Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Detektif Indigo” as Want to Read:
Detektif Indigo
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Detektif Indigo (Siri Detektif Indigo #1)

4.23  ·  Rating Details ·  346 Ratings  ·  25 Reviews
Detektif Indigo
Mereka super.
IQ luar biasa dan deria keenam menjadikan mereka detektif indigo.
Cheng-chung yang hafiz, Faruk "Si Tahukah Anda" dan
Mihrimah pakar sains forensik si perawan tembun
dianugerah kuasa telepati---pelengkap radas saintifik.
Bersama-sama Ruzbihan yang tajam deria baunya, Zaitun si ahli kimia
dan Isamu Nakamura yang mahir entomologi, mereka menyelesaikan
k
...more
Paperback, 3rd edition (2005 - 2009), 188 pages
Published 2009 by Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd (first published June 15th 2005)

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Detektif Indigo, please sign up.

Be the first to ask a question about Detektif Indigo

Community Reviews

(showing 1-30)
filter  |  sort: default (?)  |  Rating Details
Naim AlKalantani
Apr 23, 2015 Naim AlKalantani rated it really liked it
Walaupun nampak novel ini ringan, dan fiksyen. Tetapi aku mendapati satu nilai yang baik yang diutarakan oleh Faisal Tehrani.

Remaja, bukan semua remaja budak picisan. Kita sering dimomok-momokkan bahawa 'orang tua makan garam dahulu'. Tapi pepatah itu tidak valid bagi semua perkara.
Hanyff Fuad
May 25, 2008 Hanyff Fuad rated it really liked it
Recommends it for: the youngsters
Sesuai untuk anak remaja yang mencari-cari arah kehidupan, agar tak terbawa-bawa dengan hedonisme yang menular di jagat raya. Agar terus berjati diri dengan haluan yang teguh dan iman yang utuh.
TemBOOK Malaya
Jan 16, 2017 TemBOOK Malaya rated it liked it
Shelves: bookshelf-1
karya yang santai dengan membawa mesej tentang adab dan akhlaq dalam keilmuan,persahabatan remaja,pendidikan dalam mengasah bakat pelajar dan nilai-nilai keislaman.

bahasa yang mudah dan membawa bahasa sains secara ringan.karya yang bagus untuk pembacaan santai
-AM-
Welma La'anda
Dec 23, 2008 Welma La'anda rated it really liked it
Ulasan penuh di Detektif Indigo + Detektif Indigo Kembali

Detektif Indigo merupakan pemenang kedua Pertandingan Novel Remaja anjuran Kumpulan Utusan dan diterbitkan pada tahun 2005. Ia diulang cetak semula pada tahun 2006.

Jikalau anda membaca Detektif Indigo kemudian disusuli Detektif Indigo Kembali, mungkin anda akan seperti saya menganggap Detektif Indigo adalah novel pengenalan; watak-watak yang terlibat, apa kelebihan mereka, apa karakter mereka, mereka bersekolah di mana, apa konsep pembelaj
...more
Shafiq Azli
Feb 26, 2013 Shafiq Azli rated it it was amazing
ovel ini menolak sikap Melayusentrik sebaliknya membawa impak kesejagatan yang melenyapkan sempadan bangsa, budaya dan politik melalui watak enam remaja indigo. Detektif Indigo (DI) dinilai oleh panel hakim sebagai karya yang bukan sahaja menaikkan martabat remaja Islam, tetapi menunjukkan juga bahawa remaja juga dapat memberi sumbangan ke arah kedaulatan ummah." - Mingguan Malaysia 29 Mei 2005

Bagi saya, inilah jawapan Faisal Tehrani kepada fenomena Harry Potter (HP) yang kini melanda seluruh du
...more
Aina Dayana Hilmi
Aug 20, 2008 Aina Dayana Hilmi rated it it was amazing
Recommends it for: all
Recommended to Aina Dayana by: me myself ;) terjumpa di MPH
buku ini menarik! berpengetahuan. bagus andainya ia satu kenyataan :) anak-anak genius ini menjadi aset bg umat islam. ala-ala cerita fantasi harry potter tetapi ideanya ditampilkan lebih segar dan islamik. sesuai untuk kanak-kanak dan remaja. bagus juga jika ada kebolehan telepati seperti cheng chung dan rakan2 ;) apapun setiap satu yang dijadikan Allah ada hikmahnya yang tersendiri :)

detektif indigo sebenarnya merujuk kepada anak-anak genius yang ditempatkan dan belajar di sebuah sekolah (yang
...more
Iman Danial Hakim
Aug 26, 2016 Iman Danial Hakim rated it really liked it
Walaupun aku mula membaca Siri Detektif Indigo ini dengan novel yang ketiga (tak ingat tajuk), tetapi tiada masalah besar dalam menghubungkan jalan cerita antara novel. Setiap siri kukuh dengan kekuatan tersendiri lewat plot penceritaan, watak dan perwatakan juga mesej yang cuba disampaikan.

