Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Fiksyen 302” as Want to Read:
Fiksyen 302
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Fiksyen 302

4.17  ·  Rating Details ·  493 Ratings  ·  57 Reviews
LAN LANI, JIMMY YEOH, PRAKASH KUMAR dan FARID JA’AH membunuh mangsa-mangsa mereka dengan kejam. Masing-masing melakukannya dengan cara yang hampir serupa. Angka 302 dilakar di dahi mangsa. Sejurus itu, mereka menghubungi polis dan melaporkan bahawa hukuman mati telah dilaksanakan. Ketika diberkas, mereka menyerah diri dalam keadaan bertelanjang bulat. Bagaimanapun, motif s ...more
Paperback, 512 pages
Published December 2nd 2011 by ALAF 21
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Community Reviews

(showing 1-30)
filter  |  sort: default (?)  |  Rating Details
Ajako
Mar 20, 2013 Ajako rated it it was amazing
“Lain kali habis jer baca, terus buat review. Kalau tangguh-tangguh takut terlupa”. Itulah nasihat hatiku tiap kali usai membaca. Tapi akalku menjawab, “Itu kalau tulisan biasa…ini Ramlee Awang Murshid punya werk tau…terkecuali.” Haha, memang RAM penulis berbeza, atau lebih tepat ‘unik’. Unik kerana…


RAM sangat rajin buat homework dalam setiap buah tangannya. Buktinya, beberapa info mengenai perubatan, psikologi, perundangan, kepolisan dilihat sangat berkesan. Itu belum lagi melihat kepada plot d
...more
Nisa
Feb 03, 2013 Nisa rated it really liked it
Novel ini gila...sampai saya pun rasa macam nak gila, bila nak tahu siapa pembunuhnya..

Mengisahkan pada tahun 2032..Rita, seorang peguam yang disegani, menyertai projek penggembaraan minda yang di ketuai oleh Dr. Rozlina, seorang Dr psikiatri bagi menyingkap misteri kes pembunuhan pada tahun 2012 yang masih belum selesai.

Empat pesakit mental yang telah dibebaskan setelah pulih didapati membunuh mangsa-mangsanya dengan cara yang hampir sama.. Lan Lani membunuh Mubarak, seorang penyiasat persendir
...more
Hana Jimi
Apr 02, 2012 Hana Jimi rated it liked it
Buku gila.sampai ke halaian2 akhir aku masih cari siapa pembunuh.langsung tak ditinggalkan sikit hint.puas aku teka,siap ada suspek lagi.rupanya tersasar jauh.terbaeklah RAM.tabik spring~

nasib baik kucing nakal dalam mood baik je hari ni.dapatlah selesaikan satu buku. :)
Hilmi Isa
May 09, 2012 Hilmi Isa rated it it was amazing
Untuk beberapa waktu yang agak lama,Ramlee Awang Murshid (RAM) kembali dengan novel yang berkisar kepada thriller-psikologi yang mirip kepada novel Rahsia Perindu,yang juga merupakan novel tulisan beliau yang dikeluarkan pada tahun 2005. Perkara ini diakui sendiri oleh RAM di permulaan novel Fiksyen 302 ini sendiri. Saya tidak mahu membuang masa dan ruang di dalam ulasan buku ini dengan menyediakan sinopsis saya sendiri untuk novel ini. Saya berpendapat sinopsis yang sedia ada sudah memadai untu ...more
Anwaruddin Tajuddin
Jan 23, 2012 Anwaruddin Tajuddin rated it liked it
Ada beberapa plot yang aku rasa tidak perlu ada. Kerana melarat-larat. Ini apa yang aku rasa lah. Sebab memang bukan kegemaran aku plot cerita yang melarat-larat. Tengok lah, Buku ni 512 muka surat. Awal-awal lagi aku mengeluh. More on http://bit.ly/w4z410
Natasha
Jan 11, 2012 Natasha rated it really liked it
This is way twisted and creepy! RAM truly deserves the title of Malaysia's Stephen King!
Gobokairina
Dec 05, 2011 Gobokairina rated it really liked it
Kisah kali ini bermula dengan pembunuhan kejam oleh pembunuh yang mengalami masalah mental. Lan Lani, Jimmy Yeoh, Prakash Kumar dan yang Farid Ja’ah membunuh mangsa-mangsa mereka dengan kejam. Masing-masing melakukannya dengan cara yang hampir serupa. Angka 302 dilakar di dahi mangsa. Sejurus itu, mereka sendiri menghubungi polis. Ketika diberkas, mereka menyerah diri dalam keadaan bertelanjang bulat. Bagaimanapun, motif sebenar mereka amat kabur.

