Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Woyzeck. Leonce und Lena” as Want to Read:
Woyzeck. Leonce und Lena
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Woyzeck. Leonce und Lena

3.37  ·  Rating Details ·  1,445 Ratings  ·  37 Reviews
Es ist kein Wunder, dass Georg Büchner erst im 20. Jahrhundert entdeckt und zum Kultautor wurde: Wie kein anderer Autor seiner Zeit hat er die Abgründe der Moderne vorweggenommen. Wahnsinn und Verzweiflung als zentrale Themen, das Fragmentarische als Formprinzip – Büchners Texte gehören zu den radikalsten und erschütterndsten, die die Weltliteratur zu bieten hat. Noch heut ...more
Paperback, 86 pages
Published February 28th 2006 by Reclam (first published 1879)
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Woyzeck. Leonce und Lena, please sign up.

Be the first to ask a question about Woyzeck. Leonce und Lena

Community Reviews

(showing 1-30)
filter  |  sort: default (?)  |  Rating Details
Karina
May 19, 2012 Karina rated it it was ok  ·  review of another edition
Wenigstens war es kurz und schmerzlos.
Bine
Dec 06, 2013 Bine rated it liked it  ·  review of another edition
Woyzeck: Habe ich schon in der 12. Klasse gelesen und liebe es sehr! 5 Sterne!
Leonce und Lena: Eben für die Uni gelesen. Wieder sehr Büchner, allerdings eine Komödie, also nicht so mein Ding. Trotzdem mag ich die verschrobenen Charaktere, Büchners Anschauungen und die schräge Handlung. 3 Sterne
Meike
Feb 15, 2009 Meike rated it it was ok  ·  review of another edition
Büchner ist für meinen Geschmack viel zu abgedreht. Natürlich kann man aus allem einen tieferen Sinn herauslesen, aber bei "Leonce und Lena" als auch bei "Woyzeck" überwiegt der Verrücktheitsfaktor.
Evička de Blois
Obě dvě hvězdičky jsou za jazykově skvělé a vtipné absurdní rozhovory v Leonckovi a Leně. Co se týče Vojcka, tak celá existence této hry mi je záhadou a jsem zpětně v úžasu, že v Divadle D21 z něčeho takového vzniklo nejen koukatelné, ale také i docela smysluplné představení.
Núria
Oct 21, 2009 Núria rated it really liked it  ·  review of another edition
Recommends it for: existencialistas, nihilistas, shakesperianos, beckettianos,
Georg Büchner nació el 1813, empezó estudiando lenguas modernas en el instituto, pero acabó estudiando la carrera de medicina como su padre, se metió en política, fue acusado de traición por un pamfleto revolucionario que publicó, pero tuvo suerte y pudo salir por piernas de Alemania, mientras que su compañero fue arrestado, torturado y murió en prisión. Se instaló en Estrasburgo, empezó a escribir, acabó medicina, consiguió una plaza como profesor de anatomía en la universidad de Zurich, y muri ...more
Claire Scorzi
28º dia do Mês da Leitura Mágica.
28º livro concluído ;)
Philippe Malzieu
When I was a teenager, Buchner was my hero. He was a revolted republican who dreamed Germany as a Républic. He has flees to avoid death. In Strasbourg and Zurich, he carried out a scientidic career of high quality. He was named professor at the medical college in Zurich.
HIs literary work is short. 3 principals works are counted: Wozzecck, Leonce and Léna and the death of Danton. But he revolutionized the theatre. Woyzeck, normally wozzeck but he wrote badly like all the physicians (like me) wen
...more
Nadine
Ich habe nur Woyzeck gelesen (für die Schule) und denke nicht, dass ich Leonce und Lena lesen werde, solange ich es nicht für die Schule lesen muss.
Was Woyzeck betrifft, es war ok, mehr aber auch nicht. Ich war praktisch schon froh, dass Woyzeck nur 38 Seiten umfasst. Wäre es länger gewesen hätte es mich wahrscheinlich noch weniger interessiert als es mich sowieso schon hat. Ich fand die Geschichte mäßig bis langweilig und kann leider nicht behaupten, dass mich die Charaktere interessiert haben.
Sophie
Woyzeck 5 | 7
Leonce und Lena 4 | 7
Kakanier
Dec 01, 2009 Kakanier rated it it was amazing  ·  review of another edition
Shelves: dichtung
Lolig. Absolut zu empfehlen.
André
Jun 10, 2008 André rated it it was ok  ·  review of another edition
Recommended to André by: Jörg Suchy
Shelves: school
Boring. What was it about again? We only read the first story in school, though.
Anna
Sep 15, 2016 Anna rated it liked it  ·  review of another edition
2.5

