Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “ حزب الكنبة: رحلتي من الكنبة إلى الميدان” as Want to Read:
 حزب الكنبة: رحلتي من الكنبة إلى الميدان
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

حزب الكنبة: رحلتي من الكنبة إلى الميدان

by
3.36  ·  Rating Details  ·  181 Ratings  ·  32 Reviews
قررت أن يكون «حزب الكنبة» هو عنوان أول كتاب لي وطبعًا هذه ليست ملحوظة عبقرية لأنكم بالفعل قد قرأتم العنوان على الغلاف. لقد سميت الكتاب بهذا الاسم نظرًا لأنها مقالتي الأشهر على مدونتي على الفيسبوك، والتي تم تداولها في العديد من المنتديات الحوارية، واكتسبت شهرة واسعة واكتسب مصلح «حزب الكنبة» شهرة واسعة اضيف لقاموس الحياة السياسية والاحتماعية المصرية .

يُقصد بحزب الكنبة أولئك
...more
Paperback, 176 pages
Published November 2011 by دار الشروق (first published January 1st 2011)
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about حزب الكنبة, please sign up.

Be the first to ask a question about حزب الكنبة

Community Reviews

(showing 1-30 of 569)
filter  |  sort: default (?)  |  Rating Details
مصطفي سليمان
حلاوة الكتب اللي زي الكتاب دا
رحلة شاب كشك
او بيكاسو وستار بكس
حاجتين

اولا

ان اللي كاتبينهم شباب
فهمين احنا عايشين فين بالظبط

ثانيا
ان اقرب للفضفضة
وانهم
مقتنعين تماما
ان رايهم مش مثالي وانهم مش كتاب
يعني مفيش حد عاش دور الاديب اللي بينظر

لا بيقولك انا كان عندي كلام وحبيت اقوله
خد اللي يعجبك وسيب اللي ميعجبكش


هنا نفس الموضوع
متقسم قسمين

القسم الاول
حكايات وذكريات ما قبل الثورة

والقسم الثاني
مقالات كتبت بعد الثورة

اسلوبه حلو وسهل
مفهوش فذلكه
الافكار سهلة
وطازجة

تحسه واحد صحبك بيتكلم معاك
ودي احلي حاجة في الكتب اللي شب
...more
صالحة حسن
Mar 20, 2013 صالحة حسن rated it liked it



همممممم حسناً ماذا أقول ..

هذا العمل يشبه ركضاً سريعاً جدا على طريقة الفلاش باك في فترة زمنية قصيرة
.. وباسلوب خفيف ومكثف في آن.

لكنه على الجانب الآخر لم يعرضها بكامل حدتها وكثافتها الواقعية
خصوصا تلك التي أعقبت يناير 2011
وما تلاه من تداعيات كبيرة للمرحلة قد يكون أتى على ذكرها لكنني افتقدت حجمها


أحببت أن عزت المهندس تجانس مع عزت أمين الكاتب واعتمد في طرح مقالاته المتنوعة
على اسلوب الأسئلة التحليلية لتحديد السبب ومن بعده تصور وعرض النتيجة

راقتني الحوارت المتخيلة مع بعض العقليات البسيطة
إنها بشكل
...more
Ayah Shehata
Oct 30, 2012 Ayah Shehata rated it it was amazing
Recommends it for: Everyone
Recommended to Ayah by: No-one
أنا سعيدة إني قريت الكتاب ده xD !

The review is going to be pretty long..

So I would like to start by mentioning that I have never ever in my whole life finished reading a book in one day.. Well, at least until today. This is literally the best Arabic book I have ever read.. I almost agree with everything discussed within the chapters of the book..

Despite little spelling mistakes xD , the language is perfect. The style is amazing, and never boring. At certain chapters, I would laugh my heart out,
...more
حازم
Apr 05, 2012 حازم rated it liked it
الكتاب جميل، من شاب مصري مُثقّف، ويكتب بطريقة أردت أنت أن تعبّر عنها في كثير من الأحيان. لكن المشكلة في الكتاب الذي ينقسم إلى جزئين: حكايات ومقالات، هي أنّه يركز على الثورة وتفاصيلها بشكل بات محفوظاً، وأصبح أشبه بإكيلشيه، حتى أنني كنت أتوقّع المقالات القادمة، وما أن أشرع بمقال حتى أعرف فحواه. كما أنني أختلف معه تماماً في تعويله الرأي على عمر عفيفي وحسنين هيكل في بعض الأجزاء. لكن في المجمل كتاب جيد وروحه خفيفة، لأولئك الجاثمون على صدور المصريين، في كنبتهم الشهيرة.
من العيوب القاتلة أيضاً في كتب ال
...more
Lamia Mohamed
Feb 11, 2012 Lamia Mohamed rated it it was amazing
Shelves: books-i-own
كتاب محترم :)