Kehadiran Noorhafiza Izura; peguambela yang dila
...more
Salwa
Dec 28, 2011 Salwa rated it liked it
Saya meminati genre yang berkisar tentang psikologi abnormal. Cuma kali ini, RAM berjaya membuatkan saya tertipu dengan pengolahan cerita yang kompleks. Sebagai seorang yang pernah belajar psikologi, saya berharap masalah yang dihadapi oleh Farid Jaa'ah dikupas lebih mendalam.
Nadiah Kamal
Mar 13, 2012 Nadiah Kamal rated it it was amazing
brilliant!
Kusch
Dec 28, 2011 Kusch rated it it was amazing
Nak abiskan pembacaan buku ni pun merupakan satu pengembaraan minda... best! thrilling sgt2...
Syahira Sharif
May 23, 2012 Syahira Sharif rated it really liked it
I've been having a phase of criminal psychology since last year's case study on serial rapist and talk about forensic entomology with my professors and this book nearly hit that right spot (even I've been writing one but after third attempt, I kinda let it fermented on its own, it does get.... twisted and even more noirish than possible... but I will get back you about that much later) but the point is, as much as there's undeniably too many gore and mysteriousness that centred among its multitu ...more
Munirah
Sep 05, 2014 Munirah rated it liked it
Saya mengaku sudah agak lama tidak membaca novel bahasa Melayu. Hal ini kerana kebanyakan novel-novel popular masa kini adalah novel cinta semata-mata. . Nama Ramlee Awang Murshid tidak asing bagi saya namun begitu saya tidak pernah tergerak hati untuk membaca karya beliau kerana tidak cenderung akan genre nukilannya. Walau bagaimanapun, setelah seorang rakan membawa buku ini ke tempat kerja saya tertarik dengan sinopsis buku ini. Lebih-lebih lagi sebagai seorang pelajar jurusan undang-undang. S ...more
Syahirah Hazidi
Aug 29, 2014 Syahirah Hazidi rated it liked it
Shelves: malay-novels
"Oh hell, who is the killer?"

"Ahh, I think I get it now."

"Actually... on second thought, no, I don't get it."

"What? What just happened?"

"I knew it! I knew he's the killer!"

"Wait. No."

"Alright I'm lost."

"Gahh! I knew it!"

"I was wrong.... again"

"Oh."

- basically me as I read this book.

I read this after Aku Bercerita, as I was still captivated by Ramlee Awang Murshid's brilliance in writing. Some people recommended this book, and some even said that it's the scariest book they've ever read. Perhaps
...more
Pokming
Feb 15, 2016 Pokming rated it it was amazing
Permulaan yang mendatar, pertengahan yang penuh kekalutan, klimaks yang mendebarkan dan banyak persoalan yang ditimbulkan, namun pengakirannya disimpul mati dengan jawapan demi jawapan, dan kejutan demi kejutan.

Setiap watak mempunyai rahasia yang tersendiri, boleh saja satu watak menjadi dua watak mahupun tiga watak.

Penulis bijak memainkan rangkup ilmu metafizik itu sendiri dalam novel ini. Wujudnya teknologi 'back to past'. yang memainkan peranan penting dalam membongkar siapakah zonan itu?

