Kasut Biru Rubina
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating

Kasut Biru Rubina

by
3.83 of 5 stars 3.83  ·  rating details  ·  88 ratings  ·  17 reviews
Ini edisi kedua buku Kasut Biru Rubina.
Paperback, Second Edition
Published 2008 by Sang Freud Press
more details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.
This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

(showing 1-30 of 136)
filter  |  sort: default (?)  |  rating details
Wfx
antara penulis tanah melayu yang aku kagumi. kau takkan boleh berpaling daripada karya tulisan beliau. penuh dengan maksud dan erti. walaupun dua perkataan (maksud dan erti) itu sama, namun sufian abas mampu memutar-belitkan pemahaman dan penguasaan bahasa kau tentang dua perkataan itu.

pernah beberapa kali jumpa mata ke mata bak kata orang putih, tapi memanglah dia tak kenal aku ni. aku hanya pembeli buku saja.

ok lah.
Sang
saya baca yang cetakan terbaru dengan tambahan 44 muka surat. vibe yang dipersembahkan dalam buku ni, rangup sedap kunyah fun-fun makanya saya berikan empat bintang.
Faizah Roslaini
Memulangkan seni kepada yang berhak. Mulia. Urbannya terlalu dan membuatkan aku terganggu.

Mungkin sebab aku orang kampung.
Fairuz
Bila dikatakan karya pasca moden, aku dibawa terbang berkeliaran di angkasa bersama aksara. Terima kasih untuk penerbangan itu.
Kopirait
Ini kali pertama aku baca karya Sufian Abas. Jujurnya gaya tulisan ni macam pernah aku baca. Tak tahulah kalau Cikha Sidinaali gaya penulisannya memang dipengaruhi Sufian Abas. Ataupun memang Cikha Sidinaali itu identiti kedua Sufian Abas.

Karya yang amat menarik untuk dibaca bertepatan dengan apa yang dikatakan oleh Fairul Nizam Ablah. Ada yang mudah hadam. Ada yang susah hadam. Ada yang tak mampu hadam.


Ini buku pinjam. Nanti aku cari lagi.
maisarah kadir
Waktu tingkatan 5, semangat nak tunjuk kat cikgu Bahasa Melayu aku yang akhirnya aku ada usaha untuk baca buku BM, lantas improve karangan aku, aku tunjukkan dia buku ni. Dia pinjam.

Beberapa bulan lepas tu dia pulangkan dan cakap tak faham.

Dan markah BM aku tak pernah lebih daripada 75.
Siti Zafira
Penulisnya tinggi akal, dalam penghadaman. Maka, yang 'dark' juga menjadi sangat santai. Menekuni KBR buat saya berulang membacanya. Saya cuma tidak rasa selesa dengan pemilihan perkataan tertentu yang cuba dijadikan 'lazim'. Namun, itulah sebenar-benar situasi. A must-read book.
Zoul Yazix
Ini bukan buku untuk orang tua tua. Atau minda yang dipenuhi definisi sastera dewan bahasa.

Aku beli edisi awal, dan bila aku tengok edisi terbaru aku jadi tak puas hati, kenapa ada tambah cerita, kenapa?

Apa apa pun, buku ini adalah bank idea.
Dayah-sama
Agak mendatar dan kemudian menghidangkan keseronokan spt hormon adrenalin dirembes begitu banyak, kadang2 baca senyum tanpa sebab. Yang penting, cerita tambahan belakang tu berbaloi buat pembaca.
Rasyidah Othman
Aku ada beli edisi pertamanya dulu, yang paling aku ingat puisi Telefon. Yang lain, gagal aku ingat. Mungkin sebab aku banyak minum semut.
Ayu
Saya pilih yang bertajuk Semalam, muka surat 54, Kasut Biru Rubina Edisi 4.
Hani Suraya
Aku dah baca buku ni 2 tahun lepas, pinjam kawan punya. Tapi kali ni, aku beli sendiri yang edisi terbaru dengan ekstra 44 mukasurat (semata-mata nak menebalkan buku ni, amboi kemain ko!)

AKu suka dengan gaya penceritaan yang nampak seperti serius tapi ada lucu dan kadang-kala buat aku tersenyum & tergelak sorang-sorang.
Mkhlahmd
Sebenarnya aku dah lama sangat aku baca buku ni. Sampai aku tak yakin aku pernah baca buku ni, whole.

Aku cuma ingat buku ni menggunakan gaya bahasa yang cikgu-cikgu sekolah pasti kasi C paling tinggi.
Ira Nadhirah
Untuk Bahagian II, aku paling suka adaptasi Haruki Murakami. Tapi, mana mungkin kita jumpa orang yang 100% cocok dengan kita, kan? Mana mungkin, kan?
Nazrul Noorzan
Andai dibuat pilihan antara sambal udang petai dan kasut biru rubina, tanpa segan silu aku pilih kasut biru rubina.
Kamalia Ramlan
seronok dibaca walaupun kadang kala ceritanya ada yang tak masuk akal.
Firdaus
dimensi baru sastera melayu. Patut baca. Serius..
I.Atifah
I.Atifah marked it as to-read
Feb 07, 2014
D_yanz
D_yanz marked it as to-read
Feb 05, 2014
Seri Norahayu
Seri Norahayu marked it as to-read
Jan 19, 2014
Saiful
Saiful marked it as to-read
Dec 24, 2013
Minah
Minah marked it as to-read
Dec 15, 2013
Tiehahradi
Tiehahradi marked it as to-read
Nov 29, 2013
Aidu
Aidu marked it as to-read
Nov 26, 2013
Huda
Huda marked it as to-read
Nov 25, 2013
« previous 1 3 4 5 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
1423353
Saya dihantar dari planet Kripton oleh ibubapa saya Lara dan Jor-el untuk menjadi penyelamat bumi. Tapi tersandung dalam hidup, saya terpaksa menulis buku untuk meneruskan perjuangan.
More about Sufian Abas...
Matanya Teleskop, Hatinya Kapal Dalam Botol Kaca (The Eye is a Telescope, the Heart a Ship in a Glass Bottle) Pasca Manusia Kasut Biru Rubina Sayap-Sayap Patah The Bus Driver Who Wanted to Be God and Other Stories

Share This Book