Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Nama Beta Sultan Alauddin” as Want to Read:
Nama Beta Sultan Alauddin
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Nama Beta Sultan Alauddin

4.01  ·  Rating Details ·  171 Ratings  ·  23 Reviews
Untuk remaja, karya sejarah selalunya menjemu dan melelahkan. Tetapi novel ini tidak begitu. Naratif disampaikan dengan bersahaja, selalunya ada hiburan dan kelucuan, tetapi acap kali akan ditemukan nasihat dan pengajaran berguna. Tak ramai tahu Sultan Alauddin bukan sahaja tangkas menangkap penjenayah, di waktu kecilnya motivasi diri baginda sebagai insan berketokohan sud ...more
147 pages
Published 2007 by Aberdeen Books World
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Nama Beta Sultan Alauddin, please sign up.

Be the first to ask a question about Nama Beta Sultan Alauddin

Community Reviews

(showing 1-29 of 316)
filter  |  sort: default (?)  |  Rating Details
Ririn
"Andai undang-undang hanya ada di atas kertas dan dalam kitab-kitab sahaja, tidak dijalankan demi mendapat reda Allah, maka begitulah rosak binasa negeri bermaharajalela penyamun dan pencuri."

Ehhh...kejap jer dah habis. Tak puas baca. Nak tahu lagi apa yang jadi seterusnya...

Alangkah baiknya jika buku-buku sejarah ditulis sebegini. Santai, tetapi isinya tidak berkurang dari yang sepatutnya. Dan tidak jemu untuk kita terus menyelak lembaran demi lembaran sehingga ke halaman terakhir. Rasanya jika
...more
Naimalkalantani
May 03, 2016 Naimalkalantani rated it it was amazing  ·  review of another edition
Kisah di dalam buku ini ialah kisah Sultan Alauddin yang menjadi raja kira-kira umur 19 tahun. Kalau baca Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) kisahnya sama saja. Tetapi buku ini untuk bahan bacaan kanak-kanak aku kira. Dan lebih mudah untuk hadam. Walaupun masih mengekalkan bahasa istana dan bahasa klasik, masih mudah untuk faham ketimbang buku Sulalatus Salatin.

Ada beberapa perkataan yang aku sendiri tak faham juga; seperti apabila FT menulis mengenai cara pembuatan kereta lembu. Dan juga istil
...more
Dayat
Dec 24, 2008 Dayat rated it it was amazing
-Sejarah. Sekadar tarikh-tarikh, nama-nama, dan peristiwa?-
Satu lagi buku yang di dalam 'list most wanted' saya telah dapat saya miliki. Yosh...

Apabila disebut akan Sultan Alauddin antara yang terdetik di ruang legar minda saya adalah ketokohan yang mirip Khalifah Umar Ibnu Aziz kerana kisahnya yang terkenal menangkap penjenayah walaupun bergelar sultan.

Saya pernah terbaca Cerpen Sultan Alauddin (terlupa tajuknya) tulisan Faisal Tehrani yang tersiar di akhbar Mingguan Malaysia. Sungguh mengesank
...more
Al Waie
Aku beli buku ni kt pesta buku. Malam tu jugak aku baca sampai habis. Buku ni tak menjemukan tapi aku tak berpuas hati dengan pengakhiran cerita yg seolah-olah tergantung. Lalu, aku pergi semula ke pesta buku keesokan harinya untuk mengadu yg buku ni kemungkinan muka suratnya tak mencukupi. 109 muka surat. Semua stok kt gerai Dubook di pesta buku pun 109 muka surat maka tak boleh la nk kata buku ni tak cukup muka surat, kan? Konklusinya, kalau ada antara kalian yg memiliki buku ni dgn bilangan m ...more
Iman Danial Hakim
Sep 19, 2016 Iman Danial Hakim rated it it was amazing
Sebuah novel sejarah yang ringkas tetapi pada berisi.

Sultan Alauddin yang kita sering dengari kebanyakkannya berkisar ketangkasan beliau menumpaskan perompak.

Tetapi naskhah ini menawarkan sisi lain kehidupan beliau. Sejak kecil, Sultan Alauddin sudah memancarkan aura ketokohan.

Bahasa yang digunakan mudah. Naratifnya cukup bersahaja. Tetapi ada mesej dan pengajaran yang wajar kita jadikan pedoman.
Mohamad Faiz Bin Mohd Jamaluddin
Sultan Alauddin syahid diracun. Watak ini diangkat semula oleh penulis dalam novelnya Ketupat Cinta.

Selepas Sultan Alauddin ialah Sultan Mahmud. Bagindalah sultan Melaka terakhir sebelum Portugis datang menjajah.

Ada seorang lagi Sultan Mahmud iaitu di Johor yang mangkat dijulang. Baginda ialah sultan Johor terakhir daripada keturunan raja. Yang menggantikan baginda ialah Bendahara Tun Abdul Jalil.

