Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Merantau Ke Deli” as Want to Read:
Merantau Ke Deli
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Merantau Ke Deli

by
4.24  ·  Rating Details ·  568 Ratings  ·  101 Reviews
Originally published in a periodical, Pedoman Masjarakat (1939-1940). First edition as book (1941), published by Cerdas Medan.
Paperback, 181 pages
Published by Pustaka Dini (first published 1939)
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Merantau Ke Deli, please sign up.

Be the first to ask a question about Merantau Ke Deli

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

(showing 1-30)
filter  |  sort: default (?)  |  Rating Details
Ras
Feb 24, 2016 Ras rated it it was amazing  ·  review of another edition
Shelves: 2016-read, e-book-pnm

Akhirnya ada juga buku yang boleh saya bagi 5*. Bahasa buku ini indah sekali sehinggakan mengatasi rasa marah saya kepada Leman kerana menceraikan Poniem. Ah, tidak mampu saya ucap dengan kata-kata betapa saya sangat sukakan buku ini.

Jarang juga saya dapat kepuasan selepas habiskan satu naskah tetapi Merantau Ke Deli memberikan saya kepuasan dan keseronokan itu. Buku ini penuh dengan nasihat dan pengajaran. Moga kita mampu menghayatinya.

Merantau ke tempat orang bukan mudah tetapi selagi mana k
...more
Nabilah Firdaus
"Cinta adalah penyatuan dua hati, sehinggalah takdir berkata sebaliknya."

Rasa bahagia bercampur dengan rasa benci sepanjang membaca buku ini. Tak semua buku boleh buat kau rasa begini, tak semua buku. Rasa bahagia kerana penulisan ini rasanya lebih dekat dengan aku, malah lebih dekat daripada Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck. Rasa benci kerana apa yang ditulis Hamka ini ternyata belaku di alam realiti - bahawa kehidupan ini tidak akan terlepas dari kepahitan.

Dan benarlah, berlebih-lebihan itu se
...more
Muhamad Fahmi
Karya Hamka tak pernah mengecewakan penulis. Membaca Merantau Ke Deli umpama merantau ke dalam jasad watak-watak yang direkanya di dalam cerita ini.

Kagum dengan keupayaan Hamka yang berjaya menyelami perasaan seorang wanita melalui watak Poniem: yang sentiasa ada bersama suaminya, Leman tatkala susah-senang, jatuh berdiri dan jerih payah menempuhi alam perniagaan. Mereka bermula dari bawah. Dan sampai suatu ketika, Poniem sanggup berhabis gadai harta-hartanya yang ada sampailah tinggal hanya sep
...more
winda
May 07, 2009 winda rated it really liked it
Shelves: family-library
Dari dulu sampai sekarang,orang merantau berharap mendapatkan kehidupan yang lebih baik daripada hidup di kampung halamannya. Tetapi tak semua beruntung. Jika sekarang Jakarta menjadi tujuan orang merantau, maka dahulu Deli pernah menjadi tujuan karena majunya perkebunan disana. Tentunya, jaman telah berubah, namun semangat merantau untuk perubahan nasib menjadi lebih baik tak pudar dimakan jaman.

Dari Jawa atau dari Minangkabau ke tanah Deli, sekarang tidaklah “merantau” lagi. Bahkan dari Saban
...more
Zawani
Dec 01, 2016 Zawani rated it it was amazing  ·  review of another edition
Batasku sedari raut kudratku,
Asaku menari terbalut sorbanmu,
Lembutnya jiwa sambut nestapa,
Terngiang syahdu iman di dada.

Bila cerita tak lagi ceria,
Mahligai cinta merona terlena,
Senada iman kusimpan derita,
Kuatkan hati bersimpuh pada-Nya.

