Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Ketupat Cinta [Musim Kedua] : Penggal Pertama” as Want to Read:
Ketupat Cinta [Musim Kedua]  : Penggal Pertama
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Ketupat Cinta [Musim Kedua] : Penggal Pertama (Ketupat Cinta #2)

3.69  ·  Rating Details  ·  81 Ratings  ·  22 Reviews
Baginda Parameswara hilang isteri. Tiada ia ingat mentadbir negeri. Daging celeng kembali dinikmati. Negeri dilanda hingus babi.

"Wahai Pujangga. bolehkah siput babi itu dimakan?"
"Ampun tuanku beribu ampun. Menurut ilmuan binatang, adapun siput babi ini haiwan hermafrodit atau khunsa, tuanku. Tiada kita terfikir tuanku tergamak mahu makan haiwan pondan."

Faisal Tehrani kemba
...more
First Edition, 298 pages
Published April 2012 by Al-Ameen Serve
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Ketupat Cinta [Musim Kedua] , please sign up.

Be the first to ask a question about Ketupat Cinta [Musim Kedua]

Community Reviews

(showing 1-30 of 161)
filter  |  sort: default (?)  |  Rating Details
Idamandarin Azhar
Dec 12, 2012 Idamandarin Azhar rated it liked it
Shelves: faisal-tehrani
Pada mulanya saya ingin memberi empat bintang, tetapi disebabkan saya rasa "tak cukup kenyang" dan kurang berpuas hati dengan kulit buku ini jadi saya beri tiga bintang sahaja.

Pada awal-awal lagi, ini bukanlah "feel good" story bak kata orang putih kerana kita telah didedahkan bahawa kesudahan Tun Lepat yang mulia itu akan meringkuk di dalam penjara di penghujung cerita nanti. Tidak semua adiwira punya penghujung yang bahagia. Apa yang ingin diceritakan di sini ialah perjuangan dan ujian seoran
...more
Naimalkalantani
May 16, 2015 Naimalkalantani rated it it was amazing
Review aku "kahkahkah, lawak".

Kalau dulu KETUPAT CINTA [MUSIM PERTAMA] menceritikan mengenai falsafah makanan, tetapi kini FT dengan idea yang sangat santai, menulis satira purba dengan sarkastik terhadap politik kini.

Dapatkan sebelum terlambat. Kerana mungkin akan diharamkan JAKIM & KDN kerana novel ini mengandungi unsur-unsur yang boleh MENGGUGAT KETENTERAMAN AWAM. Ada isi-isi yang mempertahankan Syi'ah didalam ini. KDN kan suka haramkan buku, jadi eloklah buku ni diharamkan juga.

~ KDN di
...more
Barukisu (Balqis)
Jun 26, 2012 Barukisu (Balqis) rated it really liked it
Panjangnya cerita di atas lancar diraja sahaja. Ada sambungan rupanya.

Tidak sangka siasah bisa bertemu masakan. Seronok membaca fiksi asal-usul makanan dan kuih muih yang kini menjadinresepi tempatan. Hebat satira dalam kisah ini. Terkadang geli pun ada, nasib diselang seli masakan kecur liur.

Menanti sambungan seterusnya.
Abrar Shafie
Jan 15, 2015 Abrar Shafie rated it liked it
malas nak komen panjang-panjang.

karya satira untuk basahkan gusi.
Syukri Sapuan
Sep 17, 2012 Syukri Sapuan rated it liked it

Tidak semantap Ketupat Cinta Musim Pertama.
Nisa
Sep 02, 2013 Nisa rated it really liked it
Buku ni Nisa start baca awal tahun lagi, tapi... entah macam mana mood membaca tiba-tiba ke laut... Mungkin juga kurang ummmphh daripada buku yang pertama. Di awal pembacannya lancar saja.. tetapi bila sampai ke kisah pelayaran rombongan Parameswara ke China, Nisa rasa sedikit boring. Seperti buku sebelumnya..buku ni penuh dengan 'lawak sindiran pedas' dan resepi masakan melayu yang pasti membuatkan pembaca terliur. ^ ^

KC2... mengisahkan, selepas tukang masak Istana, Musa Al-Kadzim mati dibunuh,
...more
Nur Asilah
Oct 25, 2012 Nur Asilah rated it liked it
Pada peringkat awal pembacaan, saya merasai kesantaian pembacaan ini, satiranya dalam kelucuan. Di saat akhir, seolah 'nada' pembacaan saya agak mendatar. Mengikut saja haluan perjalanan cerita. Sukar untuk saya menemui kelucuan.

Kritikan kepada pemerintah di awalnya begitu halus. Kemudian kritikan kepada penganut wahabi juga begitu tajam. Ia diadun secara selindung yang membuat saya berfikir. Berfikir lebih menjana minda!

Apa yang dapat dikatakan dari segi perbandingan dengan musim pertama, saya
...more
Huda
Jul 15, 2013 Huda rated it liked it
Novel ini merupakan sebuah novel satira, banyak benar sindiran dan teguran yang terkandung dalam novel ini.

Walaupun berkisar tentang siasah kerajaan Parameswara pada zaman dahulu kala, ianya seperti menggambarkan siasah Malaysia pada zaman sekarang. Kisah dan falsafah di sebalik wujudnya nama kuih yang ada sekarang juga menarik.

Walaupun menarik, tetapi kadang-kadang datang meluat dan bosan dengan kisah gundik-gundik Parameswara yang munafik semua.

Mungkin para pemimpin juga perlu membaca novel in
...more
Mohamad Faiz Bin Mohd Jamaluddin
Novel bersiri yang memang lebih sesuai dibaca secara bersiri. Banyak cerita diilhamkan daripada isu politik dan hiburan semasa. Secara keseluruhannya novel ini tidaklah menyengat sangat. Ketupat musim lalu nyata lebih 'ng' lagi yen-yen rasanya.

