Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Mandat[O]Ri” as Want to Read:
Mandat[O]Ri
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Mandat[O]Ri

4.11 of 5 stars 4.11  ·  rating details  ·  317 ratings  ·  25 reviews
Bermula dengan hukuman di tali gantung yang dikenakan ke atas seorang pemandu, Carlos menyimpan dendam menuntut keadilan. Seorang demi seorang yang menzalimi akan terpaku di mahkamah keadilan yang dicipta oleh Carlos sendiri. Dialah pendakwa raya dan dia jugalah hakim.

Bagi Carlos, peguambela sudah tidak perlu lagi kerana pendakwaan membawa erti kesalahan telah terbukti. Se
...more
506 pages
Published (first published March 6th 2003)
more details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Mandat[O]Ri, please sign up.

Be the first to ask a question about Mandat[O]Ri

Community Reviews

(showing 1-30 of 482)
filter  |  sort: default (?)  |  rating details
Nisa Haryanti
Tassan pemandu Dato' Johari mati ditali gantung kerana kesalahan dadah yang tidak pernah dia lakukan. Tassan meninggalkan seorang balu dan dua orang anak, Nurimah dan Amran. Nurimah dan Amran dihina di sekolah oleh Juliana, Jane dan Kelvin sehingga terjadinya pergaduhan, dan kerana Juliana, Kelvin dan Jane merupakan anak orang-orang yang berpengaruh, Amran dibuang sekolah. Demi membantu ibunya, Amran turun ke laut dan hari itu juga Amran hilang di laut.

Apabila dewasa, Juliana berjaya membuka per
...more
Hilmi Isa
Yang kaya,menindas yang miskin. Golongan elit,menekan golongan marhaen. Apabila sistem kehakiman membela pihak yang salah. Benar itu salah,salah itu benar. Carlos menjadi 'hakim' kerana berlakunya perkara sedemikian rupa. Dia mahu menegakkan kebenaran. Dendam mesti dilunaskan! Atas nama keadilan! Untuk membela orang yang tidak bersalah dan terseksa hidupnya kerana fitnah dan cercaan keji manusia. Pemburuan ini tidak hanya melibatkan Carlos sahaja. Tetapi,Amran,Bogart dan Norman 'berganding bahu ...more
Aina Dayana Hilmi
this one is a thriller novel and i enjoy reading this book. it makes my mind "works" to find out and think what is actually happens :)
Juliza
(3 bintang)
Amran yang malang. Bogart si lanun. Norman yang celaru. Carlos si hakim.

Mandatori membawa hamba mengenali empat orang lelaki yang masing-masing punya identiti tersendiri. Empat lelaki yang menjalani kehidupan berbeza. Empat lelaki yang asalnya dari sebuah penganiyaan dan mereka lalu bersatu dalam satu urusan dendam.

Dan, semua itu mulanya berpunca dari hukuman gantung seorang lelaki tidak bersalah atas tuduhan pengedaran dadah. Hukuman mati yang membuat seorang wanita menjadi balu. Huk
...more
Ain
Tajuk buku : Mandatori
Penulis : Ramlee Awang Murshid
Keluaran : Alaf 21
Halaman : 505 m/s

Sinopsis Kulit belakang :

Bermula dengan hukuman di tali gantung yang dikenakan ke atas seorang pemandu, Carlos menyimpan dendam menuntut keadilan. Seorang demi seorang yang menzalimi akan terpaku di mahkamah keadilan yang dicipta oleh Carlos sendiri. Dialah pendakwa raya dan dia jugalah hakim.

Bagi Carlos, peguambela sudah tidak perlu lagi kerana pendakwaan membawa erti kesalahan telah terbukti. Sesiapa yang di
...more
Muhiy Osman
amat menarik plot yang digunakan.mula-mula agak samar jalan ceritanya tetapi setelah tamat membacanya memberikan suatu pengalaman baharu dalam gaya penulisan.
Ana Jannah
hukuman gantung
Dhiahirsham Rahaza
Mandatori. Ini adalah novel yang ditulis ketika gaya penulisan RAM masih segar dan tidak dipengaruhi emosi Sunan (sehingga tergamak menulis sehingga 8 buah novel tentang lelaki ini!). Plot disusun dengan kemas dan cantik sehingga mampu memberikan kejutan kepada pembaca (baca : aku). Ada beberapa perkara yang kurang aku persetujui, namun hei! Itu pilihan penulis, dan sebagai pembaca, aku menghormatinya.

