Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Bagaikan Puteri (Bagaikan Puteri, #1)” as Want to Read:
Bagaikan Puteri (Bagaikan Puteri, #1)
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating

Bagaikan Puteri (Laksamana Sunan #1)

4.45 of 5 stars 4.45  ·  rating details  ·  1,198 ratings  ·  93 reviews
' Awan... Kalau dapat kucapai, maka saktilah hamba '

Bagaikan Puteri
" Apabila hujan turun, melimpahlah air dari perbukitan, aliran
menujah batu, melekuk tanda waktu beralib, seiring nyawa
menghanyut usia, sejalan nafas melangkah ke hujung,
"

Haryani dan Laksamana Sunan... saling jatuh cinta.
Pertemuan kedua insan ini dalam satu dimensi di luar batas
jangkauan manusia, malah suka
...more
Paperback, 13rd edition (2005 - 2012), 578 pages
Published 2012 by Alaf 21 Sendirian Berhad (276419-A) (first published November 14th 2005)
more details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Bagaikan Puteri, please sign up.

Be the first to ask a question about Bagaikan Puteri

Community Reviews

(showing 1-30 of 2,102)
filter  |  sort: default (?)  |  rating details
Cik Pah
Membaca kisah berkaitan ragut, buat Cik Pah trauma. Ya Cik Pah juga mangsa ragut. Apabila melihat parut-parut luka yang hodoh rasa sakit hati dengan peragut yang bertopengkan manusia. Tapi tak sampai la koma macam Haryani watak utama dalam Bagaikan Puteri. Alhamdulillah.

Kisahnya, Haryani dan sahabatnya Rita telah menonton teater Puteri Gunung Ledang. Perbualan mereka masih lagi berkisar mengenai PGL dan Hang Tuah sehinggalah satu tragedi ragut telah membuat Haryani koma dan rohnya telah terlonta
...more
Asmar Shah
4.5* Untuk buku sunan pertama ini!
Nantilah review... :)

27hb March 2014

Bagaikan Puteri... Hmm, rasanya saya orang yang lambat membaca naskah ini dikalangan sahabat-sahabat rapat yang memang gila buku. Maklumlah di kawasan tempat tinggal saya memang kurang didedahkan dengan buku-buku thriller dan sewaktu dengannya melainkan buku-buku cinta yang berlambak. Untuk mencari koleksi RAM yang lama, memang agak sukar kecuali pergi ke Kota Kinabalu. Kat sana pun, memang sangat terhad berbanding di tanah se
...more
cacinta
Nov 21, 2008 cacinta rated it 5 of 5 stars
Recommends it for: The guys
I usually borrow Malay novels from the multitude of friends that read them, and finish with a "Well...it was OK..". But I actually ended up buying 'Bagaikan Puteri'. It has an honoured place on my bookshelf right now.

Firstly, I'm not a big fan of all the different types of romance out there, but I was so love-struck with Laksamana Sunan, I ended up sighing about him with the rest of the girls. I've heard some say that the story was too fantastic, but what's wrong with a little fantasy? It takes
...more
Syahira Sharif
It was during 2007 that I picked up this book in Berjaya Megamall Kuantan's Popular bookstore before a ride back to my matric college. While in Rahmat Alam's old and very crowded bus, I began to read.

For the first time in my life, I was suitably impressed that finally Alaf 21 able to publish this enchanting tale of 16th century historical time-travelling fantasy romance. I was captivated and finished the book in record time since I can't put it down!

Every chapter was flowing flawlessly. Every wo
...more
Hajar
11-06-2014

Kalau disebut nama Laksamana Sunan, memang pengetahuan Haryani sifar berbanding jika disebut nama Laksamana Hang Tuah lima bersaudara. Sungguh pun kata mereka Laksamana Sunan itu terkenal di Aceh, Haryani tak peduli. Jadi, tak hairanlah jika mushaf yang diberikan oleh salah seorang teman ayahnya hanya dipandang sepi walaupun bait-bait ayat di dalam mushaf yang ditulis oleh Laksamana Sunan itu seolah-olah ditujukan untuk Haryani.

