BAB 19“Jannah,semalam awak ada dengar bunyi sesuatu mengerang tak?” Yahya yang sedang bersarapan pagi bertanyakan hal itu kepada isterinya.Semalam dia tidak nyenyak tidur apabila mendengar suara seseorang seperti mengerang kesakitan.
Jannah memandang suaminya dan memberikan isyarat mata.Namun Yahya tidak memahami.Mengapa suaminya itu boleh bertanyakan hal seperti itu sewaktu semua cucu-cucunya ada di meja makan bersama Ixuna.Mungkin suaminya terlupa yang rumahnya dihuni oleh pasangan pengantin baru.
“Eric yang mengerang tu tuk.” Eric  menjawab selamba.Semua mata memandang ke arahnya.
“Kenapa kamu mengerang? Sakit ke?” Jannah menggeleng-geleng kepala apabila soalan itu terpacul keluar dari mulut suaminya.Sahlah suaminya itu terlupa yang Eric baru berkahwin.
“A,ah tuk sakit.Ixuna serang Eric kuat sangat semalam.”
Serentak dengan jawapan Eric,semua yang sedang bersarapan di meja itu tersedak besar.Hanya Ixuna yang terkedu dan kunyahan dalam mulutnya terhenti.Serta merta wajahnya terasa membahang.Tak guna punya Eric.Patutlah dia sakan mengerang atas katil semalam.Rupa-rupanya suaminya itu saja hendak bikin dia tebal muka!
“Kamu ada perancangan nak ke mana-mana hari ni Eric?”
Jannah berdehem kecil sebelum segera menukar topik.Kasihan melihat wajah Ixuna yang merona kemerahan bagai udang kena bakar saat itu.Dia sendiri tidak menyangka yang Eric boleh berbicara tentang hal peribadi seselamba itu.
“Em,takde nek.Kenapa?” Eric tersenyum girang.Menahan gelak apabila melihat wajah kemerahan isteri comelnya.Pertama kali melihat Ixuna blushing membuatkan dia berasa sangat gembira.Dia ingat isterinya itu tiada perasaan malu.Buat pertama kali rancangan untuk mengenakan Ixuna berjaya.
“Nenek ingat nak ajak kamu ke ladang getah kita.Semalam anak pokok getah baru sampai.Hari ini para pekerja dah mula tanam anak pokok baru.Atuk dan nenek ingat hendak meninjau kerja mereka.” Jawab Jannah pantas.
“Okey nek.”
“Eh,tapi Ixuna tak kisah ke masuk ladang getah? Kalau Xuna tak nak pergi,Xuna boleh berjalan sekitar kampung ni dengan Elya dan Reny.” Sampuk Yahya.
“Takpe tuk,Xuna suka masuk ladang getah.Dia sebenarnya tak boleh berenggang dengan saya.Betul tak sayang?”
Belum sempat Xuna menjawab, Eric pantas membuka mulut.Jika diikutkan hati,mahu saja dihentaknya kepala Eric ke atas meja saat itu.Ada saja modalnya untuk membuatkan wajah dia tebal berinci.Sepasang mata Eric asyik merenungnya.Suaminya itu sedang menunggu jawapan darinya.
“Betullah tu.Kita kan pasangan baru kahwin,mestilah tak boleh berenggang.Kalau dah lama kahwin nanti,mesti rasa bosan.Kalau sayang jauh daripada abang masa tu.Pasti abang tak kisah pun.” Ixuna menjawab sambil tersenyum sinis. Eric yang mendengar terdiam sejenak.Tidak suka mendengar ungkapan isterinya.
“Abang takkan benarkan sayang jauh dari abang walau berapa lama pun perkahwinan kita berlalu.Abang akan sentiasa melekat dekat sayang ke mana pun sayang pergi.” Giliran Ixuna terdiam dengan kata-kata Eric yang sangat mendalam maknanya.Jannah,Yahya,Elya dan Reny tersengih hingga ke telinga mendengar perbualan itu.
“Assalammualaikum.” Satu suara memberi salam menyebabkan semua mata memandang ke arah ruang tamu.Tidak sampai beberapa saat,kelihatan satu susuk tubuh yang dikenali melangkah memasuki dapur.