Tirai Mandatori dibuka dengan pembunuhan kejam mantan ketua hakim yang baru sahaja pulang dari
...more
R Muhd Hafiz
Permulaan cerita agak kabur kerana pembaca pasti akan tertanya-tanya akan watak yang mula diperkenalkan. Penulis telah melompat dari satu babak ke satu babak. Latar masa juga tidak menentu ada yang "flashback, 'hari ini' dan di "masa hadapan'. Pembaca pasti akan tertanya-tanya siapakah Carlos, Amran dan Bogart. Secara keseluruhannya, buku ini amat bagus, penceritaan lain dari yang lain, siapa tidak kenal akan Ramlee Awang Murshid, penulis thriller. Cuma apabila sampai di pertengahan cerita, pemb ...more
Que Razali
Amran,Carlos,Norman,Bogart... Sebuah kisah yang mantap dan terbaik daripada RAM.
مستور١ مكنن
mungkin terlalu high expetation kot buat ak rasa keciwa. hoho. ak mula baca ak dah dapat teka jalan cerita dan siapa dalang disebalik semua ni. cewah. novel RAM yang lain biasanya yang ak teka tu mesti salah tapi kali ni mungkin hint terlalu jelas trang tang tang depan mata. tak dapat disangkal lagi. dan lagi satu rasa ak tak suka endingnya. terlalu tergantung, well, novel lain tergantung pon aku suka la juga tapi yang ni... ntah la.. tak diceritakan ending bagi watak2 yang lain melainkan watak ...more
Hadi_8149
Selain Bagaikan Puteri, novel ini merupakan karya terbaik RAM bagi saya. Membaca penamatnya membuatkan rasa macam nak luruh jantung disebabkan rasa lega yang amat sangat kerana akhirnya mendapat penamat yang hebat setelah banyak masa diluangkan untuk membacanya.

Cover buku versi baru nampak lebih bergaya daripada yang lama.

Harap-harap ada director yang bagus yang akan filemkan novel ini. Calon director pilihan saya: M. Night Shyamalan!
Pie Mesnan
karya awal ramlee awang murshid yg mnarik...nampak dh stail die ble start baca cume buku ni permulaan die agk slow n drama..klimaks die mmg best...

kisah kecelaruan identiti seorang lelaki yg ingin membalas dendam atas ketidakadilan yg menimpa keluarganya..kupasan setiap identiti yg berbeza diceritakn dgn mnarik..xsgka stiap identiti tu dlm satu jasad yg sama...

mmg best buku ni...RAM best
Lolliepop
ini hanyalah apa yg saya rasa..

ini ialah buku penulis yg pertama saya baca dan saya terus jatuh minat/suka/cinta dengan novel2 nukilan beliau...

buku yg amat seronok utk dibaca ttp ceritanya agak rumit..walaubagaimanapun, ia masih boleh difahami dan di'enjoy'(x tau nak translate camna)...

p/s saya memeang suka cerita bunuh2 nie..hehe~
Wardah Puteh
This book changed my P.O.V on Ramlee Awang Murshi's books. Before this I thought that it was only one more author that write nonsense things like hantu, but I realized I'm TOTALLY WRONG. Really love this book, especially the fact that "I GOT IT FREE" !!! [Hadiah Pertandingan Mengarang Puisi, PEMBINA BANGI]
Juju  Jai
it took me almost 13 years to read this novel as suggested by a judge. i didn't regret a single dollar and cents spent buying this book. awesome plot for a malay novel and ramlee is definitely one talented local author. well developed characters especially the hero.
BuLan ImpiAnku
Amran=>Bogart=>Carlos=>Norman=>Bilal Piut

Bila aku baca maklumat di muka surat 502 - 505 iaitu tentang "Jenis-jenis kecelaruan personaliti", aku rasa aku termasuk dalam sebahagian daripada jenis2 tersebut.... oh...tidak!!!!
Muhammad Faizal
One of his signature writing! Elemen thriller yang mantap. Berharap novel-novel mendatang sebegini rupa.
A-t
Cerita terbaik punyer kes pembunuhan..5 stars.
Farah Nasruddin
my first RAM's book. and the best ever!! ...more
Nikuqbah
first beli novel ram. quite berbaloi.
Saalanizam
bermaklumat dan menguja
Nor
Feb 20, 2011 Nor added it
~~~ Maveles........
Oggy Man
case closed...!!!!!
Farhana Pauzan
Farhana Pauzan marked it as to-read
May 14, 2015
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 16 17 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
  • Tunggu Teduh Dulu
  • Surat Ungu untuk Nuha
  • Jendela Hati
  • PECAH
  • Chinta
  • Jibam
  • Tak Seindah Mimpi
  • Ombak Rindu (Ombak Rindu, #1)
  • Damai (3 Ceritera Dalam Sebuah)
569001
Ramlee Awang Murshid (lahir 4 November 1967) ialah seorang novelis dan juga penulis Malaysia untuk Radio Televisyen Malaysia (RTM) sejak 1986. RAMLEE Awang Murshid dilahirkan di Papar, Sabah, pada 4 November 1967 dan pemegang Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Massa, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), bertugas sebagai wartawan penyiaran di RTM Angkasapuri Kuala Lumpur.

Dalam dunia penulisan, Ramlee
...more
More about Ramlee Awang Murshid...
Bagaikan Puteri (Bagaikan Puteri, #1) Cinta Sang Ratu (Bagaikan Puteri, #2) Hijab Sang Pencinta (Bagaikan Puteri, #3) Cinta Sufi (Bagaikan Puteri, #4) Ungu Karmila

Share This Book

No trivia or quizzes yet. Add some now »