Namun, sesuatu yang ajaib telah berlaku bila Haryani dis
...more
Ain
Tajuk buku : Bagaikan Puteri
Penulis : Ramlee Awang Murshid
Keluaran : Alaf 21
Halaman : 574 m/s

Ulasan Ain Sabrina :

Bagaikan Puteri , kisah fiksyen yang ada dua zaman. Satu kisah di penghujung kurun ke-15 dan satu lagi kisah di abad-21. Kisah yang tak terjangkau akal.

Kisah di penghujung kurun ke-15, dikisahkan seorang laksamana hebat yang digelar Laksama Sunan yang nama sebenarnya adalah Saifudin. Di sebalik kehebatannya sebagai laksama, ada kisah lama yang tersembunyi. Kisah lalu yang menyebabkan
...more
Gobokairina
Sebagai manusia..aku sayang padamu - pg 565


Dalam buku pertama ni diulang 2 kali..ewah! Ewah!
Kenyataan:- aku memang sokong Ratna tanpa berpaling hahaha :P

Full review: 02/07/2014

Misi untuk ulang baca sebab kemunculan prequelnya. Kebetulan, di GR aku masih belum update bukunya selain Sunan Musafir. Jadi apa salahnya aku mencapai naskhah ini semula ;))

Hasilnya -- perasaan yang sama, untuk kesekian kalinya. RAM dan Laksamana Sunan memang ‘serasi’ bersama. Tolak si ‘puteri’ Haryani, aku memang suka s
...more
Hilmi Isa
Ini merupakan kali kedua saya membaca novel epik kepahlawanan Melayu Islam ini. Saya perlu mengakui bahawa saya masih menyukainya seperti mana ketika pertama kali saya membacanya beberapa tahun yang lalu.
Sedikit kisah sejarah antara saya dan novel yang bertajuk Bagaikan Puteri (BP) hasil karya penulisnya, Ramlee Awang Murshid (RAM). Saya mula berminat untuk membeli dan membaca BP pada tahun 2010 (jika saya tidak silap). Tidak dinafikan,sebelumnya,terdapat seorang kawan saya yang memperkenalkan
...more
Juliza
(4.5 bintang)

“Tidak sehelai daun pun yang gugur ke bumi tanpa pengetahuan Allah.”

Ini kisah epik yang dilatari dua zaman dengan berciri kemistikan serta kependekaran tapi tetap bertunjangkan agama. Dan, ini buku pertama RAM yang hamba benar-benar suka. Gerabak bahasanya lebih bagus dari beberapa buah buku RAM yang hamba baca sebelum ini.

***
Dia bukan bad boy. Dia juga bukan jutawan pewaris syarikat besar. Dia adalah seorang Saifudin di penghujung kurun ke-15. Dia juga seorang Laksamana Sunan yang
...more
Faizah Roslaini
Ahh.. Saya kini cukup terpana dengan Laksmana Sunan. Hati mana yang tidak terpaut kepada insan yang teguh beragama dan handal pula berpencak melawan musuh?

Namun pada saya yang lebih istimewa adalah latarbelakangnya yang mengambil zaman kegemilangan Melayu. Saya cukup gemar karya-karya sebegini kerana ia mengingatkan diri kepada keagungan dan kekuatan bangsa. Karya-karya FT seperti 1515 turut memberikan impak yang serupa. Ia mengingatkan kepada keindahan budaya, kehalusan santun, adab sopan serta
...more
MamaErra
Semenjak membaca Rahsia Perindu dan Hatiku di Harajuku, aku terpanggil untuk membaca novel-novel karya RAM yang seterusnya.

