Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Transit Cinta” as Want to Read:
Transit Cinta
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Transit Cinta

really liked it 4.0  ·  Rating Details ·  25 Ratings  ·  11 Reviews
Kategori: Si Manis 17 (Umum)

setiap manusia punya sejarahnya,
lalu dengan sejarah mereka menganyam masa depan


Akiff Firdaus, sedih sekali! Seluruh ahli keluarganya telah terkorban dalam sebuah nahas udara. Kehilangan itu membuat dunia yang luas terasa sempit tiba-tiba. Pertemuan semula dengan Diana, memacu dirinya untuk segera pulih membina sebuah hati yang baharu. Sayangnya
...more
390 pages
Published February 2012 by JS Adiwarna
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Transit Cinta, please sign up.

Be the first to ask a question about Transit Cinta

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

(showing 1-45)
filter  |  sort: default (?)  |  Rating Details
Wan Amalyn
Mar 14, 2012 Wan Amalyn rated it really liked it
Transit Cinta merupakan karya kedua penulis Iqbal Syarie bersama JS Adiwarna dan naskhah pertama yang saya baca walaupun novel pertama beliau Dia Yang Kunikahi (juga terbitan JS Adiwarna) lebih dulu saya miliki.

Saya ada satu perangai buruk yang tak boleh nak ubah, suka intai helaian-helaian akhir sesebuah novel sebelum memulakan pembacaan. Ya, saya suka main ngelat (jangan tiru tau!) Bukan apa, saya tidak suka mengusung rasa debar yang mengoncang dada hingga membuatkan saya hilang rasa aman! Sa
...more
Gobokairina
Oct 23, 2012 Gobokairina rated it really liked it
Shelves: koleksi-ga
setiap manusia punya sejarahnya,
lalu dengan sejarah mereka menganyam masa depan [blurb novel]

Aku suka betul dengan blurb di halaman belakang novel ni. Tak tahu kenapa tapi ia beri satu inspirasi :D

Orang kata pengalaman mematangkan fikiran. Aku setuju kerana dalam naskhah kedua coretan adinda Iqbal, ternyata isinya lebih ummphh. Menggunakan dunia penerbangan sebagai jalan cerita, penulis nampaknya lebih senang melarikan penanya. Mungkin ia lebih mudah kerana itu dunia encik penulis :D

Akiff Firdau
...more
Nusrah
Jun 30, 2012 Nusrah rated it it was amazing
Kalau scroll ke bawah, boleh tengok kak wan dah review buku ni dengan baik. :)

Saya senang dengan bahasa iqbal yang ringan, maksudnya tak terlalu puitis dan tak terlalu bahasa pasar. Kontra dengan entri yang selalu iqbal tulis dekat blog dia, content blog iqbal adakalanya agak berat juga untuk dihadam. Mungkin tu antara sebab saya boleh bagi 5 bintang dekat novel ni.

Iqbal dah berjaya hidupkan semua watak-watak penting dengan baik. Bermula dengan Akiff yang hilang tempat bergantung sebab keluarga
...more
Azizah
Jun 17, 2012 Azizah rated it really liked it
Alhamdulillah, saya membuat keputusan yang tepat apabila membawa naskhah ini menemani ke pesta buku di PWTC. Perjalanan yang panjang (kerana menunggu)memang terisi dengan keindahan bahasa dan juga dakwah yang disampaikan secara santai oleh penulis berbakat ini. Saya kira, penulis sudah sedikit matang daripada karya pertama, namun begitu masih ada lompong yang boleh ditampalkan untuk mengindahkan karya ini.

Perjuangan dua watak utama yang saya kira diolah secara tidak adil kerana watak Akiff lebih
...more
Cik Pah
Sep 14, 2013 Cik Pah rated it really liked it
Novel ini novel dakwah. tapi Cik Pah lebih nak review hikayat hati merpati sejoli.

Setiap musibah yang berlaku pasti ada hikmahnya. Tapi tanpa iman yang kuat akan menjauhkan kita daripadaNya. Akiff sekelip mata menjadi yatim piatu. Ibu ayah dan adik2nya terlibat dalam kemalangan diudara. Tinggallah dia menumpang kasih datuk, nenek, bapa saudara dan sepupunya Fatihin. Namun tragedi itu tidak mematahkan semangatnya untuk belajar dalam bidang yang diceburi ayahnya. Lain pula yang berlaku kepada Putr
...more
kuzzeen
Sep 29, 2014 kuzzeen rated it liked it
Shelves: read-2014, i-owned
Naskah untuk dilepaskan; RM12.00. Pm je....

Sewajarnya naskah ini dipromosikan semula sejajar dengan peristiwa kehilangan MH370. Bukan mengambil kesempatan, tapi biar umum merasa sama apa yang dilalui oleh keluarga penumpang dan anak kapal pesawat malang tersebut. Biar kepiluan dan kesayuan seorang Akiff mempotretkan perasaan mereka yang ditinggalkan.