بجد دا اكتر وصف حسيت انه لايق على الكتاب

الكتاب مش بيتريق على حزب الكنبة ولا حاجة هو بالعكس بيتناقش معاهم

فى شكل اسئلة واجوبة

وخصوصا ان الكاتب واحد منهم زى ما قال ..

استفدت منه كلام كتير اقدر ارد بيه على الناس الى بتحبط اشرف من انجب مصر

شكرا م/ عزت امين :)
Ali
Feb 09, 2012 Ali rated it it was amazing
كتاب مسل ورائع وأنصح بقراءته هؤلاء الثوريين الذين يعانون الأمرين في علاقتهم مع ما يعرف باسم حزب الكنبة أو الفلول، الخلاصة أنه يمكنك أن تحاول بث روح الثورة بين المشتتين أو المتذبذبين ومحاولة اجتذابهم إلى صفوف الثورة أما هؤلاء الذين يحبون مبارك فلا تحاول معهم لأن حالتهم صعبة
Haidy Sakr
Feb 28, 2013 Haidy Sakr rated it liked it
كتاب خفيف في اسلوبه وطريقة تناوله للموضوع بسيطة يعنى اللى ملوش في السياسة ولا يعرف الثورة عملت ايه هيفهم من الكتاب ده الموضوع بشكل مبسط بعيدا عن المصطلحات السياسية اللي كتير من الناس بيستخدموها وهما مش فاهمينها اصلا
Salma
Mar 19, 2013 Salma rated it liked it
قراءة كتاب زي ده بعد الثورة بسنتين كشف لي ان قدرتنا علي النسيان عالية جدا, قادرة أتخيل الكاتب دلوقتي وهو بيقرأالكتاب تاني و بيضحك علي نفسه و بيكتشف قد ايه كنا سذج و مثاليين زيادة عن اللزوم
Esraa Gad
Mar 24, 2012 Esraa Gad rated it really liked it
كتاب حلو أوى.. طريقته سهلة وعفوية أوى, لخص كتير وفيه جميل كتير أوى عجبتنى
عجبنى كلمتين ع السلم الى ف الآخر, فعلاً احان بنقف ع السلم مش بنجيب جديد بس بنلخص القاعدة كانت ازاى :))
Esraa
Mar 24, 2013 Esraa added it
Shelves: مقلب
كتاب تعبان اوى !
Hugger
Mar 31, 2012 Hugger rated it really liked it
زى ما المثل بيقول "الكتاب بيبان من عنوانه و أنا شدنى العنوان بس برده بيبقى مهم بالنسبالى ال "cover" مش سطحية منى, بس بحب أشوف الابداع فى الحاجات السطحية اللى بره علشان تخلينى عايزة أفتح أقرا اللى جوه, و الغلاف ما عجبنيش أوى..كان هيبقى أحسن لو الكنبة شكلها حاجة مريحة كده تدى احساس الأنتخة.

