Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Tuan Direktur” as Want to Read:
Tuan Direktur
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating

Tuan Direktur

by
3.78 of 5 stars 3.78  ·  rating details  ·  37 ratings  ·  9 reviews
Tuan Direktur ialah sebuah naskah yang ringan tetapi berat dengan pesan. Iktibarnya lemak-lemak santan yang menyusupi segenap deria jiwa. Setiap faedah dan amaran dari cerita atau katanya halus melekat di ruang sanubari mengajak kita mensempadani atau menaledani. Ingatkan pesan panjang ini, yang menikam kelobaan kita untuk mencari dan terus mencari sampai tidak tahu berhen ...more
Paperback, 154 pages
Published 2010 by Pustaka Dini Sdn Bhd
more details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Tuan Direktur, please sign up.

Be the first to ask a question about Tuan Direktur

Community Reviews

(showing 1-30 of 91)
filter  |  sort: default (?)  |  rating details
Nawfal Ahmad
Sebuah buku mengenai nasihat kepada masyarakat. Terang, tulus dan jelas. Fokusnya hanya mahu dakwah. Plotnya mudah dan tidak berat membuatkan kita fokus untuk muhasabah diri. Sangat terkesan. Harus dibaca bagi daie-novelis yang ingin mengubah masyarakat.
Eimad
Menarik. Sekali baca persis novel indie yang dilambakkan sekarang. Tapi bila ditilik dengan lebih teliti sungguh ibarat langit dan bumi. Pak HAMKA menulis demi dakwah dan sebagai ibadah. Plot yang mudah dengan bahasa yang tidak canggung untuk yang tidak bergelumang dalam pembacaan sastera. Tulisan ini mengisahkan seorang anak muda yang menemui kejayaan ibarat bulan jatuh ke riba. Terlalu hebat tetapi terlalu besar dan berat untuk ribanya sehingga ia membawa kepadahan takbur yang memang akrab den ...more
Naimalkalantani
Bila jumpa karya HAMKA, memang aku akan beli tanpa lihat sinopsis. Dan seperti biasa, karya HAMKA ni sama je semua cara penceritaan.

Aku dah baca Tuan Direktor. Best. Mengisahkan mcm mana Tuan Direktor ni diampu dengan pujian. Macam mana gerakan sosial-ekonomi kapitalis dijana.

Karyanya tidak berat. Dan tak sampai 100ms pun. Best.

Aku fikir, bila aku besar, aku bukan tak nak kaya, tapi aku tak nak kaya yang melampau.

Dan perlu ingat, Nabi sendiri pernah berdoa "jauhkanlah diriku daripada kemiskin
...more
Emily Iliani
Saya memulakan pembacaan selepas menonton Ketika Cinta Bertasbih I & II dan terpukau sekali dengan cara nasihat orang Indonesia yang berseni dan halus.

Buku ini bagaikan membaca nasihat titipan seorang ayah yang bijaksana. Senang dengan cara penceritaan yang terus dan telus.

Saya amat gemar dengan penulisan HAMKA, bila lagilah akan kita dapat kurniaan buah fikir seperti Kiayi ini.
Ila  Husna
Kekayaan sebenar adalah memiliki kekayaan hati.
Aini
betapa manusia itu perlu bersyukur demi untuk mendapat ketenangan hidup, daripada mengeluh lebih baik bersyukur. selagi namanya manusia pasti ada turun naik dalam hidupnya..
Shah Abdullah
Menarik. Ingat, jangan sombong dan takbur apabila mendapat kekayaan dunia. Semuanya adalah dugaan dan pinjaman daripada Allah swt semata-mata. Ianya tidak kekal.
BegumIrdawati
Buku pertama karya almarhum Pak Hamka yang berjaya ku habiskan.
Mahmud Qayyum
Terima kasih direktur.
Rachaelray
Rachaelray marked it as to-read
Dec 20, 2014
Agas
Agas marked it as to-read
Dec 15, 2014
Yusdi
Yusdi added it
Nov 11, 2014
Siti Balqis
Siti Balqis marked it as to-read
Nov 10, 2014
Arina
Arina marked it as to-read
Nov 03, 2014
Shairazi Um
Shairazi Um marked it as to-read
Oct 31, 2014
Adam Nasir
Adam Nasir marked it as to-read
Oct 23, 2014
Indah Perata
Indah Perata marked it as to-read
Oct 19, 2014
Ichwan
Ichwan added it
Oct 10, 2014
Manzilatun
Manzilatun marked it as to-read
Oct 09, 2014
Alin
Alin added it
Sep 25, 2014
Pei Pan
Pei Pan marked it as to-read
Sep 19, 2014
bibah
bibah marked it as to-read
Sep 04, 2014
Man Kodi
Man Kodi is currently reading it
Jul 17, 2014
Afi
Afi marked it as to-read
Jul 07, 2014
Panglima Perang
Panglima Perang marked it as to-read
Jun 30, 2014
M Aiman
M Aiman marked it as to-read
Jun 09, 2014
« previous 1 3 4 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
625942
Haji Abdul Malik Karim Amrullah, known as Hamka (born in Maninjau, West Sumatra February 17, 1908 - July 24, 1981) was a prominent Indonesian author, ulema and politician. His father, syekh Abdul Karim Amrullah, known as Haji Rasul, led and inspired the reform movement in Sumatra. In 1970's, Hamka was the leader of Majelis Ulama Indonesia, the biggest Muslim organizations in Indonesia beside Nahdl ...more
More about Hamka...
Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck Di Bawah Lindungan Ka'bah Merantau Ke Deli Falsafah Hidup Tasauf Modern

Share This Book

No trivia or quizzes yet. Add some now »