Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Amir Minah Macho” as Want to Read:
Amir Minah Macho
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Amir Minah Macho

3.6  ·  Rating Details ·  63 Ratings  ·  9 Reviews
SUATU hari, kereta katak Ariel rosak di tengah jalan. Seorang mekanik datang untuk membantu. Mekanik ni nampak lain daripada yang lain. Bersarung tangan, berkulit cantik dan bertopi baseball. Tiba-tiba Ariel rasa suka pada mekanik ni. Eh, takkan aku boleh suka kaum sejenis pulak?! Mula-mula bertentang mata dengan tuan punya kereta katak ni…

Amir terpegun. Handsome gila! Adu
...more
Paperback, 480 pages
Published November 15th 2012 by Alaf21
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Amir Minah Macho, please sign up.

Be the first to ask a question about Amir Minah Macho

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

(showing 1-30)
filter  |  sort: default (?)  |  Rating Details
Ririn
Jan 16, 2016 Ririn rated it liked it
2.75 bintang

Sebuah novel yang ada pengisian. Banyak ilmu-ilmu dan info-info menarik yang penulis masukkan, sebagai perkongsian dengan pembacanya.

Cuma, saya agak kurang tertarik dengan pendekatan yang digunakan bila penulis sering membanding-bandingkan perihal Amira (Amir) yang berperwatakan kasar (sesuai dengan imej tomboi dan kerjanya sebagai mekanik, dan yang pastinya tidak bertudung) dengan wanita-wanita muslimah yang bertudung tapi masih tidak begitu menjaga perilaku. Hal ini memang seringka
...more
kuzzeen
Jan 22, 2014 kuzzeen rated it did not like it
Shelves: read-2013, library
p/s : Selamat dihadiahkan untuk kegunaan Perbadanan Perpustakaan Awam pada 6.10.2013.....:)

Ada cerita, ada rasa, cuma kurang tersentuh jiwanya.

Mungkin sebab tu aku kurang menggemari slot 'Mutiara Hati' dari seberang. Sepatutnya cerita perlu dinoktahkan, tapi masih bersambung dengan babak yang meleret-leret. Hilang fokus. Sudahnya ambil remote, terus off.

"less is more"...kan?

Intan  Musa
Dec 26, 2012 Intan Musa rated it really liked it
Amira Batrisyah adalah seorang gadis tomboi yang berkerja sebagai seorang mekanik. Dia sangat menyayangi ibunya, Mak Milah tapi, saban hari dia akan bertelagah dengan Mak Milah. Suatu hari, dia telah ditugaskan untuk membaiki kereta seorang pemuda bernama Ariel Iskandar. Mereka jatuh cinta tapi cinta mereka dihalang oleh ibu Ariel. Amira pula telah ditunangkan dengan Mail oleh Mak Milah. Kedua-dua Ariel dan Mail sangat baik dan sangat menyintai Amira walaupun dia tidak sempurna dipandangan orang ...more
Nisa
Feb 24, 2013 Nisa rated it really liked it
Tak sangka pulak nisa, novel ni sebenarnya sebuah novel Islamik...sarat dengan hadis, terjemaah ayat Al Quran dan taskirah yang bermanfaat untuk pembaca jadikan pedoman.

Ariel dan Amir bertemu di tepi jalan kerana kereta katak Ariel rosak dan Amir si mekanik cuba membaiki. Pertemuan itu, menumbuh rasa cinta di hati Amir..tapi di pendamkan sahaja..Begitu juga dengan Ariel..tetapi cuba ditidakkan perasaan cinta songsang itu..

Pertemuan demi pertemuan membongkarkan rahsia Amir..Ariel berusaha mendeka
...more
Sha Mslvoe ♥♥♥
Nov 26, 2012 Sha Mslvoe ♥♥♥ rated it really liked it
Shelves: malay-novels


Cerita yang penuh dengan unsur² keinsafan dan pengajaran yang harus kita berjaga² dalam menjalani kehidupan sebagai seorang Islam.

Saya akui logo Halal itu saya tidak titikberatkan sangat. Sebab saya fikir, saya hanya makan seafood sahaja. Rasa terpukul bila membaca buku ini.

Berbagai reaksi bila membaca - mengucap, gelak kecil, terhibur, tergamam, sedih, marah, insaf.. lengkap segala perencah didalam cerita ini.

Amira yang telah dijodohkan dengan rakan sekampung, Mail menyintai Ariel sewaktu men
...more
Nurina Feeza
Aug 01, 2015 Nurina Feeza rated it really liked it
Novel Kak Ummu Wafa di dah lama habis baca, cuma tak dan nak review je..huhu..

Cerita yang sangat2 best..penuh dengan pengajaran..suka gelagat Mira yang sempoi.. tapi rasa sedih sangat bila keluarga dia fikir dia dah meninggal dunia sedangkan dia hilang ingatan.. Kuasa ALLAH, akhirnya dia dipertemukan semula dengan abang kembarnya (tak ingat nama).. yang bestnya, dia bertunang dengan kekasihnya..syukur alhamdulillah, jodoh mereka panjang..
Nuur
Jun 05, 2013 Nuur rated it liked it
kelakar dan banyak nasihat berguna di dalamnya..
WaNie Jud
Feb 08, 2016 WaNie Jud rated it did not like it
maaf...tp sumpah sy xle go on...xle masuk laa...adoiii...
Bettyvoom22
Bettyvoom22 rated it really liked it
Dec 01, 2013
Amira
Amira rated it it was amazing
Sep 05, 2013
Fia Safia ii
Fia Safia ii rated it it was amazing
Dec 29, 2013
Ummu Wafa
Ummu Wafa rated it it was amazing
Dec 03, 2012
 Kak Zie
Kak Zie rated it it was ok
Jan 09, 2016
Lisakyu85
Lisakyu85 rated it really liked it
Oct 01, 2014
Mathew Mandi
Mathew Mandi rated it it was amazing
Apr 19, 2013
Afifah Nur.
Afifah Nur. rated it liked it
Apr 05, 2013
Mohamed Yosri
Mohamed Yosri rated it it was amazing
Mar 08, 2015
Kirubassheni Shogi
Kirubassheni Shogi rated it it was amazing
Jul 07, 2013
Nur Hamidah
Nur Hamidah rated it really liked it
Mar 22, 2013
Ina
Ina rated it really liked it
Apr 29, 2013
Aisyah
Aisyah rated it it was amazing
Nov 29, 2012
Ary Aziz
Ary Aziz rated it really liked it
Mar 28, 2013
Rihanna
Rihanna rated it liked it
Mar 18, 2013
Jannahniknur
Jannahniknur rated it liked it
May 20, 2015
Aqila
Aqila rated it it was amazing
Sep 24, 2016
Umi
Umi rated it liked it
Feb 05, 2013
Izwani Fauzi
Izwani Fauzi rated it it was amazing
May 30, 2013
Nur Ainn
Nur Ainn rated it really liked it
Jan 04, 2014
Radiah
Radiah rated it really liked it
Oct 09, 2014
« previous 1 3 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »

Share This Book