Maka datanglah semacam satu badi apabila seseorang sultan di Melaka/Johor ini bernama Mahmud, bagind
...more
Zulzafry Zulkifly
Sep 09, 2016 Zulzafry Zulkifly rated it really liked it
aku ialah manusia yang benci untuk membaca novel sejarah. Komsas f4: Leftenan Adnan pun aku tak habiskan. Sebab aku tidak minat.

Namun dari penceritaan kisah ini, aku boleh terimanya. Satu cara pengolahan cerita yang wajar diambil oleh semua penulis novel sejarah. Santai, kemas dan diselitkan unsur humor.

Aku pun terfikir juga, jika naskhah ini dijadikan Komsas, mungkin lebih baik.
aimi
Aug 30, 2016 aimi rated it really liked it
Shelves: sejarah
Saya pernah membaca buku-buku FT sebelum ini, jadi saya memahami serba sedikit cara penulisan FT. Sperti biasa, FT tidak pernah mengecewakan.
Bukunya nipis, tapi penuh dengan ilmu.
Sependapat dengan teman-teman Goodreads yang lain, pelajaran sejarah pasti seronok dan mengujakan apabila ada guru seperti atuk^^
--
Buku ini menceritakan tentang riwayat sultan Alauddin a.k.a Raja Husain dari zaman remaja sehinggalah tamat riwayat baginda. Banyak hikmah yang boleh dipelajari dari riwayat hidup baginda.
Da
...more
Syaida Ilmuna
Apr 22, 2015 Syaida Ilmuna rated it really liked it
Walaupun naskhah ini nipis dan dari segi penulisannya yang lebih mengkhususkan kepada kanak-kanak, saya yang berumur awal 20an amat meminati karya Faisal yang ini. Sungguhpun Nama Beta Sultan Alauddin tidak sehebat karya 1515, tetapi mesej dan fakta sejarah yang dibawanya begitu berharga.

Kisah Sultan Alauddin yang dikatakan antara kisah dan sejarahnya yang agak misteri benar-benar mengembalikan kepercayaan saya bahawa suatu masa nanti pasti akan didatangkan juga pemerintah sebaik dia. Disamakan
...more
Abdul Hakim Abdul Basir
May 07, 2016 Abdul Hakim Abdul Basir rated it it was amazing
Shelves: faisal-tehrani
Mereka yang ketinggalan memiliki Nama Beta Sultan Alauddin (NBSA) yang pertama kali terbit 9 tahun dahulu, tentu gembira kerana ia dicetak kembali oleh Dubook.

Namun, ingin dikhabarkan bahawa kegembiraan itu mungkin tidak lama apabila mendapati edisi Dubook 2016 itu tergantung ceritanya, tidak tamat.

Dibandingkan dengan edisi Aberdeen 2007, terdapat 5 bab lagi yang sepatutnya hadir untuk memberikan penamat yang sewajarnya kepada cerita tersebut.

Tidak pasti adakah ini disengajakan atau cuma berlaku
...more
Welma La'anda
Jan 19, 2010 Welma La'anda rated it really liked it
Tahun ini adalah tahun baca-baca buku Faisal Tehrani sekaligus melambakkan perkongsian hasil baca-baca itu di blog ini. Saya mulakan dahulu dengan buku Nama Beta Sultan Alauddin. Ia dipilih kerana menurut dari pemerhatian kasar, jelas kelihatan buku ini paling nipis berbanding yang lain.

Mungkin sudah diajar sejak mengenali karya beliau Kerana Manisnya Epal, saya sentiasa yakin yang saya akan mendapat sesuatu melalui tulisannya. Selalu sahaja karya beliau membuatkan saya kagum lalu tercetus sema
...more
Irfan Fahmi
May 28, 2016 Irfan Fahmi rated it really liked it
Walaupun buku ni sangat ringkas, gaya bahasa klasik yang digunakan sangat menarik. Memang sesuai untuk dijadikan bahan bacaan anak-anak di sekolah rendah.

Best sebab banyak cerita tentang zaman Sultan Mansur Syah dan Sultan Alauddin Riayat Shah yang kita jarang-jarang dengar dan penyampaian dalam bentuk penceritaan dengan bersahaja
Khair Zawawi
Aug 10, 2016 Khair Zawawi rated it it was amazing  ·  review of another edition
Bahasa yang mudah difaham, dihadam dan sempoi. Tidak berat walaupun mengandungi unsur klasik dan memang, sebab berlatar belakang kisah zaman kegemilangan Melaka.

Teknik penceritaan yang bagus.

Terima kasih DuBook Press sudi cetak semula.