Apabila selesai membaca novel ini, saya teringat bait lirik lagu Siti Nurhaliza; Batasku Asaku, seakan menzahirkan perjalanan hidup watak Poniem. 4 jam tanpa henti masa yang diambil untuk menghabiskan novel ini. Jujurnya, saya bukanlah peminat tulisan Hamka apata
...more
Sarah Yasmin
Sep 25, 2015 Sarah Yasmin rated it really liked it
Shelves: read-2015
Sementara tengah sibuk handle bisnes, sempat jugak habis baca buku ni dalam masa sehari. Curi masa jugak nak baca buku. Fuhh! Aku semakin tertarik untuk baca semua karya-karya Hamka. Inshaallah semoga dipermudahkan!

Buku Merantau Ke Deli ini ada aura dia yang tersendiri. Mengisahkan tentang kehidupan seorang lelaki bernama Leman yang merantau mencari rezeki sehingga bertemu dengan seorang wanita bernama Poniem. Cara penceritaan Hamka memang best. Macam kita dapat bayangkan watak dan latar tempat
...more
Nor Azzah
Mar 19, 2017 Nor Azzah rated it really liked it
Kisah para perantau dari pelbagai tempat yang datang ke Deli bagi memperbaiki taraf kehidupan mereka.
Dibawakan kisah sepasang suami isteri, seorang dari Padang dan seorang dari Jawa. Memulakan rumahtangga mereka dari bawah, bersusah-susah dari awal bersama.
Namun setelah berjaya, mereka pulang ke kampung suami di Padang. Ternyata ramai yang kurang senang dan ingin mengambil kesempatan daripada kekayaan mereka. Bermulalah asal keturunan si isteri dari Jawa dipertikaikan. Isteri baharu dari Padang
...more
Sharulnizam Mohamed Yusof
Antara buku Buya Hamka yang saya baca, rasanya Merantau Ke Deli lebih jelas dan lantang "menghentam" adat Minangkabau. Keras, mungkin. Bagai meluap-luap geram (dan mungkin marah) Buya Hamka terhadap adat yang lebih mendatangkan mudarat.

Serba sedikit, saya setuju.

Mungkin juga, atas alasan-alasan ini nenek moyang saya merantau ke Gombak. Mahu "lari" dari adat ini. Ya. Saya anak Minangkabau.

MKD turun mendedahkan sikap "perkauman" sesama sendiri. Jawa, Minang. Ada rasa kaum sendiri lebih hebat dar
...more
Khairussyifa
Jan 16, 2017 Khairussyifa rated it it was amazing  ·  review of another edition
Shelves: 2017-books
Saya bersyukur dilahirkan dengan darah campur Minangkabau dan Jawa. Dan bertambah syukur, saya tak dibesarkan dengan cara fikir Minangkabau - mengikis harta dll. Seakan mengorek catatan pada susur galur keturunan sendiri.

Buku yang menyokong perempuan pada setia dan semangat yang tidak mudah mengalah. Dan penyesalan lelaki yang tak pernah hargai pengorbanan dan kesetiaan seorang perempuan. Elok sangat dibaca oleh lelaki, yang bercita-cita poligami, yang hanya fikir soal keseronokan, bukan pada t
...more
M. Azhaari Shah Sulaiman
Secara mikronya, seputar kisah Poniem, gadis Jawa yang menikahi Leman, lelaki dari Padang ( orang Minang) . poniem bergadai semua harta untuk tolong bisnes suaminya. Bila dah stabil, suaminya terpaksa akur dengan kehendak famili untuk berkahwin dengan orang Padang juga. memang sudah Adatnya begitu. poniem redha saja kerana takut suaminya nanti dibuang oleh keluarga kalau tak menurut. akhirnya bermadulah Poniem dengan Mariatun, gadis dari Kg Leman sendiri. mula Mula aman, lama lama pecah perang. ...more
Nur Aimuni
Sep 20, 2016 Nur Aimuni rated it really liked it
Kasihan. Begitulah kalau bersumpah janji untuk setia, tetap tidak akan dapat memberi apa-apa jaminan untuk kesetiaan itu kekal hingga ke akhirnya. Kisah isteri berketurunan Jawa berkahwin dengan lelaki Minang lalu dimadukan dengan perempuan berketurunan Minang. Penceritaan Buya Hamka sangat kemas dan terperinci tentang kehidupan berpoligami dilatari oleh perbezaan adat sehinggakan saya berasa "teramat sakit hati" membaca tentang budaya dan adat Minangkabau ini, menafikan hak cinta pada orang yan ...more
Azlinah Awang
Jun 02, 2014 Azlinah Awang rated it really liked it  ·  review of another edition
Karya Buya HAMKA yang membuatkan saya teruja menghabiskannya sehingga muka surat akhir. Kritik sosial kepada budaya masyarakat Minangkabau. Karekter Poniem yang mengugah rasa. Tapi takdir ALLAH itu begitu indah susunannya.