“Ya Allah,Ariel! Bila sampai?!” Yahya bangun dari duduk dan berpelukan dengan anak muda yang telah dianggap seperti cucunya sendiri itu.Ariel menyalam tangan Yahya dan Jannah sebelum selamba duduk sekali bersarapan.
“Abang buat apa dekat sini?” Reny bertanya pelik.Abangnya tiada kerja ke sampai boleh balik ke kampung?
“Ingat kau orang je ke boleh bercuti? Abang pun nak bercuti dekat kampung juga.” Ariel menyumbat sebiji karipap masuk ke dalam mulut.Amir yang melihat mendongkol dalam hati.Bagaimanalah dia hendak berbulan madu dengan Ixuna jika semua tetamu yang tidak dijemput ada bersama.
“Kau biar betul Ariel? Siapa yang uruskan syarikat?” Eric bertanya hairan.Mustahil neneknya akan membenarkan Ariel mengambil cuti panjang sepertinya.
“Papalah yang uruskan syarikat.Dia kan dah ada dekat Malaysia.Aku ke sini sebab nak melawat hotel kita dekat Desaru.Lepas tu,nenek suruh aku tinjau beberapa buah kawasan baru di Johor untuk mendirikan hotel.Terlanjur aku dekat Johor,aku datanglah ke mari.”
Jawapan Ariel membuatkan Eric geleng-geleng kepala.Sah,tugas yang diberikan Rihanna untuk Ariel itu telah beralih tangan.Dia masak benar dengan perangai Ariel.Selalunya jika dia ditugaskan bekerja di luar kawasan,pasti dia akan lepas tangan dan menyerahkan tugasan itu kepada setiausahanya yang serba boleh.Sebab itulah dia boleh bersenang lenang di sini sekarang.………………..Selesai bersarapan pagi itu, Eric membawa Xuna,Jannah dan Yahya ke ladang getah milik datuknya itu dengan keretanya.Sementara Ariel dipaksa oleh Elya dan Reny untuk ikut sama memasuki ladang.Jam menunjukkan pukul 9 pagi saat mereka semua tiba di tempat Eric meninggalkan Ixuna bersendirian semalam.
“Ya Allah,kita tersalah rumah ke ni bang?” Jannah bertanya pelik ke arah suaminya apabila melihat rumah tinggalannya yang menjadi tempat simpanan baja dan alat pertanian getah kelihatan kemas dan bersih.Setahunya rumah itu terbiar kerana dia malas mengupah sesiapa untuk membersihkannya.Untuk membersihkan sendiri,dia tidak mempunyai masa.
“Betullah ni rumah kita.Siapa yang rajin sangat bersihkan rumah lama kita ni?” Yahya sama bertanda tanya.Dia mengelilingi rumah itu dengan wajah yang bekerut.Yakin yang itu adalah rumah tinggalannya.Ixuna yang melihat situasi itu menjeling Eric tajam.Bukankah semalam Eric kata atuk dan nenek menyuruh mereka berdua membersihkan rumah itu sebelum datang melawat.Jadi mengapa hari ini Yahya dan Jannah tidak mengetahui siapa yang membesihkan rumah terbiar itu.
“Bersihnya nek rumah ni.Tak macam dulu.”
Elya dan Reny cepat masuk ke dalam rumah itu dan meninjau keadaan sekeliling.Jauh berbeza daripada dua bulan lepas saat mereka masuk ke ladang itu.Entah siapa yang rajin sangat mengemas rumah terbiar itu.Sedang mereka berbicara,dua orang jiran tetangga yang tinggal berhampiran menghampiri.
“Assalammualaikum Yahya,melawat ladang ke?” Tegur Husin,pemuda sebaya Yahya.\
“Waalaikumussalam.A’ah.Eh,kau orang perasan tak siapa yang kemaskan rumah aku ni?” Yahya bertanya kepada dua sahabatnya itu.
“Eh,kamu tak tahu ke,semalam cucu menantu kamu upah orang kampung ni untuk bersihkan rumah kamu ni?” Kata-kata Hassan menyebabkan semua mata memandang ke arah Ixuna.