Remaja indigo mungkin asing dalam konteks perbincangan tanah air, tetapi di sebelah barat masyarakatnya sudah hangat berbahas malah mengambil inisiatif menubuhkan institusi-institusi yang melatih, menjaga, me
...more
Juliana Es
Nov 22, 2007 Juliana Es rated it it was amazing
Recommends it for: peminat Harry Potter
Satu alternatif unik kepada Harry Potter.

Novel ini bukanlah bertujuan mengisi kekosongan Harry Potter setelah buku ketujuhnya. Sebaliknya penulis menghidangkan bacaan untuk remaja yang lebih Islamik sifatnya, dan lebih berpijak di bumi nyata.

Jika Harry Potter menampilkan latar belakang fantasi magis, Detektif Indigo pula datang dari arah yang bertentangan sama sekali. Memanglah kedua-duanya fiksyen, tetapi FT menggunakan pendekatan yang berbeza dari JK Rowling. Latar belakang kisah Detektif Ind
...more
Kenanga Irwarna
Aug 18, 2011 Kenanga Irwarna rated it it was amazing
saya suka buku ini dan terasa puas membacanya...tapi yang x puas tu bila saya belum dapat baca sambungan cerita tersebut iaitu detektif indigo kembali dan Siri Detektif Indigo: Ikan Fugu, Lukisan & Jimson...dan saya tertanya-tanya siri cerita ini yang ketiga..ada beberapa orang yang tidak puas dan kecewa akan cerita tersebut...saya ingin membacanya..saya nak tahu apa salah silapnya..tapi sayang sampai sekarang saya belum dapat baca..sudah 4tahun...maklumlah, saya terlalu sibuk..
anahashim
Jan 31, 2012 anahashim rated it really liked it
Perkara baru yang dipelajari dari Detektif Indigo:

ESP-extra sensory Perception

IQ-Intelectual Quality

Sekaiju no hitobito ga heiwa o negate imasu - manusia seluruhnya mahukan keamanan

chen-chung-iman sejati

Ubat larangan indigo-ritalin,dexedrin,cylert,tofranil,norpamin,prozac,dan paxil

pelukis agung dunia,Rembrandt -hasilkan lukisan Saskia Flora,anak permpuannya yang mati akibat tibi pada 1642.Ia di Rusia

fallujah:Satu bandar di Iraq tidak jauh dari Baghdad.

Tak Bai:Satu Bandar di selatan Thailand.

TAHU
...more
Robin
Jul 24, 2009 Robin rated it it was amazing
Shelves: buku-melayu
Ini buku kedua Faisal Tehrani yang saya baca selepas Manikam Kalbu. Ya, semua pasal penangan kipas-susah-mati Faisal Tehrani di Goodreads ni (ehem). Terus-terang, saya memang enjoy baca Detektif Indigo ni, siap promote kat adik lagi. Yang bagusnya, sepupu saya ada Detektif Indigo Kembali, jadi kitorang bertukar-tukar buku lah.

Mula-mula baca buku ni kena bersabar sikit.. kerana banyak watak-watak yang di'campak' pada pembaca, naik pening dibuatnya, tapi akhirnya watak-watak tu tidak ada kepenting
...more
Ben Mohammed
May 04, 2016 Ben Mohammed rated it liked it
Terdapat tiga siri Detektif Indigo bermula dengan self-titled, diikuti siri #2: Ikan Fugu, Lukisan & Jimson dan siri #3: Detektif Indigo Kembali. Membaca novel ini mengingatkan saya pengalaman di bangku sekolah membaca siri penyiasatan seperti Anak-Anak Hadi (The Hardy Boys), Siti Salma (Nancy Drew) dan karya popular Enid Blyton, Lima Sekawan (The Famous Five). Apa yang berbeza hanyalah watak-watak di dalam Detektif Indigo mempunyai kuasa (deria keenam) seperti kebolehan telepati dan bagaima ...more
Muhammad Adib
May 09, 2016 Muhammad Adib rated it it was amazing
Bagi aku, karya awalan Faisal Tehrani ini sangat tidak mengecewakan. Menggunakan Bahasa Melayu yang sedikit tinggi tapi mudah difahami, sesuai dibaca oleh seisi keluarga.

Banyak juga isu sensitif yang diutarakan dalam naskhah ini, tapi persetankan semua itu. Jika engkau membaca dengan hati dan jiwa, pasti tiada masalah. Namun jika engkau baca dengan emosi dan kebodohan, pasti ianya menjadi viral sepantas kilat.