بالنسبة للكتاب بقى, أنا شايفة ان كل الكتب اللى طلعت بعد الثورة هيبقى ليها طعم تانى قدام شوية علشان هتفكرنا بحاجات كتير, بس الحلو فى الكتاب ده انه فكرنى بحجم الفساد اللى كنا عايشين فيه و نسينا ان احنا عملنا "ثورة
...more
Rossol Bourisli
Apr 16, 2015 Rossol Bourisli rated it liked it
مقالات وليس كتاب ، خفيف وان كان يقول الكثير من السهل الممتنع، نحتاج لقراءة مثله بعد القراءات الدسمة
Mostafa Nawara
Jul 09, 2014 Mostafa Nawara rated it liked it
عجبني الكتاب مكتوب بطريقة بسيطة وغير مبتذلة ، وبطريقة اقرب لتفكير الشباب
شكرا عزت :)
قصي بن خليفة
البداية رائعة ممتعة سلسة وفيها تأريخ مهم للثورة المصرية
ولكن جزء المقالات ممل وفيه تعليق على الأحداث الجارية وقد تكون جيدة في وقتها. استخدام اللغة العامية في المقالات مقبول أحياناً بل ومفيد ولكن الإفراط فيها يجعل الكتاب هابطاً
مقال "من سيربح الدركسيون" مبدع ! وكان بالفصحى عدا بعض الاصطلاحات
للحق يستطيع عزت أمين أن يكون مؤرخاً ممتازاً للثورة المصرية فهو يملك الأسلوب والمعرفة ولكن الموضوعية عزيزة
أحمد  البراجه
،، لم يعجبني
،، توقعت أن أقرأ ماهو أفضل من هذا
،، ولكن الكلام لم يكن على مستوى حدث كالثورة
،، ولم يكن كتاباً من أساسه
،، فالكتاب مكتوب بالعامية ،، وأنا لا أحب الكتب المتكوبة بالعامية ،، خاصة وإن كانت عامية كتلك اللي كُتب بها هذا الكتاب
،، كما أن محتوى الكتاب تقليدي جداً وممل ،، لم يأتي بفكرة جديدة يعرض بها كلامه

... استغل المؤلف شيوع عنوان إحدى مقالاته فكتب كتاباً أفضل ما فيه الغلاف الذي صممه وليد طاهر
Najla S.
Feb 29, 2012 Najla S. rated it liked it
Shelves: 2012-books
أول كتاب أقرأه عن ثورة يناير (ولا أعتقد أنه سيكون الأخير!).. الكتاب ينقسم إلى جزئين: الأول يحكي فيه الكاتب قصة الثورة من منظوره الخاص، والثاني مجموعة مقالات كُتبت ونُشرت خلال فترة الثورة.. أسلوب الكاتب جميل وساخر والكتاب مليء بالأفكار الجميلة بالفصحى واللهجة المصرية "اللذيذة".. استمتعت بقراءة الكتاب وما عاشه المصريين في ميادين الثورة التي تابعناها نحن (غير المصريين) بشغف من على "الكنبة"! ...more
نادية حسين
Apr 26, 2012 نادية حسين rated it it was amazing
الكتاب رائع أسلوب مبسط لكنه متميز جدا .كأن هناك من يحكى للقارىء عن أهم احداث فى الثورة وما تلاها من أحداث ما كنا نتوقعها بعد قرار التنحى.
فبعد التنحى ظننا ان كل شىء كارثى قد انتهى .
اشكرك استاذ عزت على الكتاب الذى وثق الثورة بأسلوب رائع.
يثير الكتاب الأحزان والشجون احداث صعبة وحزينة ومفرحة ..عرض لمواقف وطنية وشهامة كنا ظننها اختفت ..ورأيناها تتجلى فى مواقف يحكيها الميدان.
Muhammad Refaey
May 22, 2012 Muhammad Refaey rated it really liked it
Shelves: misc
كتاب بسيط جداً وثرى جداً
يفند ألمصريين على اختنلاف انواعهم وانتماءتهم فى شكل قصصى احياناً
ويتناول احوال المهمشين سياسياً ومشاركاتهم بعد الثورة فى المطالبة بحقوق المصريين
ينصح الكاتب فيه باستيعاب كل اطياف الشعب فالخاسر من الاختلاف والتناحر بين الاحزاب والجماعات هو الشعب كله
أنصح بقراءته
يوسف زهدى
Feb 20, 2013 يوسف زهدى rated it did not like it
Shelves: articles
كتاب تقليدي جدا عن الثورة, مش كل مقالة حلوة او مصطلح جديد يتعمل عليه كتاب,
الميزة الوحيدة فيه إن المقالات بتعكس واقع احداث في وقت محدد بدون علم او تأثير الأحداث اللي بعديهاوبـالتالي بتدي تحليل مقبول لوضع البلد في الوقت ده
شريف ثابت
Feb 23, 2012 شريف ثابت rated it liked it
كتاب جديد ممتع سواء فى جزئه الأول أو الثانى.. اللمسة الساخرة فى السرد أو طرح الآراء رائعة، وطبعاً مصطلح "حزب الكنبة" الّذى دخل أدبيات الثورة هو ضربة معلم حقيقية. سعيد بالكاتب والكتاب وأتمنى أن أقرأ له المزيد.
Randa
Dec 07, 2011 Randa rated it it was amazing
إبتديت الكتاب للتسلية والسخرية اللى معروف بيها عزت، بس لقيت إن المقالات فيها فكر عميق، ورؤية مكتوبة ببساطة وسلاسة وضحكة برده. كتاب جميل، سريع بس فيه عمق. منتظرة الكتاب التالى عن تطورات الثورة
Doaa
Aug 17, 2013 Doaa rated it it was ok
الكتاب نوع من المقالات المتنوعة
معبر عن الفئة اللى مشاركتش فى اية حاجة
متعلقة بالثورة
ايام 25 يناير