Mulut Eric jelas melopong saat itu.Patutlah rumah lama datuk dan neneknya boleh terkemas cantik.Ingatkan Ixuna yang mengemas.Rupa-rupanya dia mengupah penduduk kampung melakukan tugasan itu.Hampeh!
“Xuna datang sini semalam? Kenapa susah payah bersihkan rumah ni cu?” Jannah menghampiri Ixuna dan mengusap-usap rambut panjang cucu menantunya.
“Em,semalam abang Eric tinggalkan Xuna dekat sini.Dia kata nenek dengan atuk suruh Xuna bersihkan rumah lama ni.Disebabkan Xuna tak larat,Xuna upahlah jiran-jiran tetangga berdekatan mengemas sama.” Ixuna menjawab seraya tersenyum sinis ke arah Eric. Eric menelan air liur.Habis dia hari ni!
“Kamu tinggalkan Ixuna dekat sini seorang diri Amir? Kamu dah gila ke?” Yahya bertanya dengan wajah serius sebaik saja Hassan dan Hussin meminta diri untuk ke pekan.
“Semalam kamu kata Ixuna jumpa kawan lama dia dekat kedai Kak Ayu? Kamu tipu nenek ya?” Giliran Jannah memarahi Eric.
“Sampainya hati abang tinggalkan Kak Xuna dekat sini seorang diri.” Elya bersuara perlahan.
“Er, Eric gurau je. Eric ingat..” Eric putus idea
“Perkara macam ni kamu boleh kata bergurau? Kalau sesuatu terjadi pada cucu menantu nenek.Siap kamu nenek kerjakan.” Jannah betul-betul tidak menyangka yang Eric tergamak meninggalkan isteri sendiri di kawasan seperti itu.Patutlah Eric cemas semacam semalam.
“Takpelah nek,atuk.Jangan marah Eric.Dia merajuk dengan Xuna semalam.Sebab tu dia tinggalkan Xuna dekat sini.” Xuna menambah perisa.Gembira melihat Eric kena marah.
“Eh,mana boleh macam tu. Eric,kamu jangan ikut perasaan sangat.Kalau ya pun merajuk,kamu tetap kena fikirkan keselamatan isteri kamu.Keselamatan dia tanggungjawab utama kamu.Suami jenis apa kamu ni?!”
Eric mendengus kecil.Tidak tentu pasal dia kena bebel dengan Jannah dan Yahya di pagi yang hening itu.Geram betul dia melihat Ixuna yang mempamerkan senyuman mengejek.Namun,dia tidak boleh berbuat apa-apa.Memang kejadian semalam adalah kesalahan dia.Selaku suami dia sepatutnya bertanggungjawab menjaga keselamatan Ixuna walau apa pun yang terjadi.
“Terima kasih cu sebab berbaik hati upahkan orang kampung bersihkan rumah lama nenek ni.Nak harapkan Eric dengan Ariel,memang dia orang buat bodoh je.” Jannah memuji Ixuna dengan hati yang berbunga-bunga. Eric dan Ariel mencebik bibir.Sukalah tu dapat dipuji Jannah dan mereka kena perli.
Beberapa ketika, Eric terpaksa menadah telinga mendengar sambungan bebelan datuk dan neneknya.Selepas itu mereka semua bergerak ke kawasan ladang yang telah digondolkan untuk ditanam dengan anak pokok getah baru.Kelihatan beberapa orang pekerja ladang seusia Eric sedang gigih menggali tanah dan memasukkan anak pokok mengikut barisan.Dalam masa tujuh tahun barulah pokok-pokok itu akan mengeluarkan hasil untuk dijual.
“Kita nak buat apa ni?” Ixuna mencuit bahu Eric dengan jari telunjuknya apabila melihat Jannah dan Yahya mengambil cangkul daripada belakang rumah lama itu.
“Buat bodoh.Tanam anak pokok barulah sayangku.” Eric mengusap kepala Ixuna lembut dan tersenyum manis.Ixuna terkebil-kebil melihat suaminya itu.
“Abang pandai ke tanam pokok?” Ixuna bertanya lagi.Sejuk hati Eric mendengar isterinya menggelar dia abang.Alangkah bagus jika Ixuna sentiasa lembut seperti ini.
“Pandai.”