Untuk yang baru hendak berjinak dengan karya Faisal Tehrani, buku Detektif Indigo ini s
...more
Shahril.ishak
Mar 04, 2011 Shahril.ishak rated it it was amazing
Novel faisal tehrani yang kedua saya baca selepas 'Tunggu Teduh Dulu'.Asalnya mahu dihadiahkan buat adik lelaki saya supaya disemai minat membaca, akhirnya saya yang tertarik. Maaf adik, abang bawak buku ini....Meanrik mengenai buku ini ialah penampilan anak muda dari perkampungan nelayan yang mana memilki IQ dan tahap kepintaran yang tinggi dengan didikan agama yang kukuh. Bergabung dengan rakan-rakan dengan IQ pada tahap yang setara di persekitaran baharu, persahabatan dan persaudaraan menjadi ...more
Exavidreader
Oct 18, 2008 Exavidreader rated it it was amazing
Sangat sesuai untuk semua golongan (bukan semua karya Faisal Tehrani sesuai dibaca untuk budak-budak). Menarik juga apabila mengetahui kemungkinan ada golongan yang mempunyai keupayaan istimewa. Meskipun mungkin tidak sehebat karya-karya misteri yang pernah diterbitkan, latarnya yang unik memberi keistimewaan pada karya ini.
Siti Salha
Jan 11, 2011 Siti Salha rated it it was amazing
Shelves: malay, hsku
Tahukah anda, semut mengeliat setiap kali bangun daripada tidur. Secara purata manusia bermimpi sebanyak 1460 kali dalam setahun. Gajah ialah mamalia yang tidak boleh melompat. - Tak tahu info ni betul ke tak, hehe.

Novel ni seronok dan best. Tak sabar nak baca Detektif Indigo Kembali dan Detektif Indigo: Ikan Fugu, Lukisan & Jimson.
Azzan Aznan
Jan 10, 2017 Azzan Aznan rated it liked it
Konsep penceritaannya cukup ringan dan mudah, sesuai untuk dibaca oleh para remaja khususnya.

Mesejnya juga jelas, mengangkat kembali peranan remaja dalam menyelesaikan isu isu masyarakat. Remaja seharusnya dipandang 'budak mentah', bahkan remajalah pemegang obor Ashabul Kahfi.

Qiling Liang
Jan 05, 2013 Qiling Liang rated it really liked it
Shelves: malay-fiction
Borrowed this from school library long ago! Good times!
mohamad ridzuan
Nov 12, 2009 mohamad ridzuan rated it it was amazing
Hati itu ada hubungan dan ikatannya.Lebih-lebih lagi hubungan atas dasar sebuah keimanan, demi mencari damai dalam kehidupan.
Begitu jua dengan hati pejuang dan pengembara.
khalifah
May 20, 2011 khalifah rated it really liked it
sangat suka! olahan masa depan dalam detektif indigo sangat menarik. andai saja lakaran minda faisal tehrani ini menjadi kenyataan..
aidanharima
Mar 17, 2013 aidanharima rated it it was amazing
Shelves: buku-pinjam
pinjam buku ni kat library upsi.

walaupun untuk bacaan santai, tapi kita dapat ilmu. alangkah bagusnya kalau dapat berjumpa dengan kanak-kanak indigo.
Raja Ariff
Jan 01, 2011 Raja Ariff rated it it was amazing
Multi-racial Muslim geniuses to save the day
Nurul
May 04, 2013 Nurul rated it it was amazing
saya baca buku ni bertahun-tahun dulu tp ingat sampai sekarang. ada sambungan x buku ni?
Bashir IbnDzul
Mar 18, 2009 Bashir IbnDzul rated it really liked it
Pinjam je.
Anch0r
Anch0r rated it it was amazing
Apr 26, 2011
myra
myra rated it it was amazing
Nov 22, 2012
Mohammad Iskandar
Mohammad Iskandar rated it it was amazing
Jun 12, 2012
Nasir
Nasir rated it liked it
Oct 07, 2009
Nurul Adila
Nurul Adila rated it it was amazing
May 30, 2010
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
  • Imam
  • Surat Ungu untuk Nuha
  • Isabella
  • Aku Terima Nikahnya 2: Bercinta Sampai Ke Syurga
  • Pei Pan
  • Salina
  • Salju Sakinah
  • Travelog Dakwah: Meniti Hari Esok
  • Rooftop Rant
  • Nota Hati Seorang Lelaki
513758
Dr Mohd Faizal Musa adalah penerima Anugerah Seni Negara 2006 oleh kerajaan Malaysia dan Tokoh Penulis Muda Negeri Melaka 2009 oleh Kerajaan Negeri Melaka. Beliau dikenali sebagai Faisal Tehrani.

Faisal Tehrani adalah lulusan Ijazah Sarjana Muda Syariah-Politik dari Universiti Malaya (1998), Ijazah Sarjana Sastera dari Universiti Sains Malaysia (2000), Doktor Falsafah dari Universiti Kebangsaan Mal
...more
More about Faisal Tehrani...

Other Books in the Series

Siri Detektif Indigo (3 books)
  • Ikan Fugu , Lukisan & Jimson
  • Detektif Indigo Kembali

Share This Book