Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Pesanan Terakhir Seorang Lelaki” as Want to Read:
Pesanan Terakhir Seorang Lelaki
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Pesanan Terakhir Seorang Lelaki

4.15  ·  Rating Details ·  227 Ratings  ·  25 Reviews
Dia selesa hidup di dalan keserhanaan. Kemewahan padanya sering melalaikan. Punca ayah lupa diri, lupa tanggungjawab dan lupa pada mamanya yang setia. Mama yang sebelum ini menjadi tulang belakang kepada empayar yang dibina. Tercabar dan dicabar, tidak menjadi kudis padanya. Melayan rasa sakit hati jua hanya membuang masa. Dia memiliki prinsip diri yang harus dipertahankan ...more
444 pages
Published 2001 by Creative Enterprise Sdn Bhd
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Pesanan Terakhir Seorang Lelaki, please sign up.

Be the first to ask a question about Pesanan Terakhir Seorang Lelaki

Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck by HamkaPECAH by Khairulnizam BakeriVersus by HlovateRooftop Rant by HlovateaA+bB by Hlovate
Buku Melayu Terbaik Sepanjang Zaman
30th out of 114 books — 189 voters
Cinta Pertama by Norhayati BerahimChinta by Norhayati BerahimHati Seorang Wanita by Norhayati BerahimNota Cinta Buatmu by Norhayati BerahimSentuhan Kasih by Norhayati Berahim
Buku Terbaik Norhayati Berahim
13th out of 48 books — 25 voters


More lists with this book...

Community Reviews

(showing 1-30)
filter  |  sort: default (?)  |  Rating Details
kuzzeen
May 12, 2015 kuzzeen rated it really liked it
Shelves: read-2014, i-owned
Watak hero kini:

-Punya berkodi-kodi koleksi teman wanita. Setiap satunya akan diperlakukan seperti patung cendana; dipeluk, dicium malah ada yang digauli (watak bad boy terutamanya).
-Gadis pilihan untuk calon isteri solehah; dijaga seperti barang perhiasan yang terlalu fragile. Dipikat hingga berjaya biar semahal mana jual belinya. Dipeluk, dicium? Huh.... bersentuh kulit pun tidak! Aurat hanya dipamerkan pada malam selepas akad nikah.

Watak hero untuk PTSL:

Sungguh, aku tarik balik pengiktirafa
...more
Gobokairina
Jul 17, 2012 Gobokairina rated it really liked it
Shelves: favorites, koleksi-ga
Kalau ikutkan kisah ini mudah saja, kerana kisahnya berpusing sekitar watak utamanya iaitu Atiqah. Kisah Atiqah dengan ibunya, ayahnya, teman-teman dan juga dengan Nik Arif; anak lelaki Hajah Mimah, tuan empunya rumah sewa Atiqah. Memang mudah dan ringkas kan jalan ceritanya? Namun kerana penulisnya pandai bermain dengan kata dan emosi, kita terasa sayang nak tinggalkan novel ini ;D

Atiqah gadis yang mandiri, mungkin kerana ayah dan ibunya telah berpisah. Atiqah memang kecewa dengan ayahnya; Datu
...more
Hajar
Feb 18, 2013 Hajar rated it really liked it
Shelves: koleksi-peribadi
PTSL ni sebenarnya sebuah kisah kekeluargaan. Pergolakan yang berlaku antara Atiqah dan ayahnya (Datuk Marzuki), selepas si ayah berkahwin lain menyebabkan Atiqah membawa diri keluar dari rumah keluarganya. Datuk Marzuki pun seolah-olah tidak mengiktiraf kedudukan Atiqah sebagai anak. Selepas apa yang Datuk Marzuki lakukan pada ibunya, Atiqah memang dah tawar hati nak berbaik-baik dengan ayahnya.

Lepas keluar dari rumah agam ayahnya itu, Atiqah bekerja di Syarikat Tegas kepunyaan Tuan Ahmad. Tuan
...more
azian2575
Jun 25, 2014 azian2575 rated it really liked it
Atiqah & Nik Arif

Tak kenal maka tak cinta..

"Emak ni mengarut betul. Budak yang pakai tudung, bawa Proton buruk tu? Hiss... tak mahulah Nik mak. Lainlah kawan dia tu. Hiss... bukannya cantik. Dahlah tu, macam perempuan gatal aja. Sejak Nik balik, dia selalu hantar makanan."