Beberapa petikan ayat yang menjadi kegemaran dibaca berulang kali.

"Meskipun mereka menderita payah, tetapi mata mereka hidup. Tidak ada debar dan goncang jantung, melainkan berjalan terus menuju maksud"

"Orang bukan merancang hidupnya sendiri tetapi menjalani rancangan yang tela
...more
Sharina  MS
Dec 15, 2015 Sharina MS rated it really liked it  ·  review of another edition
Puji pujian buat Pak Hamka, tulisan beliau dalam novel ini mampu mengungkap dengan agak detail bagaimana perasaan Poniem, isteri Leman, perempuan Jawa yang dimadukan dengan perawan dari Padang. Jarang sekali membaca sudut pandang, fikiran, perasaan wanita yang di madukan yang ditulis dengan tepat oleh lelaki.

Saya seolah olah berada di Deli, melihat nasib untung orang yang berdagang di Deli yang diceritakan dengan detail dan bersahaja oleh penulis. Watak Poniem, Mariatun, Leman juga begitu hidup
...more
Cik Sherry
Feb 04, 2017 Cik Sherry rated it really liked it
Masa baca buku ni, aku letak diri aku sebagai Poniem, iaitu seorang gadis muda yang hidupnya cuma bergantung harap disuap orang ketika beliau diladang. Tinggal dalam senang menjadi perempuannya tuan tanah, tanpa dinikahi pun. Baginya, apalah sangat arti bernikah, andai segala senang, makan pakai cukup boleh didapati tanpa bernikah. Hinggalah datang seorang pemuda bernama Leman, mahu bernikah dengannya lalu mengubah nasib mereka berdua di sebuah negeri bernama Deli.

Ehhh kenapa jadi sinopsis? Tak
...more
Muhaimin Safaruddin
Jan 20, 2017 Muhaimin Safaruddin rated it it was amazing
Berikut ialah beberapa pengajaran penting hasil daripada pembacaan saya terhadap novel ini:

1. Tidak semestinya manusia yang mempunyai masa lalu yang kelam bakal menghadapi masa depan yang suram juga. Begitu jua, tidak semestinya manusia yang mempunyai masa lalu yang gagah akan terus berkekalan menikmati masa depan yang cerah jua. Apa yang penting adalah bagaimana usaha dan ikhtiar kita pada masa ini untuk memastikan keberuntungan kita pada masa akan datang sentiasa subur dan terjamin.

2. Adat res
...more
Abdul Hakim Abdul Basir
Tidak syak lagi Buya Hamka tidak pernah gentar untuk mengkritik kepincangan yang dilihatnya wujud dalam pengamalan adat masyarakatnya. Karyanya, Merantau ke Deli (MKD) sarat dengan kritikan sosial terhadap budaya Minang yang pada pandangan Hamka amat materialistik dan menekan kepada pihak lelaki.

