Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “This Earth of Mankind” as Want to Read:
This Earth of Mankind
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

This Earth of Mankind (Tetralogi Buru #1)

by
4.36  ·  Rating Details ·  9,318 Ratings  ·  1,052 Reviews
Minke is a young Javanese student of great intelligence and ambition. Living equally among the colonists and colonized of 19th-century Java, he battles against the confines of colonial strictures. It is his love for Annelies that enables him to find the strength to embrace his world.
Paperback, 367 pages
Published May 1st 1996 by Penguin Books (first published 1975)
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.
Things Fall Apart by Chinua AchebeThe God of Small Things by Arundhati RoyMidnight's Children by Salman RushdieHalf of a Yellow Sun by Chimamanda Ngozi AdichieHeart of Darkness by Joseph Conrad
Best Postcolonial Literature
10th out of 155 books — 70 voters
The Once and Future King by T.H. WhiteEragon by Christopher PaoliniThe Jewel in the Crown by Paul ScottThe Black Dahlia by James EllroyThe Alexandria Quartet by Lawrence Durrell
Tetralogies
15th out of 53 books — 18 voters


More lists with this book...

Community Reviews

(showing 1-30 of 3,000)
filter  |  sort: default (?)  |  Rating Details
erry
Jan 20, 2010 erry rated it really liked it  ·  review of another edition
“ Cerita..selamanya tentang manusia, kehidupannya, bukan kematiannya. Ya biarpun yang ditampilkannya itu hewan, raksasa atau dewa ataupun hantu. Dan tak ada yang lebih sulit dipahami daripada sang manusia.. jangan anggap remeh si manusia, yang kelihatannya begitu sederhana; biarpun penglihatanmu setajam mata elang; pikiranmu setajam pisau cukur, perabaanmu lebih peka daripada dewa, pendengaranmu dapat menangkap musik dan ratap tangis kehidupan; pengetahuanmu tentang manusia takkan bakal bisa kem ...more
Harry Rutherford
Oct 28, 2010 Harry Rutherford rated it really liked it
This Earth of Mankind is the first novel of the Buru Quartet, so called because it was composed when Pramoedya Ananta Toer was a political prisoner on Buru Island in the 60s. I say ‘composed’ rather than ‘written’ because the first version of it was told orally to his fellow prisoners. He had apparently just about finished the research and planning when he was arrested and all his notes and books were destroyed.

Which is an immediately intriguing back-story, although the relationship between the
...more
Harun Harahap
Tokoh yang menarik perhatian saya dalam novel ini adalah Nyai Ontosoroh. PerEMPUan pribumi yang istimewa. Nyai Ontosoroh merupakan gundik dari Seorang Belanda lemah dan tidak bertanggung jawab. Nyai Ontosoroh menjalankan dan membesarkan berbagai perusahaan yang telah ditinggal suaminya. Nyai Ontosoroh tak pernah bersekolah tapi ia bias menulis dan membaca, bertutur kata dan berperilaku secara Jawa, Melayu ataupun Belanda.

Gundik memang bukan ‘sebutan’ yang enak didengar. Tapi Nyai Ontosoroh tidak
...more
Nilam Suri
Mar 21, 2010 Nilam Suri rated it liked it  ·  review of another edition
Recommended to Nilam by: prince manoharun, triana
So, what can i say...after prolonged it for quite sometime i finally read one of Pramoedya's books.I'm not sure if my review can do justice for this phenomenal book,but let's try, shall we.

Honestly,this book didn't impress me that much.

Saya nggak tau apa yang saya harapkan saat membaca buku yang dipuja2 banyak orang,yang dijadikan bahan skripsi dan thesis,bahkan menjadikan penulisnya salah satu nominator penerima nobel. Buat saya,buku ini sama saja seperti buku-buku lainnya yang digarap dengan s
...more
Glenn Ardi
Dulu seorang teman pernah berkata :

" Jika Amerika memiliki F.C Fitzgerald,
Perancis memiliki Victor Hugo,
Rusia memiliki Fyodor Dostoyevsky,
Jerman memiliki Johann Wolfgang von Goethe
dan Jepang memiliki Haruki Murakami
Maka, Indonesia memiliki seorang Pramoedya Ananta Toer "

Penasaran, karena saya sudah baca beberapa karya sastra dunia, tapi baru sedikit karya sastra Indonesia yang saya baca. Maka pada suatu kesempatan saya sempatkan membaca karya Pramoedya yang paling dikenal - Bumi Manusia.

