Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Fobia Kumpulan Cerpen” as Want to Read:
Fobia Kumpulan Cerpen
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Fobia Kumpulan Cerpen

2.94  ·  Rating Details ·  48 Ratings  ·  21 Reviews
Sejauh manakah anda mampu berhadapan dengan mimpi paling ngeri? Apakah yang sanggup anda lakukan untuk menghapuskan perkara yang paling ditakuti?

Selami 16 kisah pendek yang membongkar antara sisi tergelap dalam perasaan manusia, FOBIA. Zaman kanak-kanak yang gelap, pengalaman ngeri di hospital, menjadi saksi tragedi pembunuhan, dan pelbagai lagi cerita gentar dan debar dim
...more
Paperback, 282 pages
Published September 2013 by Roman
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Fobia Kumpulan Cerpen, please sign up.

Be the first to ask a question about Fobia Kumpulan Cerpen

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

(showing 1-30)
filter  |  sort: default (?)  |  Rating Details
Fadzli Jamaludin
Nov 16, 2013 Fadzli Jamaludin rated it liked it
Shelves: misi-2013
Aku suka covernya..sedikit kelainan & UNIK!!! Inilah DOODLES...
Semuanya ada 16 cerpen yang terkandung dalam novel FOBIA ini...ada nama2 besar seperti Attokz Dikulgai, Muhammad Fatrim, Dayang Noor & Faizal Sulaiman & kebanyakkan yg lain adalah nama2 baru...

Malangnya permulaan cerpen,Permainan... aku tertanya2 apa perkaitan dengan FOBIA..tetiba si ayah mengamuk membunuh isteri & anak perempuannya...gara2 permainan zombie...bukan itu sahaja, penamat cerpen untuk novel ini Keris Si I
...more
Fairuz
Jan 24, 2014 Fairuz rated it it was ok
Berdasarkan takrifan Kamus Dewan, fobia membawa maksud ketakutan yang amat sangat akan sesuatu. Pada tafsiran aku hanya beberapa cerpen sahaja yang menjurus kepada fobia. Manakala selebihnya buat aku tertanya-tanya apakah ini trauma atau sebenarnya paranoid?
Hajar
Jul 26, 2014 Hajar rated it liked it
Shelves: koleksi-peribadi
27-07-2014:

Fobia; sejenis penyakit yang dipengaruhi oleh pemikiran manusia berdasarkan pengalaman buruk yang dialami dan kemudian bawa pengaruh yang sangat kuat dalam kehidupan seharian. - m/s96; Telefon Berbunyi - Hidayatus

Ya, memang betul. Macam dalam kisah Telefon Berbunyi ni pun watak pelakunya ada rasa fobia terhadap ayam. Ye, AYAM. Bunyi macam kelakar tapi itulah hakikatnya. :)

Memang banyak variasi fobia yang digambarkan dalam kumpulan cerpen ni. Ada kisah fobia saksi pembunuhan, fobia ber
...more
Syaihan Syafiq
Jan 30, 2014 Syaihan Syafiq rated it it was ok
Hanya cerpen dari Dayang Noor yang benar-benar terasa dekat dengan komposisi dan tema fobia yang ditunjangkan. Selebihnya bagi aku biasa-biasa sahaja, bagaikan terlalu mencuba.
Gobokairina
Apr 10, 2014 Gobokairina rated it liked it
Shelves: koleksi-ga
Sebenarnya aku tak sukakan cover. Ya, aku suka doodles tapi aku tak suka doodles sebegini. Bukankah doodles [pada hematku] sepatutnya comel-comel belaka?

Abaikan, ini bukan review..cuma my personal preference hahaha :P

Full review: 11/04/2014

Setelah baca beberapa ulasan di GR, aku memang tak letak apa-apa expectation untuk buku ni. Padaku, ada beberapa cerpen yang berjaya menaikkan rasa fobia dalam diri, dan selebihnya biasa-biasa saja.

Aku suka dengan variasi yang ingin ditonjolkan – ada yang fob
...more
Syukri Mohtar
Nov 02, 2013 Syukri Mohtar rated it liked it
Shelves: owned
Cerpen Fobia dari Roman. Memuatkan 16 cerpen tentang fobia yang dialami oleh manusia. Dalam 16 cerpen terdapat beberapa cerpen yang aku rasakan terbaik dan seronok bila aku baca.

Komplot karya Dayang Noor
Bilik F-0131-4 karya Faizal Sulaiman
Aku Bersamamu karya Muhammad Fatrim
Mencari Akhir karya Orkid
Makna Hidup karya Maimun Abdullah Hadi
Keras karya Nurhayati Ishak

Dalam banyak cerpen yang terbaik, aku paling suka Mencari Akhir dan Makna Hidup. Kedua-dua cerpen ini mengisahkan tentang kehidupan pasa
...more
Web Sutera
Feb 02, 2014 Web Sutera rated it liked it
Ada cerita yang bagus dan mencapai matlamat. Ada yang kurang, malah saya tidak memahaminya dan tidak mencapai matlamat kisah fobia.