Adat orang Minang ketika itu, kalau merantau harus tidak lupa untuk kembali membawa harta pulang ke negeri sendiri untuk menambahkan harta suku masing-masing. Di negeri asalnya, juga perlu dibuatkan ruma
...more
Fuad Syazwan Ramli
Jan 28, 2009 Fuad Syazwan Ramli rated it really liked it
Shelves: novel
Perbuatan kita hari ini, mungkin tak berbekas pada hari ini, namun boleh jadi ia menghantui kita, pada kemudian hari. Apakah kita yakin, apa yang kita lakukan, apa yang kita perkatakan, akan menjadi rahmat, atau menjadi kecelakaan? Hari ini kita bisa mengatur kata, mengatur langkah, tapi esok hari, bila pembalasan itu datang, kita sudah tua, sudah hilang daya kita, maka yang timbul hanya sesalan... Masih adakah peluang untuk membetul segala kecurangan???
Mohd Qhassimi
"Saya lain, saya sudah lama bertukar bulu. Sudah banyak negeri yang saya jejak, sebab itu faham saya sudah lebih luas."
Siddiq
May 17, 2011 Siddiq rated it it was amazing
terbaik. Kritikan budaya dan agama terhadap masyarakat minang dan jawa. walaupun sudah lama tetapi masih segar.
Faiz-Akmal
Dec 05, 2015 Faiz-Akmal rated it it was amazing  ·  review of another edition
"... uban berterabur, gigi gugur, pipi kendur, mata kabur, dan pintu kubur."

Saya teringat dalam sebuah wawancara, bila disoal tentang cinta, perkahwinan dan wanita, arwah TGNA mengakui dirinya suka membaca kisah-kisah cinta kerana itu dalam dakwahnya ada diselitkan perihal cinta kerana cinta ini fitrah manusia. Saya percaya naskhah Pak Hamka ini juga dibaca oleh arwah TGNA kerana bait-bait di atas disebut oleh arwah TGNA sewaktu menjelaskan tentang pesan Nabi SAW berkenaan tujuan mencari pasanga
...more
Rumahbuku
Dec 27, 2016 Rumahbuku rated it really liked it  ·  review of another edition
merantau ke deli sebuah novel yang memberi aku pengajaran dan peringatan bahawa hidup ini sebuah perjalanan yang sungguh tak boleh di duga.hidup punya naik dan turun.berkasih sayanglah bukan hanya mengikuti warisan adat yang mengikat kaki kita untuk terus pergi jauh.
Syazana Syamsul
Apr 10, 2016 Syazana Syamsul rated it liked it
" Sungguh ramai sekali manusia yang lemah dan tak dapat mengendalikan dirinya untuk menahan hawa nafsu. Perturutkan dahulu. Buruk baiknya hitung di belakang. Kelak zaman belakang waktu berhitung itu akan tiba juga. Maka cerah dilangit teranglah awan, hakikat kebenaran itu pun tampaklah, sebab bila hilang hawa nafsu telah lepas, tinggallah tanggungan batin yang maha berat."-HAMKA

Kisah yang penuh dengan adat. Adat kadangkala menyesakkan dada. Entah.

Penulis menggambarkan Leman seorang yang tidak be
...more
Farah Mohd Noor
Nov 03, 2016 Farah Mohd Noor rated it it was amazing  ·  review of another edition
Shelves: favorites
"Apakah perkahwinan itu lantaran cinta ?
Akan dikatakan lantaran cinta, (tapi) mereka belum kenal perkataan (cinta) itu, mereka tidak pernah membaca buku roman untuk "mengurus"kan cinta. Apakah itu lantaran kepentingan dan persamaan cita-cita ?"

Kahwin itu tujuannya untuk pertahankan kemuliaan dan menjadikan pasangannya menjadi orang baik-baik.

"Dalam perkahwinan tidaklah boleh meminta pertimbangan orang lain. Kalau tidak setuju dengan bunyi suara hati kecil kita, tentu tidak juga akan kita turutka
...more
Norsyahirah Shahrir

Kisah kali ini mengisahkan orang yang kuat berpegang pada adat, hingga mengenepikan keluarga. Hingga mengenepikan diri sendiri. Lebih mengutamakan cakap-cakap orang dibandingkan keyakinan sendiri untuk mengemudi kehidupan. Padahal, orang memberi nasihat pun sebab inginkan keuntungan. Aduhai.

Kasihan Poniem. Dinikahi, setelah itu diduai dan diceraikan. Dengan talak tiga! Sungguh, Leman sendiri curang dengan sumpahnya dulu. Mujur ada Suyono yang hadir sebagai penyelamat.