Ke
...more
Syuhadah
Apr 06, 2012 Syuhadah rated it it was amazing
Aku bukan pembaca tegar buku-buku Ramlee Awang Mursyid, mungkin selepas ini boleh dilabel pembaca tegar buku-buku Ramlee Awang Mursyid walaupun agak ketinggalan sikit.

Fiksyen 302 ni adalah buku kedua RAM yang aku baca, buku pertama beliau yang aku baca Ungu Karmila. Dan Fiksyen 302 ni sangat memberangsangkan. Permulaan cerita berkisah tentang pembunuhan demi pembunuhan,kemudian apabila sampai klimaks cerita aku mengagak Farid Ja'ah pembunuh namun tersasar jauh bukan dia tapi, Zonan.

Lepas ni aku
...more
MamaErra
Apr 02, 2012 MamaErra rated it really liked it

Tatkala membaca novel ini, RAM seolah-olah membawa aku 'mengembara' bersama-sama watak dalam meniti jalan cerita hingga ke penghujungnya. Macam-macam perasaan terbit; suspen, takut, seram, marah, dll...kalau tak, bukanlah RAM namanya kan? Kepada sesiapa yang meminati cerita thriller, korang patut baca novel ni... terutamanya untuk mengetahui siapa Zonan sebenarnya. *tekaan aku tersasar sebenarnya...hu hu*
Syuhadaa
Jan 09, 2013 Syuhadaa rated it it was amazing
Recommended to Syuhadaa by: Afifa Izzati
I must say at the end of the story, (view spoiler)

To be honest I felt a bit disappointed. Anyway the story was page turning and I loved it. But I had to take some time to really accept the ending.

Kudos to RAM for a such great story.
yuhanis khalida
Feb 06, 2015 yuhanis khalida rated it really liked it
fiksyen 302 . cerita gila .
cerita yang menggunakan seksyen 302 . kanun keseksaan yang membawa kepada hukuman mati mandatori .
fiksyen 302 lahirnya seseorang yang mempunyai pelbagai personality . yang mampu membuatkan orang jadi gila . jangan percaya and jangan ingat . ianya mengundang bahaya ! haha . tapi aku dah agak dah siapa sebenarnya pembunuh dia . terbaikk RAM ! first time aku layan karya RAM nie . buat aku nak layan lagi . hihi .
Muhammad Fatrim
Nov 05, 2012 Muhammad Fatrim rated it it was amazing
Buku yang ohsem! Aku akan ingat buku ini sampai bila-bila. Pertama kali beli buku online dan dapat T.T penulis. Aku cuma baca buku ni satu hari saja, maybe less than 12 hours. Sebab, aku memang minat genre begini. Okey, baca review aku cket pasal buku ni;

http://pearlpett.blogspot.com/2012/06...
Ezad
Nov 11, 2015 Ezad rated it it was amazing
Baru berkesempatan membaca karya yang sangat hebai ini.
Tajuk sahaja cukup untuk meremangkan bulu roma. Bagaimana Seksyan 302 kalung kesiksaan dijadikan tapak untuk mencipta semua suasana kejadian ngeri, memang harus dipuji. Penulis melakukan research dengan bagus dan jalan cerita ditulis dengan sangat kemas.

5 bintang semestinya.
Elaiza
Oct 08, 2013 Elaiza rated it really liked it
I like this book. A good thriller/pshchology book. You will never thought who the real killer. This book made me could't sleep until I finished reading it. I'm looking forward to read others book by the same writer Ramlee Awang Murshid ...more
Nanadhoi
Jul 22, 2015 Nanadhoi rated it really liked it
Sepanjang pembacaan aku asyik meneka siapa Zonan sebenar.
Dan semua tekaan aku salah. *sigh*
Baguslah, kadang-kadang otak ni kena fikir selalu,
baru sel-sel neuron semua bersambung.
First time baca karya beliau,
dan bagi aku hmmm NOT BAD.
Mungkin akan baca karya beliau yang lain.