Bu
...more
R. Sanyoto
Mar 21, 2008 R. Sanyoto rated it it was amazing  ·  review of another edition
"Mas, kan kita pernah berbahagia bersama ?"
"Tentu, Ann."
"Kenangkan kebahagiaan itu saja, ya Mas, jangan yang lain."
Naeem
Aug 27, 2008 Naeem rated it it was amazing
Recommends it for: perhaps Maura, perhaps Lisa
Recommended to Naeem by: Sara-Maria, Manu
First, thanks to Sara-Maria and Manu (hard as this is for me to do, a debt is a debt) for encouraging me to read the Buru Qurtet. These four books and Max Havelaar made for superb summer reading.

All the book covers say that Toer is "Asia's leading candidate for the Nobel Prize." I have no doubts about that. This not because he is a great stylist of prose (at least not in the English translation), nor because he uncovers new ground in form. Rather, I think it is Toer's ambition and vast knowled
...more
Cintoenxz Abstraxz
Sebuah novel sejarah yang mengisahkan perjalanan intelektual seorang anak manusia (yang diberi nama oleh Pram Minke=monyet) untuk menemukan arti kemanusiaan dan identitas kebangsaan awal abad 20-an. Berhadapan dengan kolonialisme dan sistem hukumnya yang diskriminatif, Minke melihat banyak ketimpangan-ketimpangan, penindasan-penindasa, politik pecah belah, pembagian kelas, dan politik kolonial yang menyengsarakan manusia Indonesia dan menjatuhkan kemanusiaan ke titik yang paling rendah dalam per ...more
Bunga Mawar
Malangnya nasibmu, Inlander. Dipecah-belah lalu dikuasai Belanda yang rakus. Bebal. Biadab.

Malangnya nasibmu, Sanikem. Diambil madu dan kemanisanmu, diperas otak dan jiwamu, dihinakan status nyai-mu, tak bisa menyelamatkan darah dagingmu sendiri.

Malangnya nasibmu Annelies. Muda, cantik, berbudi halus. Dibuat lemah oleh kuatnya pribadi mamamu, kesempitan duniamu, dan butanya cintamu.

Malangnya nasibmu Minke. Ganteng, cerdas, berani. Punya nama lahir kok tidak dipakai. Apa kurang bagus pemberian or
...more
Scott Smith
Jul 18, 2014 Scott Smith rated it it was ok
If this is a great work of literature, Its greatness eluded me. But I enjoyed the book, learning a bit of Indonesian history and imagining what life would've been like for Natives under Dutch colonial rule.
Daniel Simmons
Aug 10, 2016 Daniel Simmons rated it it was ok
Pretty awful as a work of literary fiction (or else a truly terrible translation of a masterpiece?), but interesting as an anthropological document of colonial-era Java.
Leonart Maruli
Saya memang telat baca novel ini, bisa dibilang sebagai kerugian. Tapi ada beruntungnya juga karena pengalaman membaca karya-karya Eropa Classic yang lain turut membantuku memahami novel ini. Risetnya luar biasa! Luar biasa Pram, dia sampai-sampai tau juga tentang pedalaman jiwa, cuma dia ga pakai bahasa id, ego dan superego. Gue yakin banget Pram baca Sigmund Freud... Sebelumnya gue udah baca Jejak Langkah dan Rumah Kaca terlebih dahulu... Kalau dari sisi melankolia, novel Bumi Manusia memang y ...more
Michiyo 'jia' Fujiwara
Menangis dan sedih diakhir bab terakhir ini..dan semua ditutup dengan sebuah dialog:

“Kita kalah, Ma” bisik Minke

“Kita telah melawan, nak, Nyo, sebaik-baiknya, sehormat-hormatnya.” Nyai Ontosoroh