Adilkah bila adat dan keturu
...more
aidanharima
May 04, 2016 aidanharima rated it really liked it
Shelves: rak-buku
agak lama juga untuk aku habiskan bacaan. atas kekangan masa.

tidak semua perkahwinan atas dasar cinta itu bisa berakhir dengan gembira. terlampau menyanjung adat juga bahaya. bukankah perkahwinan itu pada dasarnya penyatuan dua manusia, lelaki dan perempuan. kenapa mahu merumitkan? sepanjang pembacaan, aku sangat tidak bersetuju dengan tindakan orang-orang kampung Leman yang sangat patuh pada adat tanpa mempedulikan perasaan orang lain.

Poniem bisa membuktikan bahawa, jangan menilai seseorang me
...more
Ira Nadhirah
Mar 28, 2016 Ira Nadhirah rated it it was amazing  ·  review of another edition
Karya Hamka yang ketiga selepas Tenggelamnya Kapal Van Der Wijk dan Di Bawah Lindungan Kaabah. Jika Versus oleh Hlovate titik tolak perubahan diri, (walau tidak istiqamah) Merantau ke Deli pula saya letakkan sebagai penanda aras melangkah ke alam seterusnya. Getting personal sangat. Kalaupun Tuhan takdirkan aku untuk diletakkan dalam mana-mana watak dalam buku ini, biarlah aku menjadi Poniem. Dan bukan Mariatun. Diambil cintanya itu sukar. Yang mengambil tidak terasa apa yang pastinya. Tapi Suyo ...more
Juliyana Junaidi
Aug 25, 2016 Juliyana Junaidi rated it really liked it
Begitulah lelaki. Tatkala ditaburkan janji, semuanya manis belaka. Sehingga berani bersumpah atas nama Tuhan. Leman adalah seumpama Hayati. Suka berjanji tapi sering dimungkiri. Kemelaratan Poniem mengajar dirinya untuk cekal dan tabah tak kira apabila dicampakkan kemana sahaja. Persoalan adat banyak dimainkan disini, orang Minangkabau memang sentiasa begini ya? Sering bersifat holier than thou. lol
Balqis Azhar
Apr 08, 2016 Balqis Azhar rated it it was amazing
Mengajar erti cinta yang sebenar. Bahawasanya yang bercinta itu harus bersedia bersusah-susah bersama, dan kekal bahagia di waktu senang. Terlalu puitis keseluruhan novel ini ditulis. Pembaca juga dapat mengetahui perbezaan adat masyarakat Minang dan Jawa melalui jalan cerita yang ditulis oleh Buya Hamka.
Nur Hidayah
Nov 14, 2015 Nur Hidayah rated it it was amazing
It is an awesome book that shows the importance of living for the sake of God. It show how people may divert their initial life principals, how the arrogance and worldly desires killed the character's prosperity.
Raymon
Sep 26, 2007 Raymon rated it really liked it
Recommends it for: pecinta sastra
karangan ulama sekaligus cendikiwan besar indonesia..dengan penuturan yang sederhana ,menceritakan tentang "poniman, seorang buruh perkebunan yang hidup di tengah masyarakat perkebunan di Deli..sumatera tengah
cerita yang mengalir sederhana, dengan sentuhan adat,sosial, dan tentu agama..
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
  • 1515
  • Imam
  • Salina
  • Secangkir Teh Pengubat Letih
  • Nyanyian Tanjung Sepi
  • Salju Sakinah
  • Kembara Sastera Nisah Haron : United Kingdom & Dublin
  • Formula Solat Sempurna
625942
Haji Abdul Malik Karim Amrullah, known as Hamka (born in Maninjau, West Sumatra February 17, 1908 - July 24, 1981) was a prominent Indonesian author, ulema and politician. His father, syekh Abdul Karim Amrullah, known as Haji Rasul, led and inspired the reform movement in Sumatra. In 1970's, Hamka was the leader of Majelis Ulama Indonesia, the biggest Muslim organizations in Indonesia beside Nahdl ...more
More about Hamka...

Share This Book