Sekali lagi RAM memberikan satu kelainan di dalam novelnya kali ini. Beliau mengajak pembaca meneroka ke dua alam yang berbeza melalui watak Haryani iaitu ketika dia terlantar koma di hospital. Jasadnya berada di dunia masa kini manakala rohnya berada di zaman penghujung kurun ke-15. Di zaman itulah Haryani bertemu dengan Laksamana Sunan yang terkenal di Acheh, lalu jatuh ha
...more
CekMoNSter
Mengulit buku ini ibarat membaca satu legenda yang boleh dikatakan setara dengan legenda melayu yang lain.

Kepintaran sang penulis dalam mengolah bahasa dan fakta supaya seiring turut menambahkan lagi rasa bahawa buku ini bukan sekadar satu rekaan.

saya mula mencari buku ini sejak beberapa tahun yang lalu. Pencarian bagaimanapun berakhir di sebuah perpustakaan.

Memang tak disangka..

Melalui perwatakan yang ditampilkan dapat dirasa bagaimana watak haryani berkembang dan menjadi matang.

Dari seorang g
...more
Ajako
RAM membawakan mesej yang amat serius di dalam trilogi kali ini. Ya, trilogy bermaksud tiga buah novel yang saling berkait dan perlu dibaca bersama. Untuk itu, aku telah mempersiapkan diri dengan membaca lima buah karya beliau terlebih dahulu. Ibarat appetizer sebelum menyantap hidangan utama.


Laksamana Sunan, sebuah nama yang mendominasi Bagaikan Puteri (BP) dan dua buah novel kembarannya selepas ini. En Fakerol dulu pernah berkata beliau amat tertarik dengan karekter Laksamana Sunan dan mahu hi
...more
Ulya
Lenggok bahasa yang bersahaja, tapi menyentuh aspek2 islamic yang mendalam dan menonjolkan sifat2 kepahlawanan Melayu yang unggul.. kehalusan budi perkerti dan tatatertib Melayu juga terserlah..

However, i'm not too keen on the fact that Laksamana Sunan, a sufi, could fall for Haryani, a modern girl, who loves the night life. I mean, i'm all for the you-can't-help-who-you-fall-for line, but as a sufi, i would have thought that he would pick a girl based on Islamic conditions - religion over beaut
...more
Mazuin Abd Basha
Kagum dgn laksamana sunan yg sentiasa ingat tuhan, sentiasa tenang dan rajin bagi nasihat tak kira siapa saja termasuklah manusia penyembah syaitan. Sarat dgn mesej2 akidah dan tauhid. Tiba2 rasa seram.. terutamanya bila Haryani dibawa masuk ke Hutan Belud di tanah jajahan sultan sulu oleh B_L_N . Hehe mitos di sabah, tak boleh sebut nama makhluk tu nnt dia...
Aisyah Samuin
I stumbled upon this book after hearing about its latest release from a friend. I've always been skeptical about Malay novels. I mean, I was born in the era of Ahadiat Akashah literatures, where all stories have no decent endings! I have the right to be skeptical. So I thread very carefully, and pick my malay novels very gingerly indeed.

Ramlee Awang Murshid's books have never been my go-to choices as reading materials because he is mainly known as a thriller writer and I don't like thriller. I w
...more
Nor Azzah
Penulis telah berjaya memasukkan unsur-unsur nasihat yang amat baik dalam novel. Nilai kebergantungan kepada Ilahi ditekankan dengan jelas. Biar bagaimana hebat pun Laksamana Sunan, beliau tidak angkuh dengan kelebihan yang dimiliki.
Aina Dayana Hilmi
masih ada lagikah orang seperti Sunan? Subhanallah! tertarik sungguh dengan watak Laksamana Sunan. He inspires me to be a better person! insya Allah
Izzati  Hashim
Awan...
kalau dapat kucapai maka saktilah hamba.