Hajah Mimah: "Kamu ni, sebelum kamu balik dulu memang dia selalu hantar makanan ke rumah ni. Kalau tak pun, datang berbual, temankan mak. Dia tu baik dan bukannya tak cantik."

"Mak, setakat Iqa tu, dekat Kuala Lumpur tu berl
...more
nilam
Sep 13, 2013 nilam rated it it was amazing
rasanya ramai da tau cerita ni mcm mana kan..so x pyh la nk review2..sy je yg terlambat sangat2 baca..ni pun sbb ada yg recommend..betul2 terlambat..

kalau nk tau akhir sekali cerita baru kita tau apa kaitan tajuk dgn cerita ni..hehe..

Apa yg nk dikatakan kat sini miang betul si Nik Arif ye..haha..mmg betul2 gila..
Intan  Musa
Jul 24, 2014 Intan Musa rated it really liked it
Datuk Marzuki dan Puan Zainab telah lama bercerai. Atiqah pula telah melarikan diri kerana kecil hati dengan sikap ayahnya (Datuk Marzuki); yang kaki perempuan dan telah berkahwin dengan seorang pemberita yang glamour. Puan Zainab telah berhijrah ke New Zealand untuk mengubat hatinya. Atiqah amat disenangi oleh orang di sekelilingnya. Dia suka buat kerja amal bersama Dahlia dan Mak Cik Mimah serta sangat merendah diri. Dia berkerja sebagai seorang kerani di syarikat Tegas. Di syarikat itu, Tuan ...more
Cik Pah
Nov 06, 2012 Cik Pah rated it did not like it
Novel ini lebih menceritakan tentang kerja dan perkenalan Atiqah dengan Nik Arif berbanding Datuk Marzuki yang merujuk kepada tajuk novel Pesanan Terakhir Seorang Lelaki.

Secara ringkasnya Datuk Marzuki menyesal setelah menceraikan ibu Atiqah Puan Zainab. Penceraian difailkan oleh Pn Zainab kerana isterinya tidak tahan dengan sikapnya yang berkali-kali kahwin cerai dengan perempuan yang hanya terkejarkan hartanya. Dihujung hayatnya, Datuk Marzuki menjemput kembali Atiqah pulang kepangkuan dan bek
...more
Suria A.Rahman
Oct 10, 2010 Suria A.Rahman rated it it was amazing
Shelves: alaf-21
more than 10x baca buku nie...hehehhe melampau sungguh kang
Yazlina Saduri
Oct 13, 2016 Yazlina Saduri rated it liked it
Buku Pesanan Terakhir Seorang Lelaki ni.... tema tak jauh beza dengan buku Aku Bukan Billy Milligan, part yang pasal ayah tak bertanggungjawap tetapi keadaan itulah yang mendorong dan mentransformasikan watak utama orang yang berjaya berguna berkaliber berharta dan banyak "ber" lagi..... Not bad lah cerita dia. Apa yang paling saya ingat pasal buku ni" Atikah (watak utama) suka dan terror main squash (dalam BM ejaan dia macam ni -skuasy).... yang ni rasanya unik dalam watak wanita. Cara NB ...more
Azizah
Sep 18, 2013 Azizah rated it really liked it
Penulis: Norhayati Berahim
Penerbit: Creative Enterprise Sdn Bhd
ISBN 978-983-893-935-5
Harga: RM22.90 / RM25.90
M/S: 444
Cetakan 2011

Kasihnya jauh tercicir

Blurb:

Dia selesa hidup di dalam kesederhanaan. Kemewahan padanya sering melalaikan. Punca ayah lupa diri, lupa tanggungjawab dan lupa pada mamanya yang setia. Mama yang sebelum ini menjadi tulang belakang kepada empayar yang dibina. Tercabar dan dicabar; tidak menjadi kudis padanya. Melayan rasa sakit hati jua hanya membuang masa. Dia memiliki pri
...more
Anna Matt Cobb
Mar 27, 2012 Anna Matt Cobb rated it liked it
Barangkali benar aku payah nak suka novel Melayu. Jalan cerita ringkas. Novel ni ditunggu-tunggu untuk sampai ke tangan kerana cerita ni aku dah tahu sejak dua tahun lalu, teman rapat yang ceritakan. Dan ya yang berada di tangan beberapa hari ini kepunyaan dia. Oleh kerana aku cuma ambil masa agak sekejap untuk menghabiskannya dengan lancar, boleh kata bagus la, kot. Pesanan seorang lelaki untuk seorang lelaki. Tapi watak utamanya seorang perempuan yang bernama Atiqah. Cerita ni pun memang ...more
Wan Amalyn
Apr 13, 2016 Wan Amalyn rated it liked it
Shelves: wan-baca-2016
*masih lagi dalam mood : nak baca buku, tapi buku baru satupun tak menarik minat*