“Macam tak percaya je.Abang kan lembik.Kena sergah sikit dah takut.” Eric mengecilkan mata.Agaknya memang Ixuna tidak boleh hidup senang jika satu hari tidak membuat dia sakit hati.
“Okey,abang akan buktikan.Kalau abang dapat tanam banyak anak pokok hari ni,sayang kena cium abang!”Mata Ixuna membulat apabila Eric berbisik menggoda di telinganya.Memandai  sahaja Eric meletak syarat tanpa persetujuannya.Belum sempat dia menyambung bicara, Eric sudah ke belakang rumah bersama Ariel dan mengambil sebatang cangkul setiap seorang.Mereka mengikut Yahya yang sedang bergerak ke kawasan lapang untuk menanam anak pokok getah baru.……………………..“Sayang…” Eric yang sedang mencangkul tanah memerhatikan telatah isterinya yang sedang duduk bersila di atas tanah tidak jauh darinya.
“Em…” Ixuna tidak memandang Eric.Dia khusyuk mengorek tanah gambut dengan tangannya.
“Kenapa korek tanah tu guna tangan? Kotorlah sayang.” Eric menegur lembut.Jam menunjukkan pukul 11 pagi saat itu.Namun cuaca agak mendung dan matahari kurang galak memancar.
“Saya tak nampak pun tanah ni kotor?” Tempelak Ixuna selamba.Dia masih setia mengorek tanah dengan tangannya.
“Kalau ada khinzir yang lalu atas tanah yang sayang korek tu macammana? Nak kena sertu lagi ke?” Serentak dengan pertanyaan Eric,Ixuna berhenti menggali.
“Babi ada bagi informasi dekat awak ke yang dia lalu dekat tanah ni?”
Bicara Ixuna menyebabkan Ariel yang menggali tanah di sebelah Eric ketawa terbahak bahak.Mujurlah Jannah dan Yahya berada jauh dari kawasan itu.Elya dan Reny sama mengikut nenek dan datuk mereka.Jika tidak apa pulak yang mereka fikirkan tentang bicara biadab Ixuna terhadap suami sendiri. Eric mendongkol geram.Memang degil sangat!
“Wah,besarnya!” Eric dan Ariel berhenti mencangkul tanah apabila terdengar jeritan kecil Ixuna yang penuh kegirangan.Gadis itu kelihatan tersenyum lebar memandang sesuatu yang diletakkan atas telapak tangannya.
“Apa yang besar sayang?” Eric yang tadi malas melayan telatah isterinya itu segera bertanya.Dia berhenti mencangkul dan mendapatkan Ixuna.
“Ini besar.” Ixuna mengajukan telapak tangannya pada Amir.Mata Eric membulat apabila melihat seekor cacing tanah yang agak besar bewarna coklat sedang menguit di atas tangan isterinya itu.
“Eee kau ni Ixuna.Kotorlah cacing tu.Geli je aku tengok!” Ariel yang melihat sama mengerekotkan badannya tanda kegelian.Ixuna memandangnya seketika sebelum gadis itu tersenyum jahat.\
“Wei,kau nak buat apa tu?!” Ariel terjerit kecil apabila melihat Ixuna mengangkat cacing gelang itu menggunakan dua jarinya dan gadis itu mengajukan cacing itu ke arahnya.
“Pergi cacing,makan Ariel yang penggeli tu.” Ixuna bersuara jahat sebelum mula menapak ke arah Ariel bersama cacing di tangan.
Eric menggeleng-geleng kepala apabila melihat Ariel tergopoh gapah melarikan diri mengelilingi persekitaran ladang getah itu kerana gelikan cacing.Ixuna mengejarnya di belakang bersama cacing di tangan.Beginikah adegan yang perlu dilihatnya sewaktu bulan madu mereka?
Selang beberapa saat,Ariel terjelepuk jatuh di atas tanah akibat tersadung akar kayu. Eric dapat mendengar sepupunya itu mengaduh kesakitan.Ixuna yang melihat Jannah dan Yahya menghampiri Ariel segera berlari kembali ke arah Eric.Berpura-pura tidak mengetahui apa yang berlaku.
“Ya Allah,kenapalah sayang ni nakal sangat.”