Selalunya aku ditemukan dengan naskah fiksyen berdakwah, tapi untuk TRANSIT CINTA.. aku lebih suka melabelkan ia sebagai dakwah berfiksyen. Atau
...more
Ummi Abibah
Mar 20, 2015 Ummi Abibah rated it liked it
Shelves: gomeng
Tajuk : Transit Cinta
Penulis : Iqbal Syarie
Bil m/s : 390
#ReviewBuku
~setiap manusia punya sejarahnya, lalu dengan sejarah mereka menganyam masa depan~
Berkisarkan kehidupan Akiff pelajar jurusan Aeroplane Turbine slpas kematian ahli keluarganya dlm nahas udara. Berlaku pertemuan semula dgn Diana iaitu gadis yg dulu pernah menjadi hamba Tuhan yg sgt dgn kpd Penciptanya tp kini telah berubah 360 darjh dr paksi asal. Cerita ni lebih menfokuskan kisah cinta kepada Pencipta melebihi cinta kepada manu
...more
Auditory Hallucination
Jul 07, 2015 Auditory Hallucination rated it really liked it
Recommended to Auditory Hallucination by: My lil sis
Shelves: js-adiwarna
TRANSIT CINTA By Iqbal Syarie

Alhamdulillah. Done reading. Mula2 dulu tak nak pun beli buku ni, tapi setelah dipaksa2 dan dipujuk2 oleh my lil sis yg asyik ckp buku ni best lah apa lah, akhirnya beli jugak. Hehehe. Oh, tak sangka buku ni dah lama terbit, since 2012, tapi aku baru beli on June 2015. Heh, nasib baik menarik. Tak menyesal beli. Dgn baca buku ni dpt jugak kutip ilmu, bukan takat baca kosong je. Cerita tentang Akiff, Diana, Fatihin (mula2 aku igt Fatihin ni perempuan tau, hahahaha), B
...more
Hafizul Osman
Aug 30, 2012 Hafizul Osman rated it really liked it
Eva senyum simpul. Lepas tahap pertama, sekarang tahap kedua pula.
"Dia minta saya tolong tanya lagi, boleh tak awak tunggu dia?"
Diana terkejut besar. Wajahnya kelam. "Tunggu apa?"
Tunggu dia datang melamar."
-Transit Cinta, m/s 370-
Rina
Rina rated it liked it
Sep 04, 2013
MamaErra
Apr 14, 2012 MamaErra rated it really liked it
Akiff Firdaus & Puteri Nur Diana

Wilda
Wilda rated it it was amazing
Aug 24, 2016
Carl Aqasyah
Carl Aqasyah rated it it was amazing
Feb 16, 2013
S
S rated it it was amazing
Sep 09, 2012
Suhaidah Mohd yusoff
Suhaidah Mohd yusoff rated it it was ok
Dec 30, 2014
Bint
Bint rated it it was amazing
Jul 18, 2012
ismisyahida
ismisyahida rated it it was amazing
Jun 29, 2012
Azzi
Azzi rated it really liked it
Feb 13, 2013
Iqbal
Iqbal rated it it was amazing
Apr 20, 2012
Ucu Riez
Ucu Riez rated it liked it
Apr 20, 2013
Nadzirah Ahmad
Nadzirah Ahmad rated it really liked it
Jun 25, 2013
Dawlin Zainudin
Dawlin Zainudin rated it liked it
Apr 15, 2013
Are Niefah
Are Niefah rated it liked it
Dec 03, 2012
Syahira
Feb 09, 2015 Syahira rated it it was amazing
dakwah tu sama pemting dengan oksigen (:
Hamidah
Hamidah rated it really liked it
May 08, 2012
Nurnuha Zulfakar
Nurnuha Zulfakar marked it as to-read
Apr 21, 2012
Zehan Ilyana
Zehan Ilyana marked it as to-read
May 05, 2012
Shazlina
Shazlina marked it as to-read
Oct 03, 2012
Syazwan Aswat
Syazwan Aswat marked it as to-read
Nov 05, 2012
Nurul 'ain
Nurul 'ain marked it as to-read
Nov 05, 2012
Sha Mslvoe ♥♥♥
Sha Mslvoe ♥♥♥ marked it as to-read
Nov 06, 2012
Hunaidah Ahmad
Hunaidah Ahmad marked it as to-read
Nov 18, 2012
Makino
Makino marked it as to-read
Dec 12, 2012
Nur Fatin Aliyya  Azizan
Nur Fatin Aliyya Azizan marked it as to-read
Feb 18, 2013
Dg Norshah Izatie
Dg Norshah Izatie marked it as to-read
May 05, 2013
Furaiah
Furaiah is currently reading it
May 18, 2013
Zyra
Zyra marked it as to-read
Jul 16, 2013
Rouge
Rouge marked it as to-read
Oct 24, 2013
Hasnul Adin
Hasnul Adin marked it as to-read
Nov 10, 2013
Sharpletto Meeyah
Sharpletto Meeyah marked it as to-read
Jun 10, 2014
Hidayah Harun
Hidayah Harun is currently reading it
Jul 13, 2014
Alyaaraihan
Alyaaraihan marked it as to-read
Oct 06, 2014
Nnz
Nnz marked it as to-read
Mar 18, 2015
Didik Kurniawan
Didik Kurniawan marked it as to-read
Mar 21, 2015
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »

Share This Book



No trivia or quizzes yet. Add some now »

“Setiap manusia punya sejarahnya, lalu dengan sejarah mereka menganyam masa depan.” 5 likes
More quotes…