Khairul Khai
Aug 18, 2015 Khairul Khai rated it really liked it
Jangan tertipu..Ayat yang signifikan sekali dengan plot cerita pembunuhan misteri karya saudara ramlee awang.Tidak dapat diduga siapa pembunuh tragis yang sebenar kecuali dibaca bukunya.Novel yang harus dibeli.Tahniah
Shahida Dzulkafli
Mar 28, 2016 Shahida Dzulkafli rated it it was amazing
Memang x mengecewakan saya.. cita nie buat otak saya bekerja keras.. habis je baca penin jap kepala saya.. hahaha... serius ini adalah novel RAM yang betul2 mnguji otak dan fokus saya... sampey otak saya blanklah lepas baca novel nie.. hahaha... thanks RAM
Don ツ
Feb 06, 2013 Don ツ rated it it was amazing
Shelves: bacaan-bm, mine
xberapa menarik. satu je saya fikirkan bila baca novel ni, Keluang Man (siri kartun malaysia pada satu masa dulu) sebab dia ada selitkan kisah orang gila dalam ni. watak psiko pembunuh yang saya boleh lihat dalam drama csi dari jepun/korea.
Huda Asilah
Tekaan tentang siapa Zonan yang sebenarnya selalu tersasar. Langsung tak dijangka rupa rupanya watak yg tidak penting pada awalnya adalah watak utama. Watak favourite semestinya Farid dan Dina. Dua watak yg very unexpectable
Nurzahidah
Oct 14, 2014 Nurzahidah rated it really liked it
Shelves: thriller
tinggi betul imaginasi dia, sampai ke masa hadapan.
walaupun tak logik, tapi best la.
melibatkan masalah psikologi.

kalau tulis buku logik sikit lagi best kot.

"hang ingat senang ke nak tulis buku." hahaha.
Que Razali
Nov 22, 2014 Que Razali rated it it was amazing
Shelves: favourite-author
Jangan percaya! Memang sy xpercaya pun dgn RAM. Sebab apa yg kita target, confirm xkena! RAM masih mengekalkan penulisan luar kotaknya dalam naskah ini. Takde nak komen banyak sebab sentuhan RAM masih dalam carta teratas.
Ana Jannah
Oct 12, 2012 Ana Jannah rated it it was amazing
kisah yang membuatkan malam tak lena
Faaizz d zul
Nov 21, 2013 Faaizz d zul rated it really liked it
amboi, pengembaraan minda.
jangan percaya!
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 next »
topics  posts  views  last activity   
ape perasaan korang bace novel ni.?? 5 26 Nov 26, 2015 07:34PM  
  • Sebongkah Batu Di Kuala Berang
  • HILANG
  • KELABU
  • PECAH
  • ZOMBIJAYA
  • KOPI
  • Tanah Andriyana
  • TABU
  • Contengan Jalanan
  • Awek Pisang Goreng
  • KL NOIR: RED
  • Langit Vanilla
  • Amerika
  • MURTAD
  • Nyanyian Hati
  • Baju Melayu Hijau Serindit
  • Indahnya Hidup Bersyariat (Panduan Fardhu Ain Lengkap Bergambar)
569001
Ramlee Awang Murshid (lahir 4 November 1967) ialah seorang novelis dan juga penulis Malaysia untuk Radio Televisyen Malaysia (RTM) sejak 1986. RAMLEE Awang Murshid dilahirkan di Papar, Sabah, pada 4 November 1967 dan pemegang Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Massa, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), bertugas sebagai wartawan penyiaran di RTM Angkasapuri Kuala Lumpur.

Dalam dunia penulisan, Ramlee
...more
More about Ramlee Awang Murshid...

Share This Book



No trivia or quizzes yet. Add some now »