Ini adalah perkenalan pertamaku pada kisah para manusia..tentang kisah cinta pria pribumi dan wanita Indo nan cantik jelita; Minke dan Annelies Mellema..tentang kewibawaan seorang wanita pribumi tangguh; Sanikem atau kita lebih mengenalnya sebagai Nyai Ontosoroh..tentang seorang pria pribumi yang gamang a
...more
Diane
Mar 10, 2012 Diane rated it did not like it
Recommends it for: Malays
Recommended to Diane by: Literature Professor

In all honesty, I didn’t like the novel as much as I liked the other two required reading novels for Oriental Literature class, “The Temple of the Golden Pavilion” and “The Rope of Ash”, nor do I think it is as
impressive as the other Asian Literary works that we have read in class, like the short stories of Lu Xun. The first few parts actually didn’t get my attention. There are points in the story that I asked myself where the book was getting at or what it is trying to say. I know it is a pos
...more
Jenny (Reading Envy)
This is a complex novel about Dutch-Indo relations through the eyes of Minke, an intelligent Javanese boy who is sent up through Dutch schooling. He falls in love with the daughter of a nyai (a concubine, or slave, as she would put it) whose father is Dutch but whose mother is native. He calls the nyai "Mama" through most of the novel. He is forced to confront his own preconceived notions on intelligence, hierarchy, and personal value, largely because of Mama:
"Stories about happy things are ne
...more
Erik Angriawan
Aug 14, 2011 Erik Angriawan rated it it was amazing  ·  review of another edition
Kutipan Tetralogi Pulau Buru

==''Bumi Manusia''==

* "Berbahagialah dia yang makan dari keringatnya sendiri bersuka karena usahanya sendiri dan maju karena pengalamannya sendiri " (''Mama/Nyai Ontosoroh, hal 39''
* "Seorang terpelajar harus juga belajar berlaku adil sudah sejak dalam pikiran, apalagi perbuatan. (''Jean Marais, hal 52'')
* "Cinta itu indah, Minke, terlalu indah, yang bisa didapatkan dalam hidup manusia yang pendek ini. (''Jean Marais, 55'')
* "Tak ada cinta muncul mendadak, karena dia
...more
Irwan
Aug 28, 2011 Irwan rated it it was amazing  ·  review of another edition
Shelves: finished, 2011, favorites
Jatuh cinta sejak adegan pertama:
-- pada kecantikan seorang Annelies Mellema. Yang sepanjang cerita membuai dengan lembutnya kecantikan dan rapuhnya kemudaan yang berkembang ditengah konflik keluarga berlatar belakang kolonial.
-- pada pandangan dan keteguhan seorang Sanikem, atau Nyai Ontosoroh. Seorang otodidak yang mengjungkalkan semua stereotip wanita yang ada di posisinya, seorang gundik Belanda.
-- pada kepujanggaan seorang Minke. Aku cemburu dengan segala kehebatan dan keberuntungannya. B
...more
Andres Eguiguren
Jan 02, 2016 Andres Eguiguren rated it it was ok
Shelves: novels
This is a long-delayed review, partly because I must admit I never finished reading it and partly because I so wanted to like this Indonesian author having read about his time as a political prisoner in the 1960s. As a history teacher, I did appreciate how Ananta Toer captures 19th Century colonial life and the caste-like system that was instituted by the Dutch. The romantic story between the native Javanese boy and the mixed race girl at the centre of the novel, however, did not feel realistic ...more
Jackie
Jan 06, 2008 Jackie rated it it was ok
Recommended to Jackie by: Frank Brodhead
Three stars because it introduced me to a slice of Javanese-Indonesian history and Dutch colonialism there, but was a difficult read at times. Though Toer takes a pretty clear side against the Dutch and its imperialism, he gives a more complex telling and analysis of Javanese life. However, the language felt a bit old (which it is), and so got got a little repetitive and dry. Still, it's worth reading and admiring the clarity that Toer had at the time in looking at his country.
Michael
Oct 03, 2010 Michael rated it it was ok  ·  review of another edition
This book (English title: The Earth of Mankind) was recommended by an academic friend who learned Indonesian to read it in the author's native language - impressive! The subject is serious: a love affair between a pure-blood Javanese and a mixed-race Indo set against the backdrop of the emergence of Indonesian anti-colonial sentiment near the start of the 20th century. Unfortunately, I found the almost soap-opera-ish style hard to get accustomed to.
Heidi
Mar 16, 2016 Heidi rated it it was ok
I got this book to read while I was on Java. I didn't dislike it, but it definitely dragged. I was also hoping for something that would give me more of a feel for the island than this did, more akin to "The Gift of Rain" or "Midnight in the Garden of Good and Evil" in terms of being really steeped in the setting.
Lauren Prince
Apr 15, 2015 Lauren Prince rated it it was ok
Recommends it for: those interested in colonial studies
Recommended to Lauren by: for class
Shelves: classics, pacrim, school
I write this review primarily to remind those who may see my rating that: GOODREADS REQUESTS HOW MUCH THE USER ENJOYED THE BOOK. It does not ask you to rate the quality of the book.