like most of the books I read for school, this one was weird. but it wasn't too bad either. I wouldn't reread it for sure but it was entertaining while it lasted
Sophie
Oct 14, 2016 Sophie rated it did not like it
Shelves: for-school, own, german, 2016
only Woyzeck, not Leonce und Lena
Eileen
Mar 02, 2017 Eileen rated it really liked it  ·  review of another edition
beide Geschichten haben sich recht schnell gelesen, Leonce und Lena war wirklich sehr amüsant!
Paul
Jul 30, 2013 Paul rated it it was amazing
Shelves: reclam
Die Schuld ist bereits erwiesen

In Georg Büchners 1837 entstandenem, der Epoche des Vormärz zuzuordnendem Dramenfragment „Woyzeck“, das der Autor aufgrund seines frühen Todes nicht vollendet hat, wird erstmals in der Literaturgeschichte ein Mitglied der sozialen Unterschicht zur tragischen Hauptperson. Büchners Text veranschaulicht am Beispiel der Lebensumstände des hessischen Soldaten Franz Woyzeck die bedrückenden Lebensumstände in der Zeit zunehmender Industrialisierung in Deutschland, durch d
...more
Eba
Nov 20, 2013 Eba rated it really liked it  ·  review of another edition
Shelves: germanic, theater
"Kommt, ihr kleinen Krabben! - Es war einmal ein arm Kind und hatt kein Vater und keine Mutter, war alles tot und es is hingangen und hat gesucht Tag und Nacht. Und weil auf der Erde niemand mehr war, wollt's in Himmel gehn, und der Mond guckt es so freundlich an; und wie es endlich zum Mond kam, war's ein Stück faul Holz. Und da is es zur Sonn gangen, und wie es zur Sonn kam, war's ein verwelkt Sonneblum. Und wie's zu den Sternen kam, waren's kleine goldne Mücken, die waren angesteckt, wie der ...more
Taaya
Aug 11, 2015 Taaya rated it liked it  ·  review of another edition
Woyzeck fand ich furchtbar, alleine schon, wie da jemand dargestellt wurde, der offenbar geistig behindert ist. Missfiel mir extremst! Zumal es mir auch noch in der Schule aufgezwungen wurde. Von 'Klassikern' erwartet man ja doch so etwas wie Qualität.

Leonce und Lena hingegen hab ich später freiwillig gelesen, weil ich es ja hiermit schon einmal da hatte, und war positiv überrascht. Büchner fand ich vorher als Autor einfach nur furchtbar, von Leonce und Lena fühlte ich mich aber sehr gut unterh
...more
Katharina
Jan 19, 2013 Katharina rated it liked it  ·  review of another edition
Shelves: german, classic, play
"Leonce and Lena" is a very interesting play that makes you laugh a lot and then realize that what you're laughing at is rather meant as critic towards society than a joke. A very good play indeed.

"Woyzeck" is similarly critical, but more openly so. Since Woyzeck's social status is low and he is thus manipulated and instrumentalized, the play very clearly talks about imbalances and injustices in life.

Lisa
Woyzeck fand ich sehr interessant und spannend. Ich würde wirklich gern wissen, wie das Stück am Ende ausgesehen hätte, wenn Büchner nicht zuvor gestorben wäre.

Leonce und Lena fand ich im positiven Sinne schräg und unterhaltsam, aber nach 'ner Weile nur noch anstrengend.