Pun begitu saya ucap tahniah kerana berjaya menyelitkan unsur kecintaan kepada itrah nabi sambil menyindir mufti malaun wahabi laknat. Padan muka mereka yang kerjanya asyik membidaahkan orang padahal mereka sendiri pun bidaah.
Syah Hasnul
Jul 10, 2013 Syah Hasnul rated it really liked it
Novel satira Melayu pertama yang pernah saya baca. Satira menurut Dewan Bahasa dan Pustaka bermaksud; karya (prosa atau puisi) yg mempersendakan atau menyindir orang dll. Lain dari genre karya Faisal Tehrani yang pernah saya baca. Membuktikan bahawa betapa beliau merupakan penulis yang versatil. Entah mengapa mengingatkan saya pada Animal Farm oleh George Orwell; mungkin kerana keduanya merupakan novel bergenre sama. ...more
Noorita
May 17, 2012 Noorita rated it really liked it
Kesinambungan dari Ketupat Cinta (Musim Pertama). Kupasan isu asal usul masakan dan makan2, dari GERAU (tukang masak) diraja, Tun Lepat. Kemunculan Cik Puan Rosdah dan Adik Beradik Jongos memang mantaps. Sila baca dan cernakan sendiri. Bagus untuk latihan minda. Ada lagi sambungan dari Ketupat Cinta (Musim Kedua- Penggal Pertama) ini. Can't wait!
Päk  Läng
Nov 08, 2012 Päk Läng rated it really liked it
Shelves: favorites
Seperti musim sebelumnya, ia terisi dengan pelbagai hadith dan resepi tradisional. Namun terasa sedikit kekurangan. Jangan tanya di mana, baca sendiri dan anda akan temui di mana kekurangan tersebut. Walaubagaimanapun, ia tetap sebuah novel satira tempatan yang terbaik selepas Ketupat Cinta Musim Pertama yang lebih padat tentunya.
Jamal Ali
Jul 11, 2012 Jamal Ali rated it it was ok
Dibandingkan dengan Musim Pertama, Ketupat Cinta Musim Kedua Penggal Pertama (KCMK2PP) saya rasakan tidak sekuat dengan yang Musim Pertama. Tidak tahu mengapa, tapi saya kuat mengatakan yang sebegini.

Terasa KCMK2PP tiada aura sebagaimana apa yang Musim Pertama bawa.
Sufiyyah Zulkifli
May 07, 2013 Sufiyyah Zulkifli rated it really liked it
satira.

lighter than the first season. :)

the more u read, the hungrier u are.

and there're some kuihs i dunno. hee.. maybe i should come out with a list from the book, and find them!! :)or make them. haha.
Suhana
May 29, 2013 Suhana rated it liked it
Saya selalu terngiang-ngiang dialog mengenai babi pondan tu.
Selalu sahaja mengundang gelak.

Ketupat Cinta Kedua ini tidak sesedap Ketupat Cinta Musim Pertama.
Emily Iliani
Jul 17, 2012 Emily Iliani rated it it was amazing
Shelves: home
Witty and straight to the mark! Even better than Musim Pertama. Cannot wait for Penggal Kedua.
Fzh Hns
Dec 09, 2013 Fzh Hns rated it it was amazing
Shelves: owned
Sambungan ketupat cinta musim pertama yang lagi dramatik. I'm waiting for third soon.
Nor Azzah
Sep 09, 2012 Nor Azzah rated it it was ok
Shelves: zamri-norazzah
Saya anggap saya dah selesai dengan buku ini.kurang sesuai dengan jiwa.
Zura
Jul 11, 2012 Zura rated it it was amazing
Satira purba yang tidak membosankan! Aduh cepat lah dibikin penggal kedua.
Johan Radzi
Jul 22, 2014 Johan Radzi rated it liked it
hujung-hujung tu kita rasa kelakar sangat. hue hue hue.
Pena
Oct 15, 2013 Pena added it
Shelves: 2013, ogah-ogahan
Buku ini sesuai dimakan oleh anai-anai.
Mohd Adib Mohd Aini
May 21, 2012 Mohd Adib Mohd Aini rated it really liked it
saya menunggu sambungannya
Ellya
Ellya rated it really liked it
Feb 03, 2016
Hasnul Adin
Hasnul Adin rated it liked it
Feb 08, 2016
Zafirah Badian
Zafirah Badian rated it it was ok
Jan 17, 2016
Aisyah
Aisyah marked it as to-read
Jan 16, 2016
Najmuddin
Najmuddin marked it as to-read
Jan 07, 2016
Muhamad Fahmi
Muhamad Fahmi marked it as to-read
Jan 07, 2016
Nurul Idayu
Nurul Idayu marked it as to-read
Oct 25, 2015
Nuruddin Azri
Nuruddin Azri rated it it was ok
Oct 06, 2015
« previous 1 3 4 5 6 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
513758
Dr Mohd Faizal Musa adalah penerima Anugerah Seni Negara 2006 oleh kerajaan Malaysia dan Tokoh Penulis Muda Negeri Melaka 2009 oleh Kerajaan Negeri Melaka. Beliau dikenali sebagai Faisal Tehrani.

Faisal Tehrani adalah lulusan Ijazah Sarjana Muda Syariah-Politik dari Universiti Malaya (1998), Ijazah Sarjana Sastera dari Universiti Sains Malaysia (2000), Doktor Falsafah dari Universiti Kebangsaan Mal
...more
More about Faisal Tehrani...

Other Books in the Series

Ketupat Cinta (2 books)
  • Ketupat Cinta [Musim Pertama]

Share This Book