It is a book.
It is not one I enjoyed reading.
Chelsea Mcgill
Sep 29, 2015 Chelsea Mcgill rated it really liked it
Shelves: onblog
My interest in this book is primarily literary and cultural. Pramoedya Ananta Toer has masterfully combined a devastating critique of colonialism with a poignant love story, set in the late 1800s before Indonesia had even been named.

Minke is the only Native Javanese student in the H.B.S., one of the best high schools in the Dutch Indies. Despite his obvious academic abilities, he would not have gained admission to this prestigious school if it were not for his grandfather's status. It turns out
...more
Yukanatha Svanidza
May 10, 2013 Yukanatha Svanidza rated it it was amazing  ·  review of another edition
Shelves: favorites, novels
Novel inilah yang membuat saya berpaling dari yang namanya teenlit. Maklumilah, pertama kali saya baca novel ini saat masih pakai seragam putih-merah. Faktor pemicu saya baca novel ini adalah rasa penasaran karena kakak saya pernah bilang, Pramoedya Ananta Toer lah seorang penulis yang karya"nya wajib dibaca. Mengingat kakak saya bukanlah orang yang bisa bilang begitu secara sembarang, maka akhirnya saya mulai membuka halaman demi halaman buku ini.

Karena buku ini terlalu tebal bagi ukuran saya s
...more
mahatma
Apr 04, 2008 mahatma rated it it was amazing  ·  review of another edition
saya baru lama kemudian menghargai karya ini.
setelah membacai sendiri koran-koran lama dari awal abad XX. koran-koran yang juga jadi sumber penulisan pak pram.
lalu, saya juga mendekati karya pak pram ini setelah membacai tulisan-tulisan ben anderson dkk dari cornell.
saya seperti dipanggil untuk kembali ke jawa. kembali memelajari rajutan lama yang membentuk diri.
dan JAWA yang ditampilkan oleh pram memang beda, tapi cocok dengan bacaan saya dari arah antropologi, sejarah, sosiologi, seni bangunan
...more
A. Fedosia
Oct 22, 2015 A. Fedosia rated it it was amazing  ·  review of another edition
An introduction to the novels of an internationally read Indonesian author, Pramoedya Ananta Toer. This one begins his Buru Quartet. The tetralogy's title refers to the prison in which he first told then wrote it. The setting begins around 1898 Surabaya, Java, a period of Dutch Indies colonization. The story begins with two privileged, optimistic, competent natives. Nyai (concubine) Ontosoroh has been educated by her Netherlands European consort Herman Mellema. She's competent in the Dutch langu ...more
Martha
Sep 06, 2012 Martha rated it really liked it  ·  review of another edition
Shelves: punya
Woaaahh.. udah habis.. n penasaran sama lanjutannya.