قراتة من فترة كبيرة
اعتقد الفئة دى مش موجودة حالياً
مافيش حزب كنبة
Ayatollah ahmed
Jan 31, 2013 Ayatollah ahmed rated it did not like it
Shelves: استعارات
كتاب مالوش لازمة فى رأيى
يعنى اخره مدونات
شايفة ان فى مؤلفين أفضل من كده بكتير كانوا اولى منه بالكتابة
هو بس واخد فرصته
لكن الكتاب عبارة عن تدوينات مافيهاش اى جديد

ممل
Hadeel Elbitar
Jun 01, 2014 Hadeel Elbitar rated it it was amazing
Shelves: books-i-have
I enjoyed it, specially at that time. Full of history documentation. One day, the dream will become true :)
Mohamed zidan
Nov 22, 2013 Mohamed zidan rated it liked it
كتاب لطيف يدعو للتفاؤل فى وقت ما كتب ليس الان , تنطبق عليه كلمة ذكرى و احلى ذكريات
Heba
Apr 15, 2012 Heba rated it it was ok
part 1 was not bad, but I couldn't even start part 2
Ismail Zohdy
Apr 21, 2012 Ismail Zohdy rated it liked it
Shelves: books-i-own
Not a super book, but a super light reading book
Marwa Abdel
Jun 12, 2012 Marwa Abdel rated it liked it
Nice, but boring towards the end.
Islam Metwally
Apr 14, 2013 Islam Metwally rated it really liked it
مبارك كويس, بس العادلي ابن ستين كلب =D
Mohammed Ali
Mar 01, 2012 Mohammed Ali rated it did not like it
من تفاهته لم أستطع إكمال قراءته
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 18 19 next »
  • لمس أكتاف
  • لماذا لا يثور المصريون؟
  • الثورة 2.0
  • سأكون كما أريد
  • كمين القصر العيني
  • Tweets from Tahrir
  • المسلمون والديمقراطية: دراسة ميدانية
  • إستقالة رئيس عربي
  • الطاغية: دراسة فلسفية لصور من الاستبداد السياسي
  • كتاب الألتراس
  • طابا.. كامب ديفيد.. الجدار العازل: صراع الدبلوماسية من مجلس الأمن إلى المحكمة الدولية
  • The Age of Deception: Nuclear Diplomacy in Treacherous Times
  • فى أوروبا والدول المتخلفة
  • مادة 212
  • الإسلام بين العلم والمدنية
  • كتاب مسيِّل للدموع
  • خبايا القاهرة
5348361
صفحة الباشكاتب على جود ريدز

تخرج من كلية الهندسة واتجه للكتابة والتمثيل
أصدر أول كتاب له بعنوان حزب الكنبة ثم رواية بعنوان الفار فى الصاعد

ألف مسلسل سبوبة مصرية واشترك بالتمثيل فى فيلمى ورقة شفرة وأعز أصحاب
More about عزت أمين...

Share This Book



“احنا اللى شفنا مصر ونصها بيلعن تخلفها وبيحلم بأميركا، والنص التانى بيلعن فجورها وبيحلم بالسعودية. أنا من جيل كل واحد عايش فى عالمه الخاص المنعزل ولا يجمعنا الا الشارع الذى كرهناه، والضجيج الذى سأمناه، وأما الوطن فأصبح مرهوناً بقدم أبو تريكة فى آخر عشر دقائق فى المباراة” 21 likes
“أسئلة بتزن
-اذا كانوا بيقولوا اللى هرب المساجين هم أهاليهم، طب ليه مافيش سجن نسا وتحد أتفتح
-لماذا قام العبقرى حبيب العادلى بقطع الانترنت والموبايلات مع ترك التليفون الأرضى يعمل؟
-ما هو شعور أى ساكن فى ميدان التحرير وغير مؤيد للثورة؟”
10 likes
More quotes…