Saya pasti beri anak-anak, keturunan saya baca kelak.
Aken Sipadan
Jun 15, 2016 Aken Sipadan rated it really liked it  ·  review of another edition
Buku ni patut gua pass kepada anak sepupu gua kelak. Sedap.
Nuraina Akmal
May 19, 2016 Nuraina Akmal rated it it was amazing
Sangat menarik dan memberi kesan, tetapi kenapa pengakhiran buku ini seperti tergantung ? (Buku yang aku baca ini versi Dubook Press)
Aina Dayana Hilmi
Oct 27, 2008 Aina Dayana Hilmi rated it really liked it
Shelves: faisal-tehrani
olahan cerita sejarah yg menarik untuk dibaca oleh kanak-kanak. sepupu-sepupu kecil saya juga suka baca cerita ini. keperibadian Sultan Alauddin wajar dicontohi oleh pemimpin dan kisahnya boleh mempengaruhi anak-anak untuk berbuat baik serta menjadi orang yang bijak. walaupun terdapat tokok tambah dalam cerita ini, tetapi unsur-unsur tersebut tidak mencacatkan cerita. tertarik sekali dengan teka-teki yang diberi oleh tok guru Nuh Ha Mim :)
Exavidreader
Oct 19, 2008 Exavidreader rated it it was amazing
Percubaan yang cukup baik untuk meningkatkan pengetahuan anak muda terhadap sejarah. Aku harap akan ada lebih banyak buku seperti ini diterbitkan. Sesuatu yang paling sukar untuk seorang penulis menulis novel bertemakan sejarah ialah hasil penyelidikan yang teliti dan rapi. Namun, berdasarkan karya-karyanya yang aku baca selama ini, apabila memperkatakan tentang penyelidikan yang teliti, Faisal Tehrani tidak mengecewakan pembacanya.
Faaizz d zul
Dec 23, 2013 Faaizz d zul rated it really liked it
pengkisahan santai FT yang mengangkat watak adiwira lokal iaitu Sultan Alaudin.

novel ini kaya dengan perjalanan baginda yang bukan sekadar sultan yang me-rakyat di waktu malam, bertemu marhaen miskin dan fakir, menentang penjenayah, malah mengangkat kewibawaan umat pemerintah di suatu ketika dahulu untuk layak menjadi ketua agama di empayar mereka.

satu tamparan realiti.
Lina Kama
Mar 09, 2011 Lina Kama rated it liked it
Shelves: fiction, history
Untuk pembacaan anak2 jika dilihat dari konteks pengajaran sememangnya bagus. Jika dilihat dari segi penggunaan beberapa perkataan yang jarang didengar kanak2 mungkin agak berat bagi mereka. Lebih sesuai dibaca oleh ibu bapa untuk anak2nya. mungkin.
Aini
Aug 03, 2013 Aini rated it liked it
kisah dia best. cuma aku sedit terganggu bila ada budak2 kacau atuk diorg bercerita. mungkin gaya penulisan yg mcm ni sesuai utk bdk skolah menengah atau kanak2 sebab ia sgt hmpir dgn mereka.
Idamandarin Azhar
Sep 28, 2009 Idamandarin Azhar rated it it was amazing
Shelves: faisal-tehrani
Jangan sesekali menilai sesebuah buku sebelum membacanya terlebih dahulu. Walaupun nipis, tetapi sarat dengan cerita sejarah yang cukup membuatkan otak saya gembira :)
Fadil
Apr 17, 2010 Fadil rated it it was amazing
Sebuah Novel Remaja yang cukup segar dan membuahkan nilai kesedaran terhadap sejarah dan karektor murni.
Izzatil Arshad
buku yg plg sy suka..walaupun nipis je.. =)
Nyimas Sharima
Nyimas Sharima marked it as to-read
Sep 26, 2016
Ku Nurasyiqin
Ku Nurasyiqin marked it as to-read
Sep 24, 2016
Hafizah
Hafizah marked it as to-read
Sep 15, 2016
Dwi Indah
Dwi Indah marked it as to-read
Sep 06, 2016
Akif Irfan
Akif Irfan marked it as to-read
Sep 06, 2016
zeel
zeel added it
Sep 06, 2016
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
  • Imam
  • Salina
  • Naratif Ogonshoto
  • Rindu Bau Pohon Tin (Travelog Tarbiah)
  • Travelog Dakwah: Meniti Hari Esok
  • Keluarga Gerilya: Kisah Keluarga Manusia dalam Tiga Hari-Tiga Malam
  • D.U.B.L.I.N.
  • Ranjau Sepanjang Jalan
  • Mandat[O]Ri
  • Kembara Sastera Nisah Haron : United Kingdom & Dublin
  • Syed Mokhtar Albukhary: A Biography
  • Natrah: Cinta, Rusuhan, Air Mata
  • Seorang Tua di Kaki Gunung
  • Salahudin Ayubi: Penakluk Jerusalem
  • Anak Mat Lela Gila
513758
Dr Mohd Faizal Musa adalah penerima Anugerah Seni Negara 2006 oleh kerajaan Malaysia dan Tokoh Penulis Muda Negeri Melaka 2009 oleh Kerajaan Negeri Melaka. Beliau dikenali sebagai Faisal Tehrani.

Faisal Tehrani adalah lulusan Ijazah Sarjana Muda Syariah-Politik dari Universiti Malaya (1998), Ijazah Sarjana Sastera dari Universiti Sains Malaysia (2000), Doktor Falsafah dari Universiti Kebangsaan Mal
...more
More about Faisal Tehrani...

Share This Book