Drum gibt es für Woyzeck 4 Sterne und für Leonce und Lena 2,5 Sterne, womit es dann insgesamt und gerundet 3 Sterne gibt.
Susanne
Feb 17, 2015 Susanne rated it really liked it  ·  review of another edition
Woyzeck: Excellent book with interresting twists. I actually read it twice as Büchner puts us into a world where you can explore a little more everytime you get into it. An excellent drama: 5 stars
Leonce and Lena: In search of something differnt even though you have everything and in the end after all the things Leonce and Lena did and they felt like they made a difference actually everything ended how it would have anyway. A commedy that didnt grab me as much as Woyzeck: 3 stars.
Sandra
Apr 03, 2013 Sandra rated it really liked it  ·  review of another edition
Die meisten mussten dieses Buch sicher nur für die Schule lesen und stempeln Woyzeck als zu abgedreht ab. Allerdings solltet ihr euch alle mal die Zeit nehmen und Leonce und Lena lesen. Ich finde diesen zweiten Teil viel besser als Woyzeck, es ist eine niedliche und romantische Liebesgeschichte, erinnert ein bisschen an Romeo und Julia, hat aber ein Happy-End.
Ahmed
الكتاب عبارة عن مسرحيتين / ليونس و لينا و الاخري فويسك (و مسرحية فويسك نشرت بعد موته)
لم يعجبني بصراحة اسلوب المسرحيتين فهو يعتمد علي كثرة المشاهدة بشدة داخل الفصل الواحد مما يعمل علي ضعف ترابط وحدة المسرحية و في بعض الاحيان بالتشتت .. فكرة المسرحيتين جيدة .. و فويسك مأخوذة من احداث واقعية كما يشير المترجم
.......
ترجمة د.عبد الغفار مكاوي
Frantisek Trapl
Dec 02, 2016 Frantisek Trapl rated it it was amazing  ·  review of another edition
Leonce a Lena : Brilantní, svěží, úsměvný a dokonale hravý text, který se vysmívá vyšším vrstvám a který na hony předběhl svou dobu. Vojcek : Úderné, minimalistické, naturalistické, expresivní a svým způsobem rovněž šílené

Vojcek: Úderné, minimalistické, naturalistické a svým způsobem také šílené...
Larissa Kraski
Nov 07, 2015 Larissa Kraski rated it did not like it  ·  review of another edition
Shelves: for-school
habe nur woyzeck gelesen (für die schule) nicht leonce und lena hab aber diese edition geaddet weil ich diese in der schule bekommen habe aber wir haben nicht leonce und lena gelesen aber es ist jetzt halt so DEAL WITH IT

war mir zu komisch geschrieben, war echt nichts für mich sorry.
Raisa
Dec 26, 2013 Raisa rated it it was ok  ·  review of another edition
Woyzeck war schön. Es war aber sehr fragmentarisch. Es ist immer schön solch einen Text zu lesen, der viel Raum zum Interpretation frei lässt. Bei Woyzeck fand ich es aber "too much". Die Lektüre hat sich doch gelohnt.
Isabell
I can't speak for "Leonce and Lena" because I didn't read that so far, but "Woyzeck" was about the worst book I have read so far. The language is terrible and at some places nearly impossible to understand even for a native German speaker.
Nadine
Jul 24, 2015 Nadine rated it it was ok  ·  review of another edition
nur Woyzeck
Sara
Aug 08, 2015 Sara rated it did not like it  ·  review of another edition
Recommends it for: absolutely no one
Shelves: 2015
Well, I only read Woyzeck, because I had to read it. I didn't like it.
han_man
Woyzek ist ganz gut. Leonce und Lena hab ich nicht angetastet. Kommt vielleicht noch.
Joke
May 09, 2008 Joke rated it liked it
Shelves: own, school, german, classics
Woyzeck: 2 Stars
Leonce und Lena: 4 Starts
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
  • Der zerbrochne Krug
  • Romeo und Julia auf dem Dorfe
  • Nathan der Weise
  • Die Judenbuche
  • Bahnwärter Thiel
  • Don Karlos: Infant von Spanien
  • Der gestiefelte Kater
  • Deutschland, ein Wintermärchen
  • Iphigenie auf Tauris
  • Sansibar oder der letzte Grund
  • Maria Magdalena
  • Das Fräulein von Scuderi
  • Schloß Gripsholm
  • Pole Poppenspäler
  • Fragebogen
  • Irrungen, Wirrungen
  • Die neuen Leiden des jungen W.
94147
Karl Georg Büchner was a German dramatist and writer of prose. He was the brother of physician and philosopher Ludwig Büchner. Georg Büchner's talent is generally held in great esteem in Germany. It is widely believed that, but for his early death, he might have attained the significance of such central German literary figures as Johann Wolfgang von Goethe and Friedrich Schiller.

-Wikipedia

More about Georg Büchner...

Share This Book