Satu lagi buku yang entah ke berapa kali bacapun saya sudah hilang hitungan.

Membaca hanya untuk puaskan hati.
Membaca hanya untuk hilangkan rasa bosan.
Membaca hanya untuk menyeru minat pada senarai 'waiting list' yang bertingkat-tingkat.

Pesanan Terakhir Seorang Lelaki, pada saya 'pangkah' pada hero yang terlebih gatal, andai di'putih'kan sedikit perangai buaya si hero, pastinya naskhah ini lebih menarik.

Yulia
Dec 15, 2010 Yulia rated it it was amazing
Dia selesa hidup di dalan keserhanaan. Kemewahan padanya sering melalaikan. Punca ayah lupa diri, lupa tanggungjawab dan lupa pada mamanya yang setia. Mama yang sebelum ini menjadi tulang belakang kepada empayar yang dibina. Tercabar dan dicabar, tidak menjadi kudis padanya. Melayan rasa sakit hati jua hanya membuang masa. Dia memiliki prinsip diri yang harus dipertahankan dan dihormati. Lalu kedudukan ini bukan ukurannya.
Miela82
Dec 01, 2010 Miela82 rated it it was amazing
Jalan cerita sangat menarik dan mendorong kte untuk membacanya sampai penghabisan..
try la baca..:)
Ieyja
Jul 25, 2011 Ieyja rated it really liked it
Novel pertama Norhayati Berahaim yg saya beli & baca.... bermula dari novel ini membuatkan saya sentiasa menanti novel2 baru beliau....
Norazlin Abdul
Oct 04, 2010 Norazlin Abdul rated it it was amazing
i'm really in love with this stuff. I've been read for many times...but now...it's gone!PTSL show me the real life of people (don't judge a book by its cover)
Dmatriarch
read this a long time ago..cant remember what the story is..but 1 thing for sure, it is good..it's norhayati berahim..one of my malay favourite writer

^_^
Eiycha
Apr 14, 2009 Eiycha rated it really liked it
ni buku pertama yang membuatkan saya tertarik dengan menulisan yang penuh bersahaja. saya masih di tingkatan 2 pada waktu tu dan masih meminatinya smpai sekarang

Ogy Yusof
Ogy Yusof rated it liked it
Dec 09, 2013
Farhana
Farhana rated it it was amazing
Feb 26, 2013
Mai
Mai rated it really liked it
Jul 09, 2014
Shaharina
Shaharina rated it liked it
Feb 02, 2014
Suhailah
Suhailah rated it really liked it
Mar 18, 2014
Kucc _Aprilsnow
Kucc _Aprilsnow rated it really liked it
Aug 05, 2009
Lilacfla
Lilacfla rated it it was amazing
Apr 13, 2010
Nur Azirah
Nur Azirah rated it it was amazing
May 08, 2015
Lynn Nina
Lynn Nina rated it it was amazing
Sep 29, 2016
Salfarianti Ansenden
Salfarianti Ansenden rated it did not like it
Mar 06, 2016
Zarlina Ahmad
Zarlina Ahmad rated it it was amazing
Oct 07, 2013
« previous 1 3 4 5 6 7 8 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
  • Jaja & Din
  • Baju Melayu Hijau Serindit
  • Buatmu Kekasih
  • Wasilah Cinta Weera
  • Bicara Hati
  • Pergilah Sepi
  • Badai Semalam
  • Seteguh Fayqa
  • Yang terindah
  • 13 Jam A380
  • Kau yang Satu
  • Damai (3 Ceritera Dalam Sebuah)
829060
Novelist prolific writing since the age of 17, up to now has produced over 40 novels.
More about Norhayati Berahim...

Share This Book