Namun, tahniah untuk semua penulis yang terlibat. Banyak yang perlu diperbaiki.
Moby F.
Jan 29, 2014 Moby F. rated it it was ok
Potion 'fobia' tidak cukup. Atau mungkin juga saya terlalu mengharap. Ada dua yang saya suka -- Senja Oh Senja (saya selalu gemar dengan idea penulis ini) dan Makna Hidup (jalan cerita yang sungguh biasa tapi saya suka gaya penulis bercerita).

Entah kenapa tiba-tiba ada watak Azhar dalam Bilik F-0131-4.

(dan ia sepatutnya 'turquoise' dan bukan 'torquiose')

Hikaoru
Oct 12, 2014 Hikaoru rated it really liked it
Shelves: fiction
Fear, according to the Longman Dictionary of Contemporary English is a strong unreasonable fear of something. It seems that most fears are only reasonable to the one experiencing them.

The review is going to be just super short comments on each story. Thanks so much Sabil (le lovely roomie) who lent me this book.

1. Permainan- Scary and cool.

2. Patung- The scientific explanation for the night terror just kills it. :/

3. Senja Oh Senja- My head hurts. Its like Freddy Krueger played with a time turne
...more
Arshad Adam
Dec 27, 2013 Arshad Adam rated it liked it
Bought the book because of the cover, so yes I judged this book by its cover. Some stories are nicely written and narrated, while some are not. Fobia, as the title suggests is a collection of short stories that takes FOBIA as its theme. While some writers achieved that in their stories, some did not. Nonetheless, it is actually worth judging it by its cover.
Ainur
Rasa macam nak komen each cerpen. Tapi rasa macam malas.

Overall, idea each story tu menarik. Tapi macam tak cukup power lagi. Ada certain tu rasa macam tengah baca essay budak sekolah.

Ada satu dua cerita bagi aku goosebumps. (Aku rasa aku memang jenis tak boleh baca cerita seram yang ada entiti pelik-pelik ni)

Fav aku: Komplot by Dayang Noor.
Faizal
Nov 17, 2013 Faizal rated it liked it
Paling gemar dengan Senja oh Senja. Azrin Fauzi tak pernah mengecewakan. Komplot, Musuh yang Nyata, Mencari Akhir dan Makna Hidup.
Farah Husain
Oct 24, 2013 Farah Husain rated it liked it
interesting..
Wan
Mar 19, 2014 Wan rated it liked it
Teruja pertama kali membeli buku dari Roman. Buku cerpen yang mengangkat tema FOBIA. Sangkaan sedikit tersasar ketika membaca cerpen pertama dalam senarai kandungan. Sama sekali lari dari landasan yang sepatutnya. Bukan itu sahaja, ada beberapa cerpen yang tidak menepati tema. Yang lain bagus. Yang paling menarik adalah cerpen tulisan brader Faizal Sulaiman iaitu Bilik F-0131-4 yang menceritakan tentang 'Claustrophobia'. Apa pun, satu percubaan yang bagus. Boleh diperbaiki lagi. Dari segi ...more
Nur Ainn
Jan 29, 2014 Nur Ainn rated it liked it
Shelves: novelku
x smua cerpen dlm ni menepati isihati aku,ada yg kurng phm jln critenya,ada yg blh dihadam dgn baik,ada yg x capai tahap fobia buatku,ada yg mndtgkn fobia lps mmbacanya...karya siapakah yg menepati dan tidk menepati rasa hati ini??biarlh aku saja yg tau..
Zetty Khairunisa
Jul 03, 2015 Zetty Khairunisa rated it it was ok
Shelves: roman-buku
Ini je ke??? Hampir tiada identiti pembacaan alternatif dalam karya ini. Watak remaja yang bersepah dalam setiap cerpen tak mengundang fobia dewasa. Romanbuku? Yelah,takkan nak sama dengan Fixi dan Lejen.
Farrah
Apr 08, 2014 Farrah rated it it was ok
Shelves: roman
Kumpulan cerpen ni best tapi ada sesetengah cerita tak faham sangat mungkin imaginasi aku ni yang tak boleh nak bayangkan apa penulis nak sampaikan... apa pun tak spoil... best... jangan FOBIA nak baca sudah hoho
Mardhiah
Mardhiah rated it liked it
Jun 01, 2016
Shafaza Zara
Shafaza Zara rated it liked it
Mar 21, 2014
Farra Wahida
Farra Wahida rated it it was amazing
Dec 15, 2014
Nadhirah
Nadhirah rated it really liked it
Mar 29, 2014
Mashafiza
Mashafiza rated it did not like it
Nov 16, 2014
Sabrina N
Sabrina N rated it liked it
Mar 28, 2016
Adrianz
Adrianz rated it really liked it
Mar 08, 2014
Diyanah
Diyanah rated it really liked it
Mar 07, 2016
Nur Shuhada
Nur Shuhada rated it it was ok
Feb 14, 2015
Isya98
Isya98 rated it liked it
Nov 23, 2013
Moon
Moon rated it it was ok
Jun 15, 2015
Lisa
Lisa rated it it was amazing
Oct 23, 2014
« previous 1 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »

Share This Book