Buku bagus. Walaupun settingnya jadul (eh gak jadul2 amat sih, cuma jamannya kolonial Belanda bercokol di Indonesia), tapi saya tetep bisa mengikuti, memahami, dan menikmati jalan cerita dan penokohoannya. Asik mbacanya. Padahal sebelum baca agak khawatir, takutnya terganggu sama ejaan atau pemilihan kata/diksi/gaya bahasa yang ketinggalan jaman, atau terlalu serius dan sarat dg pesan2 perjuangan, terlalu idealis, dll. Eh ternyata saya salah d
...more
Pera
Apr 04, 2008 Pera rated it it was amazing  ·  review of another edition
Shelves: novel, sosial, indonesia
diawal, alurnya lambat, membuatku membaca tersendat sendat. Hanya karena penasaran, kenapa buku ini selalu di rekomendasi sebagai salah satu novel terbaik, aku mmemaksakan diri menyelesaikannya.

Cerita novel ini berputar pada tiga tokoh utama, Mingke, Nyai Ontosoroh, dan anaknya yang jelita, Annelis.
Setting pada masa penjajahan Belanda. Pram, melalui 3 tokoh ceritanya menggambarkan perbedaan kelas yang ada,antara pribumi, bangsawan, Belanda, Keturunan Belanda, dan steorotip di masing-masing kelas
...more
Andrew
Rest in peace to the postcolonial novel of characters. There were once droves of them, from all parts of the newly liberated world, but they're a rare commodity in an era where the “ethnic” novel in the U.S. has been reduced to level one alienation and occasional italicized references to spices.

Toer wrote a fucking four-volume epic without a pen on a prison island in Indonesia (and you think you're a writer...). And the first volume is a novel of beautifully drawn characters. Like E.M. Forster i
...more
Andi Aumi
Aug 12, 2016 Andi Aumi rated it it was amazing  ·  review of another edition
finally understand why all recent lights to Pram (even back to my fresh year) are not just because we claim oldish trend is a new kekinian, but mainly because Bumi Manusia isnt only a love story between Minke and Annelies, it covers what historians would call: a supplementary narrative of class struggle, media, and patriarchy. I realize how much I claim all my feminist chance and law protection for granted, thanks to you Pram.
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 99 100 next »
topics  posts  views  last activity   
This Earth of Mankind 11 240 Sep 20, 2016 05:38PM  
"Imagi sejarah yang hidup" 9 104 Nov 12, 2015 04:47PM  
Pembaca Buku Pram...: Jual Bumi Manusia C1 Hasta Mitra (Bisa Tukar dengan Arus Balik) 6 76 Dec 04, 2014 05:29AM  
Goodreads Indonesia: Ada yang tau beli tetralogi buru dimana? 6 186 Oct 08, 2014 04:36PM  
Goodreads Librari...: A Dutch version of 2008 #978-90-445-1231-1 7 44 Feb 14, 2012 11:57PM  
  • Burung-Burung Manyar
  • Ronggeng Dukuh Paruk
  • Para Priyayi: Sebuah Novel
  • Harimau! Harimau!
  • Rahasia Meede: Misteri Harta Karun VOC
  • Pulang
  • Bilangan Fu
  • Tanah Tabu
  • Amba
  • Anak Bajang Menggiring Angin
  • Atheis
  • Ca Bau Kan: Hanya Sebuah Dosa
  • Robohnya Surau Kami
  • Olenka
  • Canting
  • Kitab Omong Kosong
  • Sitti Nurbaya: Kasih Tak Sampai
  • Aku Ini Binatang Jalang
101823
Pramoedya Ananta Toer was an Indonesian author of novels, short stories, essays, polemics, and histories of his homeland and its people. A well-regarded writer in the West, Pramoedya's outspoken and often politically charged writings faced censorship in his native land during the pre-reformation era. For opposing the policies of both founding president Sukarno, as well as those of its successor, t ...more
More about Pramoedya Ananta Toer...

Other Books in the Series

Tetralogi Buru (4 books)
  • Child of All Nations
  • Jejak Langkah
  • House of Glass

Share This Book



“Berterimakasihlah pada segala yang memberi kehidupan.” 503 likes
“seorang terpelajar harus sudah berbuat adil sejak dalam pikiran apalagi dalam perbuatan” 299 likes
More quotes…