan saya terus terpikat dengan watak Laksamana Sunan @ Saifudin Jalis.
Mazuin Abd Basha
Apr 29, 2014 Mazuin Abd Basha rated it it was amazing
Kagum dgn laksamana sunan yg sentiasa ingat tuhan, sentiasa tenang dan rajin bagi nasihat tak kira siapa saja termasuklah manusia penyembah syaitan. Sarat dgn mesej2 akidah dan tauhid. Tiba2 rasa seram.. terutamanya bila Haryani dibawa masuk ke Hutan Belud di tanah jajahan sultan sulu oleh B_L_N . Hehe mitos di sabah, tak boleh sebut nama makhluk tu nnt dia...
Nor Azzah
Jul 06, 2010 Nor Azzah rated it really liked it
Shelves: zamri-norazzah
Penulis telah berjaya memasukkan unsur-unsur nasihat yang amat baik dalam novel. Nilai kebergantungan kepada Ilahi ditekankan dengan jelas. Biar bagaimana hebat pun Laksamana Sunan, beliau tidak angkuh dengan kelebihan yang dimiliki.
Hafiz D
Jul 15, 2016 Hafiz D rated it did not like it
Permulaan novel ini agak mengecewakan seperti membaca prosa pendek tanpa jiwa. tetapi separuh terakhir novel ini penulis berjaya mendapat rentak dan menghasilkan rentak yang lancar.
Masni Qisrine
Dec 18, 2008 Masni Qisrine rated it it was amazing
~maka saktilah hamba~
Izzati  Hashim
Awan...
kalau dapat kucapai maka saktilah hamba.

Rahman
Mar 20, 2017 Rahman rated it it was amazing
Mcm baca crita dongeng tapi dongeng yg berat,,,, walaupun fantasi yg melampau tapi digarap jadi mcm logik best
Web Sutera
Jun 08, 2008 Web Sutera rated it really liked it
Selesai sudah saya membaca dan menelaah novel Cinta Sang Ratu, sequel dari novel Bagaikan Puteri. Dari mula saya mengenali saudara Ramlee Awang Murshid lewat novel-novelnya, ternyata saya tidak menyesal memiliki karya beliau. Sarat dengan mesej perjuangan dan ketuhanan.

Walaupun Bagaikan Puteri dan Cinta Sang Ratu diketegorikan dalam genre thriller, namun dengan mesej-mesej Islam dan isu ketuhanan yang berjaya diadunkan secara baik dalam inti pati novel, boleh saya masukkan ia dalam kategori nove
...more
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 next »
topics  posts  views  last activity   
language 2 35 Jun 26, 2012 02:26AM  
  • Ketupat Cinta [Musim Pertama]
  • Bicara Hati
  • Tunas
  • Surat Ungu untuk Nuha
  • Aku Terima Nikahnya
  • Travelog Dakwah: Meniti Hari Esok
  • Salju Sakinah
  • Kau Untukku
  • Pelangi
  • Ombak Rindu (Ombak Rindu, #1)
569001
Ramlee Awang Murshid (lahir 4 November 1967) ialah seorang novelis dan juga penulis Malaysia untuk Radio Televisyen Malaysia (RTM) sejak 1986. RAMLEE Awang Murshid dilahirkan di Papar, Sabah, pada 4 November 1967 dan pemegang Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Massa, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), bertugas sebagai wartawan penyiaran di RTM Angkasapuri Kuala Lumpur.

Dalam dunia penulisan, Ramlee
...more
More about Ramlee Awang Murshid...

Share This Book



“Mati itu pasti.. Hidup Insyaallah” 4 likes
More quotes…