Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Enrique Mengundang Jauh” as Want to Read:
Enrique Mengundang Jauh
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Enrique Mengundang Jauh

4.24  ·  Rating Details ·  92 Ratings  ·  14 Reviews
Jauh. Mulanya dekat.
Dan jarak hanyalah mandala relatif, jesteru erti dekat selalu memaknakan jauh, sementelahan makna jauh membanding erti dekat.
Dan perjalanan menjelajahi bumi atma, dibawa sejauh mana pun ke seantero dunia, tetap kembali. Ke titik paling dekat. Diri

Enrique - Mengundang Jauh
- cerita tentang orang berpergian jauh
- cerita tentang gelora akibat jauh
- cerita
...more
467 pages
Published 2003 by Utusan Publication & Distributors Sdn Bhd
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Enrique Mengundang Jauh, please sign up.

Be the first to ask a question about Enrique Mengundang Jauh

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

(showing 1-30)
filter  |  sort: default (?)  |  Rating Details
Syamil A Samad
Jul 01, 2009 Syamil A Samad rated it it was amazing
sudah lama saya tidak membuat ulasan buku. kali terakhir mungkin ulasan novel Mikhail yang dibuat pada bulan lepas. untuk novel ini saya cuba untuk membuat sedikit ulasan kerana saya melihat novel ini bukanlah sekadar novel sejarah biasa tetapi ia adalah sebuah masterpiece yang wajib dimiliki oleh segenap manusia yang menyangkakan diri mereka adalah pejuang anak bangsa yang merdeka. saya mulanya tidak berapa percaya bulat2 dengan apa yang disampaikan tetapi dengan pengukuhan jalan cerita, ...more
anahashim
Feb 29, 2012 anahashim rated it really liked it
WATAK DAN PERWATAKAN ENRIQUE MENGUNDANG JAUH

Enrique/Panglima Awang/ariberto :Manusia yang pertama berjaya mengelilingi bumi yang dahulunya merupakan orang bawahan dan tawanan alfonso de albuqueque.

Mazil/Lambert Cale:Lelaki yang dicabar oleh tok wi dan dan kawannya untuk membuktikan bahawa enrique orang yang pertama mengelilingi bumi.Mencoretkan setipa perjalanannya untuk mencari warisan Melayu yang akhirnya berhenti di London kerana tanggungjawabnya mengislamkan Sophia,isterinya.Seorang jutawan
...more
heidi
Mar 14, 2013 heidi rated it really liked it
This book reads like academia stuff and gets preachy at times. The parallel story of Awang (inserted throughout the novel as texts from an old manuscript), and the narrative of the traveling protagonist (Mazil) seeking footprints of Malay explorers throughout Eurasia, are the saving grace for me. The stories are inspiring! Especially for someone who's already caught the travel bug in her late teens like me...

I also like the fact that the females who populate this book are strong independent char
...more
Ms
May 13, 2015 Ms rated it it was amazing
Kalau ada 6 bintang, saya bg 6 bntng teros. Novel ni saya hbiskan dam masa 2 hari je. HM Tuah berjaya jadikan kisah sejarah sngt menarik untuk dibaca dan sentiasa teruja nk tahu part seterusnya. Tu yang skjp je boleh hbis. Kisah mat salleh ni mncri dirinya dn keluarganya dn unexpectedly, bnyk sejarah yg dijumpai mengenai kisah silam keluarganya iaitu enrique@awang melalui pertolongan kawannya dalm mncri diari2 enrique. Ini kisah pengembaraan yg penuh dengan surprise.
Nazirah Ashari
Jul 03, 2013 Nazirah Ashari rated it liked it
Saya pernah obses karya sastera begini. Dan jujurnya karya saster melayu lah yang buat saya kenal dunia. Enrique Mengundang Jauh adalah salah satu fiksyen yang pernah buat saya terkesima, tak tidur malam, tak buat kerja sekolah, dan hanya kerana saya mahukan maklumat lanjut, saya sanggup buka ensiklopedia (tiada Google dulu). Harapnya buku ini masih ada di rumah Mak.
Najibah
Jun 05, 2012 Najibah rated it it was amazing
Alhamdulillah saya dah habis baca buku ni. mula-mula macam tak percaya, tapi bila makin lama, makin rasa exciting baca buku ni. Dan sampai sekarang saya mempercayai bahawa yang mengelilingi dunia itu adalah org melayu! ada diantara kawan2 saya yang sudah sampai ke malaga, spain saya mesti memberitahu tentang nama asal malaga itu adalah di ambil sempena nama MELAKA!
Hamizah Muhammad
May 22, 2010 Hamizah Muhammad rated it liked it
i give 3 stars coz i was unable to get what the authors mean since the language is too high for me... [maybe due to my young age at that time, i.e 7-8 years ago:]...

wish to find a good time to read it once again to test whether i cAn understand the books or not :)
Cikgu Wana
Dec 14, 2010 Cikgu Wana rated it it was amazing
Shelves: terbaik
Kisah pengembaraan yang hebat dan memperincikan setiap suasana dengan sebenarnya. Kisah yang perlu dihayati oleh setiap yang bergelar MELAYU.
Nuruddin Azri
Nuruddin Azri rated it it was amazing
Sep 04, 2015
Rozy Latip
Rozy Latip rated it liked it
Jan 25, 2011
Raga
Raga rated it it was amazing
Oct 04, 2014
Syeikha Zulaikha
Syeikha Zulaikha rated it it was amazing
Jun 14, 2016
hizzmet
hizzmet rated it liked it
Sep 02, 2011
Kembaracintaku
Kembaracintaku rated it it was amazing
Feb 07, 2010
Tigrisliyana
Tigrisliyana rated it really liked it
Jun 08, 2015
Fathiyyah
Fathiyyah rated it really liked it
Jun 24, 2011
Suwaibah A Aziz
Suwaibah A Aziz rated it liked it
Jul 05, 2012
Amirah
Amirah rated it it was amazing
Aug 17, 2009
MakcikVogue
MakcikVogue rated it liked it
May 16, 2010
tulipsoftia
tulipsoftia rated it really liked it
Dec 24, 2010
Ferhadija
Ferhadija rated it really liked it
Oct 13, 2012
Hazel
Hazel rated it liked it
Jun 08, 2009
Kast
Kast rated it really liked it
Feb 17, 2011
Shazlina
Shazlina rated it liked it
Aug 16, 2010
Shahril.ishak
Shahril.ishak rated it it was amazing
Mar 04, 2011
Hani
Hani rated it it was amazing
May 02, 2008
Naz_ Zarin
Naz_ Zarin rated it liked it
Jul 01, 2016
Sukha Razak
Sukha Razak rated it it was amazing
Oct 01, 2012
Dotmuhamed
Dotmuhamed rated it really liked it
Dec 26, 2009
helmymuhammad
helmymuhammad rated it liked it
Nov 05, 2013
« previous 1 3 4 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
1517949
Dr. H.M. Tuah Iskandar al-Haj atau nama sebenarnya Tuah Fadilah Ithnin, anak ke-9 dari sepuluh beradik, dilahirkan di Muar, Johor pada tahun 1960. Ayah beliau seorang yang sangat dihormati semasa hayatnya kerana merupakan seorang yang sangat kaya. Para pekedai cina di pekan kelahirannya memanggil beliau ‘taukey’. Sehingga kini setiap kali drtuah pulang ke kampung, para pekedai cina masih ...more
More about H.M. Tuah Iskandar...

Share This Book