Eric memegang tangan isterinya kuat sebelum mengambil cacing yang masih berada di tangan Ixuna. Eric meletakkan cacing itu kembali ke dalam lubang yang tadinya dikorek Ixuna.Kasihan cacing itu menjadi objek permainan isterinya yang tidak ubah seperti kanak-kanak ribena.Bab menyakat orang berilah dekat Ixuna.Memang dia juara.Semalam dia sudah terkena.Hari ini giliran Ariel pula.
“Duduk sini diam-diam dan jangan nak kenakan orang.Nanti kalau nenek dan atuk nampak,dia orang akan cakap abang tak pandai jaga isteri.”
Eric membebel sebelum mendudukkan isterinya atas tanah di tempat dia menanam anak getah baru.Seluar Ixuna sudah dibaluti tanah,jadi Eric rasa tidak bersalah mengarahkan isterinya kembali duduk di situ.“Sayang pernah dengar tak pasal pokok Pine Cypress?” Eric bertanya apabila Ixuna membisu.
“Pernah.Mengikut sainstis,kaum Hunza tinggal di kawasan pergunungan yang dikelilingi pokok Pine Cypress.Kaum Hunza adalah sebuah kaum terpencil di dunia yang mempunyai purata hidup terpanjang antara 100 hingga 140 tahun .Kaum Hunza mendapat sumber air utama dari telaga dan mata air glasier. Akar dari pokok Pine Cypress dan getah menjalar masuk dan jatuh ke dalam sumber air mereka.Kadangkala ada daun dan buah pokok Pine Cypress jatuh dan menjadi sebati dalam sumber air utama Kaum Hunza.Itu adalah rahsia usia panjang mereka.”
Jawapan panjang lebar Ixuna membuatkan Eric kagum.Isterinya memang pandai.
“Sayang percaya yang pokok tu boleh menyebabkan mereka panjang umur?” Eric bertanya lagi.
“Ajal dan maut itu di tangan Allah.Kalau Allah dah menetapkan kita mati awal,makan sebatang pokok Pine Cypress pun tidak berguna.Apa yang saya tahu,pokok Pine Cypress mempunyai banyak khasiat yang boleh menyebabkan badan manusia sihat dan jauh daripada sebarang penyakit.” Eric tersenyum mendengar jawapan Ixuna.
“Sayang tahu asal usul pokok Pine Cypress tu daripada mana?”
Kali ini Ixuna menggeleng-geleng kepala dengan pertanyaanEric.Dia menunggu Eric memberikan jawapan.Suaminya itu tersenyum ceria.Sambil mencangkul sambil berbual, Eric kelihatan selesa berkomunikasi dengannya.
“Pokok Pine Cypress adalah spesies pokok di mana kayunya digunakan untuk membuat bahtera Nabi Nuh AS ketika banjir besar.Riwayat menyatakan benih pokok yang diturunkan Allah SAW untuk digunakan membina bahtera Nabi Nuh AS adalah datang dari syurga. Namun,kajian moden membuktikan pokok Pine Cypress memiliki persamaan genetik sebanyak 98 peratus apabila dibandingkan dengan spesimen kayu dari tinggalan bahtera Nabi Nuh AS.”
“Besar sungguh kekuasaan Allah…” Ixuna menggumam kecil.
“Kekuasaan Allah itu menyeliputi seluruh alam sayang.Cuma manusia saja selalu alpa dan tidak mahu mensyukuri semua nikmat yang Allah berikan.”
Bicara Eric membuatkan Ixuna terdiam lama.Dia adalah salah satu dari manusia yang alpa dan tidak pandai bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan.Astagfirullahal-Azim…Ixuna beristigfar dalam hati.
P/S: 100 LIKE 4 NEXT ENTRY.LIKE ANDA DIPERLUKAN UNTUK PERKONGSIAN ENTRY INI.THANKS ALL!
 •  0 comments  •  flag
Twitter icon
Published on April 01, 2013 23:11 • 542 views

No comments have been added yet.



Crystal Anabella's Blog

Crystal Anabella
Crystal Anabella isn't a Goodreads Author (yet), but she does have a blog, so here are some recent posts imported from her feed.
Follow Crystal Anabella's blog with rss.