Masni Qisrine
~maka saktilah hamba~
Web Sutera
Selesai sudah saya membaca dan menelaah novel Cinta Sang Ratu, sequel dari novel Bagaikan Puteri. Dari mula saya mengenali saudara Ramlee Awang Murshid lewat novel-novelnya, ternyata saya tidak menyesal memiliki karya beliau. Sarat dengan mesej perjuangan dan ketuhanan.

Walaupun Bagaikan Puteri dan Cinta Sang Ratu diketegorikan dalam genre thriller, namun dengan mesej-mesej Islam dan isu ketuhanan yang berjaya diadunkan secara baik dalam inti pati novel, boleh saya masukkan ia dalam kategori nove
...more
Far
Pertama kali membaca hasil Ramlee Awang Murshid. Tidak mengecewakan.

Mungkin kerana ada sulaman sejarah dan mitos di dalamnya membuatkan saya sukar meletakkan novel ini.

Elemen time travelling digarap dengan begitu baik sekali.

Cuma agak terkilan scene Haryani dan Sunan sedikit saja... teringin nak lagi.

Kena baca sambungan ni... huhu.
Mimie Yahya
this book is my first novel i read.. lucu, saspen, romance n paranormal..semua ada.. i really like it..
Alin Hassan
A mind-blowing story. My 1st RAM's book and it was beyond expectation!
Hani
Penulis ni memang best sangat2 sebab gaya penceritaan, plot cerita lain dari yang lain. Memang setiap helaian muka surat buku ni digarap dengan penuh menarik. Ada kejutan disebalik cerita, kisah cinta, spiritual dan lebih kepada kepahlawanan dan tentulah thriller. Mungkin dikatakan lebih kepada imiginasi manusia, tetapi mengenai kisah "Ashabul Kahfi" memang kisah benar dan disebut di dalam Al-Quran, Tiada yang mustahil jika itu memang kuasa Yang Maha Esa. Jadi, sejak itu saya suka penulis buku n ...more
Amutha
My favourite in the whole series...
Eimad
sudah lama kawan-kawan memperkenalkan trilogi laksamana Sunan(bukan trilogi lagi sekarang) namun baru berkesempatan untuk membacanya.RAM berjaya membawa kelainan dalam siri ini malah tidak keterlaluan jika dikatakan antara novelnya yang paling menarik selain Hatiku di Harajuku(pandangan masing-masing).Pencerahan yang disertakan juga baik dengan memberi peringatan tentang Taghut dan syaitan.alangkah bagusnya jika Sunan itu sejarah bukan fiksi semata-mata.
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 70 71 next »
topics  posts  views  last activity   
language 2 33 Jun 26, 2012 02:26AM  
  • Ketupat Cinta [Musim Pertama]
  • Contengan Jalanan
  • Bicara Hati
  • Jaja & Din
  • Travelog Dakwah: Meniti Hari Esok
  • Salju Sakinah
  • Aku Terima Nikahnya
  • Ombak Rindu (Ombak Rindu, #1)
  • Pelangi
  • Adam & Hawa (Adam & Hawa, #1)
  • Tautan Hati
569001
Ramlee Awang Murshid (lahir 4 November 1967) ialah seorang novelis dan juga penulis Malaysia untuk Radio Televisyen Malaysia (RTM) sejak 1986. RAMLEE Awang Murshid dilahirkan di Papar, Sabah, pada 4 November 1967 dan pemegang Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Massa, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), bertugas sebagai wartawan penyiaran di RTM Angkasapuri Kuala Lumpur.

Dalam dunia penulisan, Ramlee
...more
More about Ramlee Awang Murshid...
Cinta Sang Ratu (Bagaikan Puteri, #2) Hijab Sang Pencinta (Bagaikan Puteri, #3) Cinta Sufi (Bagaikan Puteri, #4) Ungu Karmila Mikhail

Share This Book

“Mati itu pasti.. Hidup Insyaallah” 2 likes
More quotes…